• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176643
+
-

نبرد با استهلاک سرمایه

چهره روز
نبرد با استهلاک سرمایه

یک مشکل اساسی در اقتصاد ایران که متأسفانه بسیاری به‌دنبال نادیده انگاری آن هستند، کاهشی شدن روند تشکیل سرمایه ثابت طی سال‌های اخیر و پیشی گرفتن استهلاک سرمایه‌گذاری کشور از نرخ تشکیل سرمایه ثابت است. 
علی نبوی،  رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در یک برنامه رادیویی با اشاره به این بحران پنهان در اقتصاد ایران، گفته است: طبق آمارهای موجود تشکیل سرمایه ثابت طی سال‌های اخیر در ایران روند کاهشی به‌خود گرفته و در عمل استهلاک سرمایه‌های مورد سرمایه‌گذاری در کشور از تشکیل سرمایه ثابت پیشی گرفته است؛ این امر نشان می‌دهد سرمایه‌های ایجاد شده در کشور مستهلک و زمان بازسازی این سرمایه‌ها فرا رسیده است اما طرح‌های نوسازی و بازسازی در واحدها اجرا نمی‌شود. چه باید کرد. 
تجویز نبوی ساده است؛ او به تکلیف برنامه ششم توسعه برای اجرای طرح نوسازی و بازسازی صنایع برای کاهش مصرف و شدت انرژی، کاهش آلایندگی، افزایش بازدهی، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیری آنها اشاره می‌کند که البته طبق برنامه محقق نشده و به همین واسطه شدت مصرف انرژی و آلایندگی بسیاری از صنایع در ایران بالاست و فناوری‌های آنها نیز با فناوری روز تطبیق ندارد ازاین‌رو، توصیه می‌کند تا از مسیر اجرای چنین قوانینی، و از مسیر افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی که منجر به رقابت‌پذیری آنها می‌شود، راهی برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ تشکیل سرمایه ثابت و ترمیم سرمایه‌گذاری‌ها در حال استهلاک باز شود. حرف او این است که صرفه اقتصادی فعالیت‌ها را احیا کنید تا سرمایه‌گذاری جان بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید