• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176639
+
-

آمارها از هفته سبز بازار سهام چه می‌گویند؟

بورس دوباره جذاب شد

ارزش کل بازار سهام در هفته گذشته با 8.5میلیارد دلار رشد به 173میلیارد دلار رسید

بورس
بورس دوباره جذاب شد

روند صعودی بورس که از هفتم آبان ماه شروع شد، در هفته جاری هم ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران در طول این هفته بیش از 10درصد و ارزش کل بازار سهام بیش از 8.5میلیارد دلار رشد کرد.
به گزارش همشهری، از هفتم آبان ماه ورق در بورس تهران برگشت و روند نزولی، جای خودرا به روندی صعودی داد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که سازمان بورس پنجم آبان ماه با برگزاری یک نشست اضطراری یک بسته 10بندی را برای حمایت از بورس به تصویب رساند. مفاد این بسته مبتنی بر تزریق نقدینگی و اجرای طرح انتشار اوراق تبعی یا بیمه سهام بود. این دوره همچنین مصادف بود با رشد قیمت ارز که از نظر بنیادی اثر مضاعفی بر رشد شاخص‌های بورس دارد. تحت‌تأثیر این دو رویداد روند نزولی شاخص بورس را، که در طول 25ماه بیش از 40درصد افت کرده بود، متوقف کرد و نزول جای خود را به صعود داد.

میزان رشد
آمار‌ها نشان می‌دهد در مبادلات هفته گذشته شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، با 130هزارو 800واحد رشد از یک میلیون و 280هزار واحد به یک میلیون و 414هزار واحد رسید. این ارقام نشان می‌دهد اگر سرمایه‌گذاران در ابتدای هفته به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کردند در این مدت به‌طور میانگین 10.2درصد سود کرده بودند. در این مدت همچنین 528هزار میلیارد تومان به ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش شرکت‌های حاضر در بازار سهام ایران به 6238هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار سهام ایران در طول یک هفته گذشته 8میلیاردو 530میلیون دلار افزایش یافته و از 164.5میلیارد دلار به 173میلیارد دلار رسیده است.
نکته قابل توجه در مبادلات هفته گذشته رشد ارزش معاملات خرد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سهام بود. طبق آمارهای موجود میانگین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته به 4هزارو 500میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره نزول شاخص 2هزارو 500میلیارد تومان رشد نشان می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد در روز سه‌شنبه که شاخص بورس 1.3درصد رشد کرد ارزش کل معاملات خرد به مرز 6هزار میلیارد تومان هم رسید. این ارقام بیانگر آن است که جریان ورود پول به بورس هفته گذشته افزایش یافته و نقدینگی تازه در حال ورود به بورس است.

ورود پول‌های تازه
آنچه مسلم است درجریان مبادلات هفته گذشته دست‌کم چند هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده که بخشی از آن را صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر را سهامداران حقیقی وارد بازار سهام کرده‌اند.
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چه میزان نقدینگی را صندوق توسعه ملی وارد بورس کرده است اما طبق مصوبات قبلی، میزان معوقات صندوق توسعه ملی که باید به بورس تزریق می‌شد رقمی بالغ بر 7هزار میلیارد تومان است که احتمالا بخشی از این منابع هفته قبل به بورس تزریق شده است. قرار بود این منابع از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف حمایت از بورس شود اما این صندوق تاکنون اطلاعاتی منتشر نکرده است. در مقابل اما هفته قبل قادر معصومی خانقاه، مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه از تزریق یک هزار و ۲۶۰میلیارد تومان به بازار سهام خبر داد که صرف حمایت از 320نماد در بورس شده است. او تأکید کرد: بی‌شک اگر بازار سرمایه نیازمند حمایت‌های بیشتری باشد، میزان خریدهای خود را افزایش داده و تا زمانی که بازار به شرایط تعادلی برسد، این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
آمار‌ها نیز نشان می‌دهد ظرف یک هفته گذشته ارزش دارایی صندوق‌های بازار گردانی بورس 5هزار میلیارد تومان افزایش یافته و جمع کل دارایی این صندوق‌ها از 54هزار میلیارد تومان به 59هزار میلیارد تومان رسیده است.
در کنار تزریق این میزان نقدینگی آمارها نشان می‌دهد احتمالا رقمی در حدود 2هزارمیلیارد تومان نقدینگی تازه را نیز سهامداران حقیقی وارد بازار سهام کردند. داده‌های موجود نشان می‌دهد تا قبل از هفته گذشته میانگین خرید سهام توسط سهامداران حقیقی روزانه رقم 1500میلیارد تومان بوده که این میزان در هفته گذشته به 3500میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه طبق آمارهای موجود میزان ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در هفته گذشته افزایش یافته و بسیاری از سهامداران حقیقی با خروج از صندوق‌های با درآمد ثابت منابع خود را صرف خرید سهام کردند. آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت 5هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. تا قبل از آغاز دوره رشد شاخص بسیاری از سهامداران به‌دلیل نزول‌های مداوم شاخص منابع خود را وارد صندوق‌های با درآمد ثابت کرده بودند که به‌طور میانگین سالانه 20درصد سود به سهامداران می‌دهند. اطلاعات جدید اما نشان می‌دهد از هفته گذشته روند خروج پول از پارکینگ پول آغاز شده است.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد در هفته گذشته در مقابل کاهش ارزش دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت که عمدتا منابع خود را صرف خرید اوراق بدهی می‌کنند، 4هزار میلیارد تومان به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اضافه شده است.

مکث
نزول قیمت طلا و ارز

با وجود رشد افراطی قیمت طلا و ارز در ابتدای هفته آمارها نشان می‌دهد آخر هفته از التهاب بازار کاسته شد و بازارهای طلا و ارز با آرامش بیشتری مواجه شد. این اطلاعات نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت هر دلار آمریکا در روز دوشنبه حتی به 36هزارو 780تومان هم در بازار آزاد رسیده بود در پایان هفته به 35هزارو 950تومان رسید که نشان می‌دهد قیمت ارز ظرف 3روز با افت 2.2درصدی مواجه شده است. همگام با نزول قیمت ارز، قیمت هر سکه طرح جدید نیز با 3درصد نزول به 16میلیون و قیمت هر سکه طرح قدیم با 3.5درصد افت به 15میلیون و 150هزار تومان در مبادلات دیروز رسید. به باور برخی کارشناسان علت این نزول تحت‌تأثیر اقدامات کنترلی بانک مرکزی ازجمله افزایش عرضه ارز، راه‌اندازی سامانه مبادلات توافقی و انتشار اوراق گواهی سپرده سکه بوده است. با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل کاهش التهاب بازار ارز هدایت نقدینگی به سمت بورس بوده زیرا شاخص‌های بورس در حال رشدند و بازده سرمایه‌گذاری در بورس در حال افزایش است. پیش از این برخی آمار‌ها حاکی از آن بود که به‌دلیل نزول‌های مداوم شاخص، در شهریور ماه امسال 11هزار میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده بود و این نقدینگی راهی بازار طلا و ارز شده بود، حالا اما با رشد دوباره شاخص‌های بورس این نقدینگی دوباره به بورس بازگشته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید