• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176599
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی امام‌خمینی‌

 متروی امام‌خمینی‌ره

مدرسه تاریخی دارالفنون
دارالفنون، نخستین بنیاد آموزش نوین ایران است که در سال 1230هجری به همت وزیر مشهور ناصرالدین‌شاه یعنی امیرکبیر، تأسیس شد و اثرات بسیاری هم به جا گذاشت. دارالفنون در آن دوران 7بخش داشت و در آن اصول مهندسی، پزشکی و علمی به جوانان آموزش داده می‌شد. دارالفنون در نشریات و نامه‌های دولتی زمان خود، با نام‌های متفاوتی ذکر شده است؛ ازجمله مدرسه جدید، مدرسه نظامیه، مکتب‌خانه پادشاهی، تعلیم خانه و معلم خانه. ساختمان دارالفنون نیز از نظر معماری ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و جذابیت‌های خاص خود را دارد. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. فارغ‌التحصیلان این مدرسه، آن را نماد گذشتگان و نیکان علمی و فرهنگی خود می‌دانند. بسیاری از نام‌های مهم علم و فرهنگ ایران، از فروغی تا هدایت، از اقبال آشتیانی تا جلال‌آل‌احمد و آدمیت، خود را شاگردان این مدرسه و محصلان آن می‌دانند. این مدرسه تاریخی حالا به یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران تبدیل شده که در میدان امام‌خمینی (ره) واقع شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه امام‌خمینی‌(ره) است که با استفاده از خطوط یک (تجریش-کهریزک) و دو (فرهنگسرا- صادقیه) می‌توانید خود را به آن برسانید.

بی‌آرتی نیایش

  موزه هنرهای دینی امام‌علی ع
این موزه محل نمایش آثار هنری با مضامین مذهبی است؛ شامل نقاشی‌های خیال‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی. همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شود. موزه در زمینی به وسعت 1490مترمربع، با بنایی با 2700مترمربع مساحت احداث شده. این مجموعه در 4طبقه شامل بخش‌های مختلف ازجمله گالری‌های موزه، بخش مرمت، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات و کافه گالری است. در طبقه اول تابلوهای نقاشی معاصر و در طبقه دوم آثار خوشنویسی قرار دارد. کتابخانه تخصصی موزه در فضایی به وسعت 100مترمربع شامل سالن مطالعه، مخزن، بخش مرجع، نشریات ادواری و مرکز اطلاع‌رسانی است که با تأکید بر منابع تخصصی هنر، هنر دینی و وقایع مربوط به زندگی امام‌علی(ع)، شامل شرح و ترجمه‌های متعددی از نهج‌البلاغه می‌شود. گنجینه‌ای از آثار هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی معاصر، تابلوهای نقاشی سنتی و مدرن، تابلوهای گرافیک، نگارگری، نقاشی‌خط، خوشنویسی، هنر چاپ و بخش کوچکی از آثار قدما در این موزه دیده می‌شود. این آثار ارزنده از استادان پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل‌زاده، در این گنجینه به تناسب زمان به نمایش درآمده‌اند. برای رفتن به موزه، خط شماره 7اتوبوس‌های تندرو را سوار و در ایستگاه نیایش پیاده شوید.

متروی شهرری

  برج طغرل
بناهای تاریخی، بخش مهمی از مکان‌های دیدنی پایتخت را تشکیل می‌دهند. یکی از این بناهای تاریخی برج طغرل است که از دوران سلجوقیان به‌جا مانده و برای دیدن آن باید به شهرری بروید. ارتفاع برج طغرل، بدون احتساب گنبدی که دیگر اثری از آن باقی نمانده، 20متر است. برخی کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند ساختار این بنا به شکلی است که احتمالاً در گذشته به‌منظور تشخیص زمان از آن استفاده می‌کردند. شکل ظاهری بنا هم که شبیه به عقربه‌های ساعت است، می‌تواند به نوعی این ادعا را اثبات کند. در مورد شخصی که زیر این برج دفن شده اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی می‌گویند اینجا آرامگاه طغرل بیک سلجوقی، نخستین سلطان و مؤسس سلسله سلجوقی است و عده‌ای دیگر معتقدند این برج، محل دفن خلیل سلطان، فرزند تیمور لنگ و همسر او، شادالملک است. در هر صورت حیف است که پایتخت‌نشین باشید و فرصت بازدید از برج طغرل را از دست بدهید. برای دیدن برج طغرل می‌توانید با خط یک متروی تهران به شهرری بروید. اگر در ایستگاه شهرری پیاده شوید و به‌سمت ابن‌بابویه بروید، ورودی شرقی این بنای تاریخی را خواهید دید. یادتان باشد که برج طغرل ورودی شمالی و جنوبی دارد و اگر با مترو می‌روید خودتان را به در شمالی برسانید.

متروی پانزده خرداد

  عودلاجان
عودلاجان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که از روزگار قدیم، محل زندگی افراد مشهور بوده و به‌خاطر داشتن بناهای مهم تاریخی در طول تاریخ، شهرت زیادی پیدا کرده است. عودلاجان از 3محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو تشکیل شده و به اتفاق محله‌های ارگ، سنگلج، بازار و چاله‌میدان، تهران اوایل عصر ناصری را تشکیل می‌دادند. بنابراین اگر عودلاجان را به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین محله‌های تهران معرفی کنیم اغراق نکرده‌ایم. یکی از جاهای دیدنی این محله قدیمی، امامزاده‌یحیی(ع) است که قدمت بنای آن به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. بسیاری از اهالی تهران از کهنسال‌ترین درخت چنار ایران که در همسایگی امامزاده یحیی(ع) قرار دارد، خاطرات مشترکی دارند. این درخت 900ساله بعد از قطع چنار کهنسال امامزاده صالح(ع)، عنوان قدیمی‌ترین چنار پایتخت را یدک می‌کشد و تاریخچه آن به قبل از حمله مغول و دوره سلجوقیان برمی‌گردد. پیشنهاد ما این است که بعد از زیارت امامزاده یحیی(ع) و دیدن کهنسال‌ترین درخت زنده ایران، سری هم به حمام نواب بزنید که در چند قدمی امامزاده است. این حمام تاریخی، برخی سکانس‌های فیلم سینمایی قیصر در این لوکیشن فیلمبرداری شده و شهرتش را مدیون اکران همین فیلم است.

متروی تجریش

  کتابخانه تاریخی نیاوران

در هفته کتاب و کتابخوانی، بد نیست سراغ جاذبه‌های دیدنی از جنس کتابخانه‌ها برویم. کتابخانه مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران مکان نگهداری بیش از 23هزار جلد کتاب با 16هزار عنوان است. از کتاب‌های قدیمی این کتابخانه می‌توان به «دیوان حافظ» متعلق به 144سال پیش اشاره کرد. این کتاب در سال‌1252هجری خورشیدی به ناصرالدین شاه قاجار هدیه شده است. برخی از کتاب‌های موجود در این کتابخانه به امضای افرادی چون پروین اعتصامی، علینقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو، رولف بنی و گریشمن رسیده‌اند. از آثار تاریخی که در این مجموعه وجود دارد می‌توان به یک کتاب چاپ سنگی متعلق به 408سال پیش اشاره کرد. این کتاب یکی دیگر از قدیمی‌ترین کتاب‌های نگهداری‌شده در کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به‌حساب می‌آید و در سال‌1609میلادی در فرانسه چاپ شده و اثری تاریخی است. ساختمان کتابخانه هم دارای ویژگی‌های متمایزی در نوع معماری و ساختار سازه است. ساختار این سازه براساس الگوی رایج معماری مدرن در دهه50 خورشیدی به همراه ترکیب هوشمندانه‌ای از شیشه و احجام سنگی شکل گرفته است. برای رسیدن به اینجا باید در متروی تجریش پیاده شده و باقی مسیر را با تاکسی طی کنید.

متروی شهید قدوسی

  شهر کتاب مرکزی

برای عاشقان کتاب، هر تفریحی که ردپایی از کتاب در آن پیدا شود انتخاب اولشان است. به همین دلیل هم حتی موقع گشت و‌گذار در شهر، ناگهان خودشان را در راسته کتابفروشی‌ها یا بین قفسه‌های بلند یک کتابفروشی محلی پیدا می‌کنند. اگر عاشق کتاب باشید، یک شهر پر از کتاب، نخستین و آخرین انتخاب شما برای گذراندن یک عصر پاییزی خواهد بود. کافی است خیابان شریعتی را تا بالاتر از خیابان مطهری بیایید؛ نبش کوچه کلاته به شهر کتاب مرکزی می‌رسید. قدم که به شهر کتاب بگذارید، آنقدر در جادوی کتاب غرق می‌شوید که اصلاً باخبر نمی‌شوید چطور چند ساعت سرگرم بوده‌اید. از کتاب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و کتاب‌های نفیس گرفته تا آلبوم موسیقی و لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و... در این شهر عجیب پیدا می‌شود. اما همه‌‌چیز به همین جا ختم نمی‌شود؛ اگر خسته شده‌اید می‌توانید لحظاتی در کافه کتاب استراحت کنید. قرارهای دوستانه در کافه شهر کتاب انتخاب مناسبی است و می‌توانید یک عصر پاییزی به شهر کتاب بروید، کتاب مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و تا بخار چای کم‌کم سرد می‌شود، در جادوی داستان‌ها غرق شوید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به شهر کتاب مرکزی، ایستگاه شهید قدوسی است.

متروی ورزشگاه آزادی

  کارتینگ ورزشگاه آزادی

هر کسی که شیفته فرمول یک است و جنون سرعت دارد در پیست‌های کارتینگ هیجانات درونی‌اش را تخلیه می‌کند. مجموعه کارتینگ ورزشگاه آزادی برای این افراد و همه کسانی که می‌خواهند آدرنالین خونشان به اوج برسد جای مناسبی است. صبح یک روز تعطیل می‌توان به مجموعه کارتینگ ورزشگاه آزادی رفت و با ماشین‌های مخصوص و داخل پیست، رانندگی با حداکثر سرعت و هیجان را تجربه کرد. شعار مجموعه تفریحی ورزشی کارتینگ آزادی این جمله است: «سرعت را بدون مخاطره تجربه کنید». ورزش هیجان‌انگیز کارتینگ، سن و سال هم ندارد. این ورزش برای هر کسی که ۱۰سال به بالا دارد و قدش بیش از ۱۴۰سانت است و توانایی کنترل خودرو را هم دارد مناسب است. طول مسیر کارتینگ مجموعه آزادی تهران حدود ۸۰۰متر است و درهای آن هر روز از ساعت 10تا 23و آخر هفته‌ها از ساعت 10تا 24به روی علاقه‌مندان باز است. یادتان باشد برای کارتینگ‌سواری، به ضلع شرقی استادیوم آزادی، جنب پارکینگ شماره 13مراجعه کنید. برای رسیدن به پیست کارتینگ آزادی از ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی خارج شوید و از آنجا با تاکسی‌های میدان المپیک خودتان را به ضلع شرقی و در ورودی پیست برسانید.

پیست پرواز

  متروی میدان صنعت

اگر می‌خواهید لذت تیوب‌سواری را تجربه کنید حتماً لازم نیست به پیست‌های اسکی شمشک و دیزین در اطراف تهران بروید. کافی است به بوستان نهج‌البلاغه در غرب تهران مراجعه کنید و سراغ پیست «پرواز در آسمان» را بگیرید. آن موقع شما را به ضلع شمالی بوستان هدایت می‌کنند تا بعد از خرید بلیت، لذت تیوب‌سواری و معلق ماندن در هوا آن هم در حد چند ثانیه را توامان تجربه کنید. تنها تفاوت تیوب‌سواری در این پیست با تیوب‌سواری در پیست‌های برفی اطراف تهران این است که اینجا به جای پرت شدن روی انبوه برف، روی تشک بادی فرود می‌آیید که کاملاً بی‌خطر است. برای ورود به پیست پرواز در آسمان قدتان باید بالای 110سانتی‌متر باشد و وزن‌تان از 130کیلوگرم بیشتر نباشد. اگر این شرایط را دارید پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده به پیست هیجان انگیز پرواز در آسمان بروید و هیجان سرعت و پرواز چند ثانیه‌ای در آسمان غرب تهران را تجربه کنید. حداکثر ارتفاعی که در این پیست تجربه خواهید کرد 14متر و طول مسیر هم 30متر است. دسترسی به پیست پرواز در آسمان با مترو نیز امکان‌پذیر است. کافی است سوار خط 7مترو شوید و پس از پیاده‌شدن در ایستگاه میدان صنعت، با تاکسی به ‌سمت بوستان نهج‌البلاغه بروید.

متروی تجریش

  ترشی و سمنو با عمه لیلا
بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید در تهران است که همه‌روزه بسیاری از مردم پایتخت و گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. اما یکی از معروف‌ترین مغازه‌های این بازارچه، قطعا «سمنو و ترشی‌فروشی عمه لیلا» است. سمنو و ترشی‌فروشی «عمه لیلا» یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری غذایی تهران محسوب می‌شود. هر کسی که به این بازارچه سری می‌زند قطعا بازدید و خرید از این ترشی‌فروشی معروف را در برنامه خود قرار می‌دهد. در سمنو و ترشی‌فروشی «عمه لیلا» انواع سمنو، ترشی‌ و چاشنی‌ها، زیتون، سالاد، لواشک و قره‌قروت، زیتون پرورده، شیره انگور بسیار باکیفیت، برگ مو برای تهیه دلمه، رب انار و آلو و آلوچه و سس‌های مختلف به فروش می‌رسد. بازار تجریش در حد فاصل میدان قدس و میدان تجریش در منطقه شمیرانات تهران قرار دارد که از هر دو میدان می‌توانید به این بازار وارد شوید. برای اینکه به بازار تجریش بروید، علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس نیز استفاده کنید. در صورتی ‌که قصد استفاده از مترو را دارید، سوار خط تجریش-کهریزک شده و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید و با چند قدم پیاده‌روی به بازار تجریش و در نهایت به مغازه «عمه لیلا» بروید.

متروی پانزده خرداد

  پامنار؛ راسته برنج‌فروشان تهران
برای پیدا کردن انواع برنج در تهران باید به خیابان پامنار سر زد؛ خیابانی قدیمی با مسجد معروفش که حالا بورس برنج ایران به شمار می‌رود. این راسته در بازار بزرگ تهران قرار دارد. در گذشته، تمامی این محدوده را برنج‌فروشان در اختیار داشتند اما امروزه تعداد آنها بسیار محدود است. در راسته برنج‌فروشان پامنار، انواع برنج ایرانی و خارجی فقط و فقط به‌ صورت عمده به فروش می‌رسد. راسته برنج‌فروشان پامنار، یک محدوده مشخص است که در آن می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی را با هر کیفیت و قیمتی پیدا کنید. با توجه به عمده‌فروش‌بودن فروشندگان برنج در این راسته، شما می‌توانید با مراجعه به آن، نیاز شش ماه یا یک سال برنج خود را به ‌صورت یکجا خریداری کنید. نوسان قیمت در این راسته در مقایسه با فروشگاه‌های محلی بسیار کمتر است. دسترسی به خیابان پامنار سخت نیست؛ به‌ویژه اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون مترو و اتوبوس استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این مکان، ورودی شمالی متروی «پانزده خرداد» و ایستگاه متروی «امام خمینی(ره)» است. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مکان نیز ایستگاه اتوبوس چهارراه سیروس است که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.

متروی پانزده خرداد 

   تیمچه مهدیه
ابتدای بازار کفاش‌ها و در همسایگی سبزه میدان تیمچه قاجاری مهدیه، از تیمچه‌های قدیم بازار تهران قرار دارد. فضای میانی تیمچه ارتفاعی معادل 2طبقه و شکل و شمایل کشکولی مانند دارد. این تیمچه با دقت و ظرافت خاصی طراحی و ساخته و بسیار حرفه‌ای شبکه‌بندی شده. معمار این بنا در ساخت آن تنها از آجر و گچ استفاده کرده و بسیار ماهرانه مصالح و شبکه‌ها را کنار هم چیده. برای نمونه شکل و ارتفاع طاق و وجود تزئینات و نورگیر بزرگ در وسط آن، باعث شده تا سقف در بالا و مرکز تیمچه علاوه بر زیبایی، تأثیر فراوانی هم در تأمین نور و گردش هوا داشته باشد. همچنین برای کاربردی‌ترشدن این بنا، در اطراف طاق و محل اتصال به بدنه روزنه‌های بزرگ با قوس جناغی ساخته شده تا نوری یکنواخت در تمام تیمچه فراگیر شود. سازنده این بنا برای زیباترشدن بازارچه، دور تا دور همه قوس‌های بالا و پایین نقش‌های کاشی‌کاری ساده‌ای به‌کار برده که البته بیشتر آنها به مرور زمان از بین رفته و تنها قوس‌های معدودی همچنان دست نخورده باقی مانده. در سال‌های اخیر ایوانکی نسبتاً طولانی به این بازارچه متصل شده تا ارتباط حجره‌های طبقه بالا و پایین را به یکدیگر متصل و به راحتی دور تا دور تیمچه حرکت کنند. برای بازدید از این تیمچه تاریخی باید خودتان را به ایستگاه متروی پانزده خرداد برسانید و راهی بازار تهران شوید.

متروی میدان حر 

   تیمورتاش
صاحب این خانه از نامداران عصر خود بود و نامش در میان تاریخ‌دانان، تاریخ‌شناسان و حتی آنهایی هم که به تاریخ علاقه‌مند بودند آشناست. عبدالحسین تیمورتاش، نخستین وزیر دربار رضاخان‌پهلوی که به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی ملقب بود. تیمورتاش که در براندازی سلسله قاجار سهیم بود و در روی کارآمدن رضاشاه و شکل‌گیری سلسله پهلوی بی‌تأثیر نبود، در آن دوران او آنقدر به رضاخان نزدیک شد و در اداره مملکت چنان قدرتی پیدا کرد که شک و ترس را در دل رضاخان شعله‌ور کرد، تا آنجا که برای برکناری‌اش دسیسه‌ها چیدند و در زندان به قتل رساندند. در دوران حکومت احمدشاه، تیمورتاش به همراه همسر و بعدها 4فرزندش در خانه‌ای زندگی می‌کردند که تا پیش از آن متعلق به غلامحسین خان سالار محتشم بختیاری بود و پس از قتلش هم ازجمله املاکی بود که دولت مصادره کرد. این خانه به‌طور خاصی توجه رضاخان را جلب کرده بود و برای همین هم دستور داد که برای تأسیس دانشگاه جنگ، به ارتش واگذار شود. سال1312بود که کریم طاهرزاده بهزاد، به‌عنوان معمار برای ساخت این دانشگاه به‌کار گرفته شد. او با احداث ساختمان‌های دیگری در محوطه اطراف خانه تیمورتاش، دانشگاه جنگ را به شکل امروزی پایه‌گذاری کرد. برای تماشای نخستین خانه جنگ ایران که هم‌اکنون با عنوان موزه جنگ شناخته می‌شود، باید به وسیله مترو خودتان را به ایستگاه میدان حر برسانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید