• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181267
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی امام‌خمینی


ایوان تخت‌مرمر

گشت‌و‌گذار تاریخی در پایتخت، بدون شک یک گزینه مهم و دیدنی دارد و آن هم کاخ گلستان است. قدیمی‌ترین بنا در کاخ گلستان تهران، ایوان تخت‌مرمر است که قدمتی برابر با دوره زندیه دارد. ایوان تخت‌مرمر در سال 1173شمسی بنا شد. در دوران قاجار، پادشاهان در مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز گردهم می‌آمدند و به مردم عادی که برای دست‌بوس می‌آمدند، عیدی و شادباش می‌دادند. بارزترین مشخصه ایوان تخت‌مرمر در کاخ گلستان تهران، یک تخت سکو‌مانند است که احتمالاً شما را به‌ یاد داستان تخت حضرت‌سلیمان که بر دوش دیو و پریان حمل می‌شد، می‌اندازد. مجسمه‌های مرمرینی که تخت را به دوش کشیده‌اند،
 تصویر واضحی از الهام گرفتن از همین داستان را نمایش می‌دهند. ایوان تخت‌مرمر یا تخت کریم‌خانی از 65قطعه مرمر بزرگ و کوچک ساخته شده است و تزیین شده با گچبری، سنگ‌تراشی، خاتم‌کاری، منبت و مشبک است. برای رفتن به کاخ گلستان تهران با مترو (خط 1) در ایستگاه 15خرداد پیاده و سوار اتوبوس‌های سبزه‌میدان و 15خرداد شوید یا اینکه با خط 2مترو همراه شوید و در ایستگاه امام‌‌خمینی پیاده شوید.

متروی بهارستان

  مسجد و مدرسه سپهسالار
مسجد یا مدرسه سپهسالار از بناهای برجسته دوران قاجار است که در مجاورت ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی، در خیابان بهارستان واقع شده است. این بنا، نخستین و بزرگ‌ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است که معماری اصیل ایرانی و آمیزه‌ای از معماری مسجدهای استانبول را دارد. مسجد و مدرسه سپهسالار تهران در سال1315شمسی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طراح مسجد سپهسالار، مهندس مهدی‌خان ممتحن‌الدوله شقاقی بود و ساخت آن 5سال زمان برد. استاد حسن معمار قمی، حاج‌ابوالحسن‌معمار و استاد جعفرخان معمار باشی کاشانی از معمارانی بودند که ساخت این بنا را بر عهده گرفتند. مدرسه سپهسالار، مدرسه ناصری، مدرسه میرزا حسین خان سپهسالار و مدرسه عالی شهید مطهری از نام‌هایی است که برای این بنای تاریخی استفاده شده‌اند. سال‌ها قبل در این مدرسه علوم اسلامی تدریس می‌شد و بعد از افتتاح دانشگاه تهران، به دانشکده علوم معقول و منقول تغییر کاربری داد. یزدیبندی، مقرنس، کاسه‌بندی و کاشی‌کاری از تزییناتی است که در این مسجد به‌کار رفته است. معماری این مسجد با پیروی از الگوی چهار ایوانی ساخته شده است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن گنبد زیبا و خاص آن است. می‌توانید با سوار شدن به خط 2متروی تهران یعنی متروی فرهنگسرا - صادقیه خود را به میدان بهارستان رسانده و با کمتر از چند قدم به این مدرسه برسید.

متروی تجریش

  سافاری وحشت سورتمه تهران
یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری که در پارک‌های بسیاری برای تجربه هیجان وجود دارد، کلبه وحشت یا سافاری وحشت است. این مکان‌ها که بیشتر با الهام از فیلم‌های ترسناک ساخته می‌شوند شامل تونل‌هایی هستند که هنگام ورود مخاطبان با استفاده از عنصر غافلگیری و آشنا‌پنداری باعث انتقال حس ترس می‌شوند. سافاری پارک ‌وحشت سورتمه تهران یکی از مراکز باکیفیت در پایتخت است که حضور در آن شما را به اوج هیجان، ترس و لذت می‌رساند. برای ساخت سافاری پارک ‌وحشت از جدیدترین آیتم‌های وحشت و امکانات موجود استفاده شده تا حضور در آن منجر به تجربه دقایقی متمایز شود. این مجموعه شامل اتاق‌ها و دالان‌هایی با ژانر وحشت همچون تونل متحرک، شکنجه‌گاه بدکاران، سرزمین مردگان و گذرگاه جهنم بوده که عبور از آنها ترسناک و هیجان‌انگیز است. تمام فعالیت‌های مجموعه با هدف سرگرمی طراحی شده و هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در فضاها و مسیرها اتفاق نمی‌افتد. امکان حضور کودکان زیر ۱۲سال در این سافاری وجود ندارد. البته نگران نباشید چراکه این مجموعه در نزدیکی بوستان گلابدره واقع شده و در نتیجه خانواده‌ها نیز می‌توانند از امکانات دیگری همچون سینما پرواز، استودیوی عکس، پیست دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان و... استفاده کنند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه تجریش است.

متروی ایران خودرو

  اتاق فرار چوخا
اتاق فرار یک سرگرمی گروهی و فکری است که در آن شما با تشکیل یک تیم و ورود به فضای بازی اتاق فرار، وارد یک داستان از پیش تعیین شده خواهید شد؛ فضایی که توسط طراحان اتاق فرار و با توجه به یک سناریو ایجاد شده است و شما در این فضا باید سیر داستانی بازی را با حل کردن معماها، پازل‌ها و همچنین کارگروهی طی کرده و خودتان را به هدف نهایی بازی برسانید. اتاق‌های فرار ژانرهای مختلفی دارند مثل ژانر کارآگاهی، پلیسی، ترسناک و معمایی که از معروف‌ترین ژانرهای اتاق فرار هستند. در اتاق فرار چوخا، داستان از جایی شروع می‌شود که اهالی روستای تیان همه چوخا را باور دارند و از آن می‌ترسند، ترس از چوخا زمانی شروع شده که دختر عبدالکریم به نام خاتین به طرز مشکوکی گم شد اما این یک گم‌شدن ساده نبود. عبدالکریم، کوزه‌گر ساده‌ای بود که نمی‌دانیم دشمنی داشته یا خیر اما رابطه بد عبدالکریم با اهالی روستا بر همگان آشکار بود. تنها کسی که ممکن است در مورد عبدالکریم چیزهایی بداند برادر‌زنش به نام عباس کفاش است. نشانی این اتاق فرار، چهارراه ایران‌خودرو، شهرک دانش، کوچه سعیدی ثابت، پلاک 5مجموعه اتاق فرار اسکیپ اسکری و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ایران‌خودرو است.

متروی خیام

   سیدولی
در کنار بازار کفاش‌ها و بازار پاچنار بقعه متبرکه امامزاده‌ای است که به نوادگان امام محمد‌تقی(ع)، نسبت داده شده است. بنای بقعه امامزاده سیدولی، مربع شکل است و هر ضلع آن تقریبا سه متر و نیم است که در قسمتی از بقعه، مسجدی یادگار از دوره فتحعلی شاه قاجار قرار دارد. بقعه سبز رنگ امامزاده سیدولی در قلب بازار تهران مکان زیارت‌کنندگانی است که به قصد زیارت و خرید به این بخش از تهران می‌آیند. براساس کتیبه‌ای که در گنبدخانه بقعه سیدولی دیده می‌شود، استاد یوسف نجار تبریزی این بنا را ساخته، اما مرمت آن به نام مصطفی ایوانه ثبت شده است. ضریح چوبی این بقعه از آثار دوره قاجاریه است و طبق اسناد تاریخی، اصل بنا در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. بنای بقعه سیدولی از داخل به‌صورت هشت‌ضلعی است و در جهت‌های اصلی، چهار شاه‌نشین دارد که از هر یک دری به خارج باز می‌شود. بقعه این امامزاده به تازگی بازسازی شده و در جوار آن خوابگاهی سه‌طبقه برای طلاب علوم دینی ساخته شده است. همچنین در کنار این بقعه تا همین چند سال پیش، درخت چناری بود که به آن چنار خون‌بار می‌گفتند. برای زیارت این بقعه از طریق ایستگاه‌های مترو خیام یا 15خرداد خودتان را به بازار تهران برسانید و راهی این مکان مقدس
شوید.

متروی میدان شهدا

   بنیاد دکتر بهشتی

بنایی که امروز با نام شهید دکتر بهشتی شناخته می‌شود از همان ابتدا برای کودکان بی‌سرپرست و بی‌بضاعت ساخته شد. رضاشاه با هزینه خودش این بنا را در خیابان ژاله سابق ساخت و در مرداد سال۱۳۱۶ با مصوبه دولت به‌عنوان مرکزی وابسته به وزارت دادگستری خریداری کرد و به تربیت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بی‌بضاعت اختصاص یافت. این بنا پس از بازسازی در سال۱۳۲۴ شمسی با نام بنگاه صغار شروع به فعالیت کرد و هم‌اکنون نیز با همین کاربری و با نام بنیاد شهید دکتر بهشتی و وابسته به قوه قضاییه به حیات خود ادامه می‌دهد. این بنای دوره پهلوی اول از سمت شمالی سقفی شیروانی و محوطه‌ای مستطیل شکل دارد اما از سمت جنوبی بنا، نمایی معمولی دارد که محل ورود به ساختمان است. علاوه بر سقف شیروانی این بنا، تنها قسمت تزئینی خانه نیم‌ستون‌هایی هستند که در فاصله بین پنجره‌ها قرار گرفته‌اند. این بنا در بهمن سال۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و بازسازی مختصری در آن انجام شد. این مکان بازدید عمومی ندارد اما این امکان هم وجود دارد که با هماهنگی قبلی شرایط بازدید از قسمت‌های مختلف ساختمان وجود دارد و می‌توانید از نزدیک ببینید. برای رفتن به سراغ این بنای تاریخی می‌توانید از متروی میدان شهدا راهی خیابان مجاهدین اسلام شوید.

متروی سعدی

  تئاتر سینما حافظ

یکی از سینماهای قدیمی تهران، سینما «حافظ» است. این سینما در سال۱۳۳۷ با مدیریت «فرشید موتمنی‌آذر» و با ظرفیت ۴۴۰نفر و در 2سالن در خیابان جمهوری، روبه‌روی باغ سپهسالار افتتاح شد. این سینما که دارای درجه کیفی «یک» است در اواخر دهه80به‌طور کامل بازسازی شده و پس از بازسازی با نمای کامپوزیتی، صندلی‌های مناسب و امکاناتی مدرن برای نمایش فیلم در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت. سینما «حافظ» دارای 2سالن با ظرفیت ۳۲۰ و ۱۰۰ نفر است و از لحاظ قیمت بلیت نیز در زمره ارزان‌ترین سینماهای تهران قرار دارد. این سینما از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند خانه موزه «استاد ابوالحسن صبا» و بازار «باغ سپهسالار» و همچنین بازار کیف و کفش قرار گرفته است. اگر شما هم از علاقه‌مندان به تماشای فیلم در سینما هستید، دسترسی به «تئاتر سینما حافظ» چندان سخت نیست. در هرجایی از تهران که باشید با استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌توانید خود را به این سینما برسانید. البته به دلیل نزدیکی این مجموعه به ایستگاه متروی «سعدی»، برای دسترسی راحت‌تر و کمک به داشتن هوایی پاک‌تر، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مراجعه به آن استفاده کنید.

ایستگاه بی‌آر‌تی آبشار

  کتاب فیلمنامه «لبه پرتگاه»

«لبه پرتگاه» کتاب فیلمنامه‌ای است که در سال۱۳۹۲ توسط بهرام بیضایی تألیف شده است. در این کتاب «پروا نیازی» در نقش «شیدا شباهنگ» با چهره گل‌آلوده و خونین، سراسیمه و نفس‌زنان وارد تصویر می‌شود و به سواری خود می‌نگرد؛ سواری قراضه تصادف کرده، کنار پرتگاه، با در صندوق عقب بالازده. در این حین زنگ تلفن به گوش می‌رسد. شیدا چون مجرمی که ناغافل مچش را گرفته باشند تند رو برمی‌گرداند و با دستپاچگی گوشی همراهش را درمی‌آورد؛ صدای تورنگ از آن سوی تلفن می‌آید که می‌گوید، پس بالاخره راش انداختی! تا کی باید منتظرشم؟ نکنه با کس دیگه‌ای قرار بهتری داشته‌یین؟ شیدا در جواب خشمگین فریاد می‌کند، آره با یه جسد! این کتاب توسط انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» به چاپ رسیده است. اگر از علاقه‌مندان به مطالعه کتاب فیلمنامه‌ها هستید، می‌توانید به این انتشاراتی مراجعه کرده و کتاب فیلمنامه لبه پرتگاه را تهیه کرده و از خواندن آن لذت ببرید. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در خیابان یوسف‌آباد، میدان فرهنگ قرار دارد. اگر قصد دارید به این انتشارات سری بزنید می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. اگر هم قصد دارید با استفاده از وسیله نقلیه عمومی به این انتشاراتی بروید، استفاده از مترو یا بی‌آر‌تی بهترین گزینه است. به این منظور می‌توانید از متروی میدان جهاد یا از بی‌آرتی آبشار و... استفاده کنید.

متروی تجریش

  کاخ شهوند

کاخ شهوند که بعد از پیروزی انقلاب به کاخ موزه سبز تغییر نام داد، یکی از زیباترین کاخ‌های تاریخی تهران به‌شمار می‌آید که در شمال غربی مجموعه کاخ‌های سعدآباد قرار دارد. این کاخ از سال 1307محل اقامت رضاشاه بوده و به‌دلیل استفاده از سنگ‌های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان در نمای خارجی آن، به کاخ مرمر هم معروف است. گچبری‌ها و آینه‌کاری‌های ظریف و زیبای درون کاخ هم کار دست هنرمندان ایرانی ناشناس و تذهیب دیوارها، اثر استاد حسین بهزاد و خاتم‌کاری‌ها، حاصل کارگروهی کارگاه استاد صنیع خاتم است. یکی از زیباترین قسمت‌های این کاخ، تالار آینه است که روی همه آینه‌های آن، با گل‌های گچی تزیین شده و دفتر کار رضاشاه بوده است. از دیگر وسایل این کاخ که اغلب از کشورهای اروپایی خریداری شده‌اند، می‌توان به چلچراغ‌ها، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها، مبل‌های دوره لوئی شانزدهم و دو میز کنسول مربوط به دوره ناپلئون، ساعت، شمعدان، گلدان‌های برنزی، اشیای کریستال و پیانو اشاره کرد. برای رفتن به مجموعه سعدآباد و بازدید از کاخ سبز باید به ایستگاه متروی تجریش بروید و از آنجا با تاکسی‌های دربند خودتان را به ضلع شمال میدان دربند و ورودی مجموعه سعدآباد برسانید.

متروی پانزده خرداد

  تالار آینه

اگر به غرب مجموعه گلستان بروید، با تالار آینه که یکی از خیره‌کننده‌ترین موزه‌های تهران است روبه‌رو می‌شوید. ناصرالدین‌شاه که برای بازدید از مدرسه دارالفنون به آنجا رفته بود، با نقاش نوجوان کاشانی روبه‌رو شد. او که شیفته نقاشی این جوان شده بود او را با خود به دربار برد. کمال‌الملک بعد از ورود به دربار مشغول کشیدن تابلویی شد که 5سال به طول انجامید. این تابلو که با نام تالار آینه عجین است، تصویری از اتاق‌های کاخ گلستان و تصویر ناصرالدین شاه را نشان می‌دهد. معماری و بنایی
این تالار به‌مدت 3سال طول کشیده و تزیین و آینه‌کاری آن 4سال زمان برده تا سرانجام در سال 1260به پایان برسد. نکته جالب در مورد تالار آینه این است که با دیدن نقاشی کمال‌الملک، تالاری نسبتاً وسیع را تجسم خواهید کرد اما با مشاهده تالار از نزدیک متوجه خواهید شد که کوچک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردید. اگر به دیدن تالار آینه رفتید به تالار سلام هم که یکی دیگر از جاذبه‌های کاخ گلستان است، سر بزنید. برای رفتن به کاخ گلستان به ایستگاه متروی 15خرداد بروید و از آنجا خودتان را به ضلع شمال میدان 15خرداد و ورودی کاخ برسانید.

متروی میدان ولیعصرعج

  بازار محلی بهجت‌آباد

شاید شما هم جزو کسانی باشید که دوست دارند به جز خوراک‌های آشنای همیشگی، غذا و خوراکی‌های دیگر ملل به‌ویژه کشورهای آسیای‌شرقی هم جزو برنامه غذایی‌شان باشد. اگر دوست دارید یک وعده خوراک آسیایی یا دریایی خاص برای خودتان فراهم کنید، می‌توانید به بازار «بهجت‌آباد» سری بزنید. در این بازار هر چه می‌خواهید مهیاست. بازار «بهجت‌آباد» مجموعه‌ای گسترده از محصولات آسیایی، از آرد سوخاری تا سس و هر چیز بین آنها که اکثرشان از چین، کره‌جنوبی و ژاپن وارد شده‌اند را در اختیار شما می‌گذارد. البته انتظار نداشته باشید که با بازاری بزرگ و چند‌طبقه مواجه شوید. «بهجت‌آباد» تنها یک بازار روز محلی است که حدود 20فروشگاه دارد و می‌توانید از آنها مایحتاج خود را فراهم کنید. بازار «بهجت‌آباد» در خیابان «شهید عضدی» در «بلوار کریم‌خان‌زند» قرار دارد که البته بیشتر به نام خیابان آبان (جنوبی) شناخته می‌شود. دسترسی به این بازار مواد غذایی سخت نیست و با استفاده از مترو می‌توانید خود را به این محدوده برسانید. کافی است در ایستگاه متروی «میدان ولیعصر(عج)» پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی در بلوار «کریم‌خان زند» یا با استفاده از تاکسی به مقصد برسید.

متروی میدان آزادی

  غذاهای خیابانی میدان آزادی

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توان برای خوردن غذاهای خیابانی تهران انتخاب کرد، «میدان آزادی» یا در حقیقت همان «ترمینال غرب» است. در این منطقه به‌دلیل حجم بالای مسافرانی که در آن رفت‌وآمد می‌کنند، رونق فروشندگان غذاهای خیابانی بالاست و می‌توان در این میدان انواع غذاهای خوشمزه مثل جگر، ساندویچ‌های سرد و گرم، به‌ویژه بندری‌های تند را امتحان کرد و از طعم دلپذیر آنها بهره‌برد. باتوجه به فعالیت ترمینال غرب در اکثر ساعات شبانه‌روز و حجم تردد در این محدوده، فروشندگان فعال در عرصه استریت‌فود (Street Food) این ترمینال نیز همواره حاضر و آماده برای سیر کردن شکم مسافران و شبگردهای تهرانی هستند. میدان آزادی و ترمینال‌غرب، مرکز غذاهای خیابانی تهران بوده که می‌توان به سادگی و در کمترین زمان ممکن به آن دسترسی پیدا کرده و خود را مهمان غذاهایی مختصر با مزه‌های جادویی کرد. رسیدن به این محدوده بسیار راحت است و شما با استفاده از وسیله نقلیه شخصی یا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توانید به میدان آزادی بروید اما بهترین راه دسترسی به این میدان و استفاده از غذاهای خیابانی آن، مترو است. کافی است که در ایستگاه «میدان آزادی» پیاده شوید و قدم‌زنان خود را به غذافروشی‌های موجود در این منطقه برسانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید