• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176526
+
-

هدایت رواناب‌ها در کانال بهره‌وری

با مصوبه پارلمان شهری، شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخانی آب شد

وضع آب در تهران بحرانی است و اگر بارندگی نداشته باشیم، معلوم نیست یک ماه دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد. این بخشی از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران است که در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخانی آب، عنوان و تأکید کرد که باید تصمیمی اتخاذ شود تا تهران با بحث کم‌آبی و بی‌آبی مواجه نشود. مهدی چمران در ادامه با اشاره به استفاده بهینه از رواناب‌ها گفت: «شهرداری باید در جمع‌آوری آب‌های سطحی (رواناب‌ها) گام‌های مؤثری بردارد تا بتوان از آنها برای آبیاری فضای سبز و پارک‌ها بهره‌برداری کرد و با هدایت‌شان در سفره‌های زیرزمینی مانع از فرونشست‌های زمین شد.» به‌گزارش همشهری، در یکصدوچهارمین جلسه پارلمان شهری، طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخانی آب‌ روی میز شورا قرار گرفت و مهدی بابایی در جریان ارائه گزارش این طرح گفت: «به‌اندازه کافی تصفیه‌خانه‌های محلی برای استفاده از رواناب‌ها راه‌اندازی شده است؛ اما برنامه مدونی برای استفاده از این رواناب‌ها وجود ندارد. هم‌اکنون مجموع میزان آبی که سالانه در فضای سبز مصرف می‌شود، 180میلیون مترمکعب است که 12میلیون مترمکعب به آب‌های سطحی اختصاص دارد و 21میلیون مترمکعب از قنوات و 133میلیون مترمکعب هم از چاه‌ها تأمین می‌‌شود.» به‌گفته او، کاهش برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، بهینه‌سازی مصرف آب، به‌روزرسانی سیستم جمع‌آوری آب‌ در حوزه خدمات شهری، استفاده حداکثری از پساب‌های شهری و... برخی از اهداف این طرح هستند.

ذخیره نزولات جوی در 750مخزن
در ادامه جلسه دیروز علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم توضیحاتی از اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت آب‌های سطحی و نزولات آسمانی  ارائه داد و گفت: «۷۵۰مخزن ذخیره نزولات آسمانی با ظرفیت 2 تا 3هزار مترمکعب در بوستان‌ها احداث شده است. امسال در قالب تفاهمنامه با وزارت نیرو استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز به ۳۰میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت و تا سال1410 این میزان به ۱۴۵میلیون مترمکعب می‌رسد و با این کار 80میلیون مترمکعب در برداشت آب چاه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.» او تأکید کرد که تلاش داریم تا براساس افق ۱۰ساله عمل نکنیم و در طول 3 یا 4سال آینده طرح بازچرخانی آب را اجرایی کنیم.

واگذاری املاک شهرداری بدون مجوز شورا
بررسی حسابرسی سال‌های 96 تا 99 شهرداری مناطق یک و 19 دستور جلسه دیگر شورای شهر تهران بود که پس از ارائه گزارش توسط حسابرس، میثم مظفر با بیان اینکه واگذاری املاک شهرداری بدون مجوز شورا به غیر، وجه اشتراک این مناطق است، به برخی از تکالیف شهرداری منطقه یک اشاره و عنوان کرد: «پروژه‌های مشارکتی زیادی در منطقه اجرا شده که همگی به اختلاف خورده و دارایی شهرداری در این پروژه‌ها فریز شده است. همچنین پارکینگ پاسارگاد از سال۸۴، پارکینگ طبقاتی درکه از سال۹۳ و پروژه تجاری مسکونی دارآباد( درانتهای بلوار اوشان) از سال۹۰ متوقف مانده‌اند و این در حالی است که ۳۹۰پرونده حقوقی و قضایی در منطقه یک وجود دارد که باید هر‌چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. واگذاری 29ملک بدون مجوز شورای شهر تهران به افراد حقیقی و حقوقی هم موضوعی است که باید با فوریت توسط شهرداری پیگیری شود.» او وظایف شهردار منطقه19 را اینگونه تشریح کرد: «مجتمع کوه نور گلدیس از سال۸۴ به‌صورت مشارکتی آغاز شده بود، متأسفانه به اختلاف خورده است. ۵۸۰واحد تجاری، پارکینگ و یک واحد 2طبقه‌ای که سرمایه شهرداری محسوب می‌شود، بی‌استفاده مانده است. 62پلاک ثبتی هم بدون مجوز به غیرواگذار شده است. بوستان ولایت در این منطقه یک ظرفیت محسوب می‌شود که از فضای 250هکتاری آن استفاده درستی نشده و ضرورت دارد شهردار منطقه موضوع را پیگیری کند. همچنین تعدادی از پروژه‌ها در ثبت دارایی‌ها و سازمان‌های متولی باید صورت‌وضعیت‌های قطعی داشته باشند که شهردار باید برای تحقق آن اهتمام داشته باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید