• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176370
+
-

تلاش ناکام برای اجماع‌سازی علیه ایران

فواد ایزدی: رویکردهای سیاست‌خارجی ایران، شرایط را برای تصویب قطعنامه ضدایرانی از سوی غربی‌ها سخت کرده‌است

گزارش
تلاش ناکام برای اجماع‌سازی علیه ایران

با آغاز تحولات اخیر در ایران، سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی یکی از ابزارهای مورد‌استفاده تروئیکای اروپایی و آمریکا برای مداخله در امورداخلی جمهوری‌اسلامی بوده‌است‎؛ ابزارهایی که با طرح ادعاهایی در زمینه «همکاری تهران با مسکو در جنگ اوکراین» و «نقض حقوق‌بشر در ایران» همراه شده و می‌کوشد آتش آشوب‌ها در ایران را همچنان شعله‌ور نگه‌دارد.
به‌گزارش همشهری، بر همین اساس هم بود که چهارشنبه گذشته به درخواست آمریکا و آلبانی نشستی غیررسمی در شورای‌امنیت سازمان ملل‌متحد برگزار شد؛ نشستی که تلاش می‌کرد نقش احیاکننده ناآرامی‌ها در ایران را ایفا کند. اگرچه این نشست دستاورد قابل‌توجهی برای غربی‌ها به‌همراه نداشت، اما به‌خوبی نشان داد واشنگتن و تروئیکای اروپایی برای مواجهه با جمهوری‌اسلامی به سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی رو آورده‌اند و می‌کوشند با طرح ادعاهای واهی، از طریق مجامع بین‌المللی تهران را تحت‌فشار قرار دهند؛ رویکردی که تاکنون با دستاورد مهمی برای آنان همراه نبوده‌است.

تحرکاتی علیه تهران
علاوه‌ بر ادعاهای حقوق‌بشری، فضاسازی درباره «مشارکت ایران در جنگ اوکراین»، یکی از رویکردهایی بوده که در هفته‌های اخیر با هدف اجماع‌سازی بین‌المللی علیه تهران از سوی طرف‌های غربی مورد‌استفاده قرار گرفته‌است. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر بار دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعاهای تکذیب‌شده درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد.
رابرت مالی در این‌باره در توییتی نوشت: «ایران این موضوع را رد می‌کند اما شواهد آشکار است: پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند. شاید رهبران ایران می‌پنداشتند می‌توانند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوزات روسیه فرار کنند، اما نتوانستند».
پیش‌از این بارها مقام‌های جمهوری‌اسلامی تحویل پهپاد به روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و تأکید کرده‌اند تهران از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر «بی‌طرفی فعال»، «مخالفت با جنگ» و «لزوم حل و فصل سیاسی اختلاف‌های دوطرف به دور از خشونت» اعلام کرده‌است.
طرح ادعاهایی درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین درحالی است که وزیر امورخارجه ایران روز شنبه در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مناسبات ایران و روسیه براساس «اصل همسایگی» و «منافع متقابل» است، عنوان کرده بود ارسال موشک به روسیه کاملا غلط است و همانگونه که تهران پیش ‌از این هم اعلام کرده بود، تنها مقدار محدودی پهپاد، آن‌هم ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین، در اختیار روسیه قرار داده‌است.
حسین امیرعبداللهیان به این موضوع هم اشاره کرد که با همتای اوکراینی خود توافق کرده درصورت وجود هرگونه مستندی درباره اینکه روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار تهران قرار دهد تا جمهوری‌اسلامی اقدام‌های مقتضی را در این زمینه انجام دهد.

ایران دخالتی در جنگ اوکراین ندارد
از سوی دیگر سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاع ستاد کل نیروهای مسلح درباره ادعاهای دخالت ایران در جنگ اوکراین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مبادله‌هایی که جمهوری‌اسلامی با روسیه دارد مربوط به سال‌ها قبل از جنگ این کشور با اوکراین است و ایران دخالتی در جنگ میان این دو کشور ندارد.
موضع‌گیری مقام‌های ارشد ایرانی دراین باره درحالی است که میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تکرار ادعاهای واهی درباره دخالت جمهوری‌اسلامی در جنگ اوکراین، خواستار حملاتی علیه سازندگان پهپاد در ایران به‌دلیل ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد.
علاوه ‌بر این، وزیر امورخارجه آمریکا نیز در روزهای اخیر بار دیگر ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه را تکرار و اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران به‌دلیل «حمایت نظامی از روسیه» اعمال خواهد کرد. این درحالی است که آنتونی بلینکن تأکید کرد آمریکا به ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، ادامه خواهد داد.
چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می‌شود که طرف‌های غربی در هفته‌های گذشته با موج‌سواری بر ناآرامی‌های اخیر در ایران، تلاش کرده‌اند با سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی، بیش‌از گذشته جمهوری‌اسلامی را تحت‌فشار قرار دهند.

جنگ ترکیبی علیه ایران
یک عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران درباره سوءاستفاده آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی برای افزایش فشارها به جمهوری‌اسلامی به همشهری گفت: در شرایط کنونی آمریکایی‌ها جنگی ترکیبی علیه ایران به راه انداخته‌اند و در این وضعیت در حال استفاده از همه ابزارهای موجود علیه تهران هستند.
فواد ایزدی افزود: سوءاستفاده از ابزارهای دیپلماتیک نیز یکی از راهبردهایی است که درحال‌حاضر واشنگتن درحال استفاده تمام‌عیار از آن علیه جمهوری‌اسلامی است تا بتواند اهداف خود را محقق کند. آنها درجریان جنگ ترکیبی علاوه‌ بر اسلحه، از فشارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از چنین راهبردهایی از سوی آمریکایی‌ها طبیعی است و ما هم‌اکنون در وسط یک جنگ چندوجهی با برخی قدرت‌های جهان هستیم، ادامه‌داد: واشنگتن در چنین وضعیتی از همه ابزارهای موجود، ازجمله سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی برای افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی بهره گرفته است که نمودهای آن در حوادث اخیر در کشورمان به‌خوبی مشاهده می‌شود.

راهبردهایی که ناکام ماند
این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: با وجود بهره‌گیری آمریکایی‌ها از ساختارهای بین‌المللی علیه تهران، خبر خوب این است که جمهوری‌اسلامی نیز در سازمان ملل دوستانی دارد که به نتیجه رسیدن راهبردهای مدنظر واشنگتن را ناکام گذاشته و اجازه نداده‌اند آمریکا به اهداف خود در این حوزه دست یابد.
ایزدی با بیان اینکه رویکردهای سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی شرایطی به‌وجود آورده که تصویب قطعنامه در سازمان ملل از سوی غربی‌ها علیه ایران سخت شده‌است، افزود: نشست غیررسمی اخیر که به‌درخواست آمریکا و همچنین آلبانی برگزار شد، نمود دیگری از تلاش ناکام غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا برای تحت‌فشار قرار دادن ایران بود که البته با شکست محسوسی نیز همراه بود.
وی ادامه‌داد: اگر چنین نشستی به‌صورت رسمی هم برگزار می‌شد، چین و روسیه با تصویب قطعنامه علیه جمهوری‌اسلامی موافقت نمی‌کردند. به‌همین دلیل هم هست که باید به‌دنبال ارتقای روابط با کشورهای غیرغربی باشیم، چراکه یکی از مزیت‌های آن، ایستادگی در مقابل فشار قدرت‌های غربی از طریق سازوکارهای بین‌المللی است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اگرچه در شرایط کنونی گرفتن قطعنامه از سوی غربی‌ها علیه ایران در شورای ‌امنیت سازمان ملل سخت شده‌است اما نباید فراموش کرد که طرف مقابل با ابزارهای متعدد می‌کوشد موقعیت را برای چنین کاری فراهم کند.
ایزدی افزود: در وضعیت کنونی طرف‌های غربی تلاش می‌کنند با حربه‌های متفاوت و از راه‌های مختلف میان تهران با مسکو و پکن فاصله بیندازند تا مسیر را برای تحت‌فشار قرار دادن جمهوری‌اسلامی از طریق ساختارهای بین‌المللی هموار کنند؛ رویکردی که باید درمقابل آن هوشیار بود تا در تله‌های کار‌گذاشته شده از سوی غربی‌ها گرفتار نشویم.
وی اضافه‌کرد: در شرایط کنونی نباید اجازه دهیم فشارهای وارد شده به ایران در زمینه جنگ اوکراین، جمهوری‌اسلامی را به سمت چالش با روسیه بکشاند، چراکه هدف اصلی آنها خراب کردن روابط تهران - مسکو است و در این مسیر از روش‌های مختلف هم استفاده می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید