• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 16 آبان 1401
کد مطلب : 176329
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VmPP9
+
-

«غزه‌سازی‌» در کرانه باختری

رژیم صهیونیستی با ایجاد محدودیت و جداسازی مناطق کرانه باختری در تلاش است الگوی محاصره غزه را در این منطقه اجرا کند

جهان‌نما
«غزه‌سازی‌» در کرانه باختری

نوار غزه امسال پانزدهمین سال محاصره خود را از سوی رژیم صهیونیستی سپری می‌کند. محاصره نوار غزه بخشی از تلاش تل‌آویو برای کنترل گروه‌های مبارز فلسطینی در این باریکه پرتراکم است و حال نشانه‌هایی در دست است که رژیم صهیونیستی در حال پیاده‌سازی‌ الگوی محاصره نوار غزه در کرانه باختری است.
وضعیت کرانه باختری به‌ویژه طی چند ماه گذشته به‌شدت پرتنش بوده و رادیو ارتش اسرائیل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که در ماه اکتبر گذشته، 382عملیات توسط فلسطینی‌ها علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست انجام شده که در مقایسه با ماه قبل از آن حدود 130عملیات بیشتر بوده است. افزایش این میزان حجم عملیات فلسطینی‌ها که بخشی از آنها نیز مسلحانه است، آرامش را از شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری گرفته است.
در چند هفته گذشته نیز ارتش اسرائیل شهر نابلس و روستاها و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در این شهر را به‌شدت تحت محاصره قرار داده و محدودیت‌های سنگینی را برای تردد 430هزار فلسطینی ساکن در این اردوگاه‌ها ایجاد کرده است. آنگونه که الجزیره گزارش می‌دهد، نظامیان صهیونیست راه‌های اصلی در منطقه نابلس را با موانع و ایست‌های بازرسی متعدد مسدود کرده‌اند تا با محدود کردن ترددها، تا حد زیادی خروج و ورود به نابلس را کنترل کنند. اعمال محدودیت‌های شدید بر نابلس، تأثیر بسیار زیادی بر همه جوانب زندگی روزمره فلسطینی‌ها گذاشته و فعالیت‌های تجاری در این شهر را به‌عنوان یک شهر اقتصادی بزرگ در کرانه باختری مختل کرده است. گفته شده از زمان محاصره نابلس، مشاغل به‌شدت با کاهش درآمد روبه‌رو شده‌اند و کارمندان برای دسترسی به محل کار خود و کشاورزان برای دسترسی به زمین‌های کشاورزی با مشکل روبه‌رو هستند.
وبگاه تحلیلی العربی جدید نیز با انتشار گزارشی از وضعیت نابلس تحت محاصره تأکید دارد که هدف از محاصره نابلس، جلوگیری از تبدیل شدن این منطقه به یک جنین جدید است. شهر جنین در شمال کرانه باختری همواره به دلیل انجام عملیات مسلحانه علیه اشغالگران، به مرکز مقاومت کرانه باختری معروف است و به‌نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها نگران تکرار وضعیت جنین در شهر نابلس هستند. علا الترتیر، تحلیلگر یک اندیشکده فلسطینی به العربی جدید می‌گوید: «برنامه اسرائیل، تجزیه مناطق مختلف کرانه باختری و ایجاد مناطق دورافتاده از هم است.» همچنین محمد شهاده، کارشناس سیاسی فلسطینی و ناظر دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با تأیید تلاش نظامیان صهیونیستی برای تجزیه کرانه باختری می‌گوید: «در طول دهه‌های گذشته، اسرائیل از طریق برنامه‌های شهرک‌سازی‌ خود، کرانه باختری را مستعمره کرده؛ به‌گونه‌ای که کرانه باختری اکنون تبدیل به مجموعه‌ای از بانتونستان‌های جدا از هم شده است.» اشاره این کارشناس فلسطینی به «بانتونستان» به اقدام مشابه تاریخی در حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی بازمی‌گردد که در آن مناطقی محصور و جدا از هم برای سیاه‌پوستان ایجاد شده بود و این مناطق محصور و جزیره‌ای هیچ ارتباطی با هم نداشتند. شهاده با مثال زدن کرانه باختری به بانتون‌های جدا از هم، می‌افزاید: «تجزیه کرانه باختری به اسرائیل اجازه می‌دهد تا مردم فلسطین را از نظر سیاسی و اقتصادی کنترل و مهار کند.» 

الگوی غزه در کرانه باختری
واقعیت‌های میدانی امروز در کرانه باختری حاکی از آن است که مقامات تل‌آویو از سال‌ها پیش و از سال1967 با شروع اشغال کرانه باختری، طرحی مرکب از ایجاد ایست‌های بازرسی نظامی، موانع فیزیکی و مهم‌تر از آن شهرک‌سازی‌ و دیوارکشی را دنبال کرده‌اند. این نوع دیوارکشی‌ها در کرانه باختری در عمل به تکه‌تکه شدن کرانه باختری منجر شده است.
سارا روی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه هاروارد سال گذشته در گزارشی استفاده از الگوی محاصره غزه در کرانه باختری را پیش‌بینی کرده و گفته بود که محاصره نوار غزه، الگوی اسرائیل برای تکه تکه کردن کرانه باختری به مناطق کوچک‌تر و جدا از هم است.
بخشی از وضعیت امروز کرانه باختری نیز تحت‌تأثیر تحولات این منطقه به‌ویژه در چند ماه گذشته است. سازمان ملل سال2022 را مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه باختری از سال2005 تا‌کنون ارزیابی کرده است. همزمان نسل جدیدی از مبارزان جوان فلسطینی اعلام وجود کرده‌اند که بیش از پیش به مقاومت مسلحانه اعتقاد دارند. گروه عرین الاسود (به معنای بیشه شیران) از این جمله است که در نابلس شکل گرفته و عملیات‌های موفقی علیه اشغالگران داشته است.
براساس گزارش رسانه‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل واحدهای خود را در کرانه باختری آموزش داده تا آماده استفاده از پهپادهای مسلح در مناطق مختلف باشند. این پهپادها به ارتش اسرائیل کمک خواهند کرد تا هر منطقه را به‌صورت جداگانه و مجزا از هم تحت کنترل داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید