• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179125
+
-

سرریز بحران از کرانه باختری به نوار غزه

با تشدید تنش‌ها در کرانه باختری، نوار غزه نیز شاهد درگیری‌های راکتی میان نیروهای مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی است

جهان‌نما
سرریز بحران از کرانه باختری به نوار غزه

شامگاه شنبه تقریبا هوا تاریک بود که صدای آژیر خطر در بخش‌های جنوبی فلسطین اشغالی و در نزدیکی نوار غزه به صدا درآمد. روزنامه هاآرتص به نقل از ارتش اسرائیل در همان ابتدای شب تأیید کرد که سیستم هشدار موشکی در کیبوتس جنوبی در نزدیکی مرز غزه فعال شده است. منابع عبری زبان گفتند که منطقه «نهال اوز» در مجاورت نوار غزه نخستین جایی بوده است که آژیر شلیک موشک در آن به صدا درآمده است. 2راکت از نوار غزه به سمت مناطق اشغالی شلیک شد که یکی از آنها توسط سیستم دفاع موشکی صهیونیست‌ها منهدم شد اما به‌گزارش شبکه12 تلویزیون اسرائیل، راکت دیگر به منطقه‌ای باز در داخل شهرک کفار عزه در نزدیکی دیوار امنیتی در مجاورت باریکه غزه اصابت کرد.
آژیرخطر در مدت کوتاهی پس از شلیک راکت‌ها خاموش شد، اما سکوت شب حکایت از آرامش قبل از توفان داشت. ساعاتی بعد در بامداد روز یکشنبه، مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نخستین خبرها را از پرواز چند بالگرد ارتش اسرائیل در آسمان نوار غزه منتشر کرد. پس از آن حدود ساعت 5 بامداد نخستین خبرها از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در نوار غزه نیز منتشر شد.
در همان بامداد یکشنبه، ارتش اسرائیل با ادعای اینکه بمباران نوار غزه در پاسخ به پرتاب راکت از این منطقه صورت گرفته است، اعلام کرد که در جریان این حملات یک کارگاه ساخت سلاح و یک تونل زیرزمینی حماس را هدف قرار داده است. همچنین براساس گزارش‌ها، در حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، منطقه «الفخاری» در استان «خان‌یونس» در جنوب باریکه غزه بمباران شد. در عین حال رسانه‌های عربی ازجمله الاهرام مصر نیز به نقل از گروه حماس اعلام کردند که همزمان با این حملات، پدافند گروه‌های فلسطینی فعال شده و به‌سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شلیک کرده است.
ارتش رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت فلسطینی را عامل رویارویی اخیر معرفی کرده اما واقعیت این است که شلیک راکت توسط گروه فلسطینی جهاد اسلامی از نوار غزه در واکنش به دستگیری و شهادت برخی فرماندهان مقاومت در جنین واقع در کرانه باختری بوده است. 2 روز قبل از شلیک راکت از نوارغزه، محمد ایمن السعدی مشهور به ابوالایمن 26ساله و نعیم جمال زبیدی 27ساله در روز پنجشنبه و در پی عملیات ترور در اردوگاه جنین به شهادت رسیدند. همان روز طارق عزالدین، سخنگوی جهاد اسلامی هشدار داد که این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند. حتی منابع عبری زبان در تل‌آویو هم اذعان دارند که پرتاب راکت از نوار غزه پاسخی به عملیات ترور فرماندهان مقاومت فلسطین در کرانه باختری بوده است. شبکه۱۲ تلویزیون اسرائیل در این ارتباط اعلام کرد که ارزیابی نهادهای امنیتی در تل‌آویو حاکی از آن است که شلیک راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی، پاسخی از طرف جهاد اسلامی به ترور 2 نفر از فرماندهان این گروه در جنین بوده است. در این صورت می‌توان گفت که درگیری‌ها و تنش‌هایی که این روزها در کرانه باختری شدت یافته، اکنون در حال سرریز شدن به نوار غزه است.
شدت تنش‌ها در کرانه باختری حداقل از 6 ماه پیش به این‌سو در بالاترین حد خود بوده است. تور وینسلند، فرستاده سازمان ملل در امور غرب آسیا دوشنبه هفته گذشته در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که وضعیت فلسطین به «نقطه جوش» رسیده است. علاوه بر این، سازمان ملل پیش‌تر نیز سال2022 را پرتلفات‌ترین سال کرانه باختری از سال2002 تا‌کنون توصیف کرده بود و هفته گذشته اعلام کرد که از ابتدای سال2022 یعنی از حدود 11ماه پیش تا‌کنون 208فلسطینی بر اثر درگیری‌ها در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. سازمان ملل آمار کل تلفات فلسطین در سال2019 را 135نفر اعلام کرده بود.
انتظار می‌رود که شدت تنش‌های کرانه باختری با قدرت‌گیری کابینه راستگرای نتانیاهو که قرار است با مشارکت ایتمار بن گویر به‌عنوان وزیر امنیت داخلی تشکیل گردد، بیشتر از گذشته هم شود. بن گویر چهره راست افراطی است که خواستار الحاق کامل کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی است. با این حال، از هم‌اکنون هشدارهای متعددی نسبت به رویکرد بن گویر شنیده می‌شود. روز یکشنبه جنبش جهاد اسلامی بن گویر را تهدید به مرگ کرد. این جنبش در بیانیه‌ای گفت: «بن گویر به سرنوشت رحبعام زئیوی (وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی که در سال۲۰۰۱ ترور شد) دچار خواهد شد.»  پیش‌بینی شرایط پرتنش کرانه باختری چندان سخت و دشوار نیست و بسیاری از احتمال وقوع انتفاضه سوم در این بخش از فلسطین خبر می‌دهند. بن کاسپیت، روزنامه‌نگار اسرائیلی شرایط کرانه باختری را ملتهب می‌داند و طی گزارشی در المانیتور می‌نویسد: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این تنش‌ها، مقدمه‌ای برای انتفاضه سوم است.» با این حال شاید کرانه باختری با انتفاضه روبه‌رو شود، اما نتیجه سرایت تنش‌ها از کرانه باختری به نوارغزه، انقلاب و انتفاضه نیست، بلکه وقتی تنش‌ها در نوارغزه اوج می‌گیرد، این باریکه به سمت یک جنگ نظامی تمام‌عیار با ارتش اسرائیل حرکت می‌کند؛ جنگی که حملات راکتی بامداد یکشنبه می‌تواند نخستین نشانه آن باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید