• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176173
+
-

اقدامات بانک مرکزی برای آرام کردن بازار ارز

از این پس متقاضیان می‌توانند ارز را به‌صورت آنلاین بخرند

همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار ارز بانک مرکزی اقدامات تازه‌ای را برای ایجاد تعادل در این بازار آغاز کرد. طبق بخشنامه بانک مرکزی از این پس متقاضیان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز و به‌صورت آنلاین خریداری کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی هدف از اجرای این طرح را تسهیل در مبادلات اسکناس ارز اعلام کرده بود.
به ‌گزارش همشهری، ظرف چند روز گذشته شتاب رشد قیمت ارز بیشتر شده است. این موضوع بانک مرکزی را بر آن داشته تا اقدامات تازه‌ای را برای ایجاد تعادل در بازار ارز آغاز کند. از یک طرف برخی خبر‌های تأیید نشده از افزایش عرضه ارز در بازار حکایت دارد و از طرف دیگر بانک مرکزی دیروز از سامانه‌ای رونمایی کرد که معامله‌گران می‌توانند معاملات خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند.
طبق بخشنامه بانک مرکزی متقاضیان دریافت ارز از این پس می‌توانند با ورود به سامانه my.ice.ir ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز و به‌صورت آنلاین خریداری کنند. بانک مرکزی اعلام کرده است صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، باید متقاضیانی را که از طریق سامانه معرفی شده‌اند در اولویت قرار داده و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند. این سامانه برای تسهیل فرایند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفه‌جویی در وقت متقاضیان طراحی شده است.

نحوه خرید آنلاین ارز
برای خرید ارز به ‌صورت آنلاین و از طریق سامانه بازار متشکل ارزی لازم است متقاضی پس از ورود به سامانه از طریق ثبت کد ملی و شماره موبایل، اطلاعات هویتی و درخواست خرید ارز خود را ثبت کند. در ادامه، متقاضی باید با انتخاب نوع ارز، استان و شهر مورد نظر را انتخاب کند. در این مرحله، سامانه، نزدیک‌ترین صرافی‌های فعال را به متقاضی معرفی خواهد کرد. پس از انتخاب صرافی، اطلاعات درخواست برای صرافی منتخب ارسال می‌شود. درصورت تأیید صرافی، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه برای متقاضی ارسال می‌شود؛ این پیامک حداکثر تا ۳۰دقیقه پس از ثبت درخواست برای تقاضاهای ثبت شده در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ ارسال خواهد شد و درصورتی که خارج از این دوره زمانی تقاضایی ثبت شده باشد، متقاضی باید در بازه زمانی ۱۰‌تا‌۱۰‌و‌۳۰‌دقیقه روز بعد منتظر دریافت این پیامک باشد.
متقاضی پس از دریافت اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه، باید شخصاً با همراه داشتن کارت ملی و 2 کارت بانکی به نام شخص، در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز را خریداری کند؛ با توجه به محدودیت سقف خرید، مجموع موجودی 2 کارت باید برابر ارزش ریالی ارز مورد تقاضا باشد. مراجعه نکردن متقاضی در بازه زمانی تعیین شده، به منزله انصراف از تقاضای خرید ارز خواهد بود.
بر اساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی هم‌اکنون فقط امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه فراهم شده است اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مربوطه امکان درخواست ارز برای سایر مصارف مطابق مقررات بانک مرکزی از طریق این سامانه فراهم خواهد شد. این سامانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰ پاسخگوی متقاضیان است.

جزئیات بیشتر
دیروز مشاور مدیرعامل بازار متشکل ارزی جزئیات بیشتری در مورد خرید آنلاین ارز ارائه کرد و گفت: هم‌اکنون 500صرافی عضو بازار متشکل ارزی هستند که از این تعداد 350صرافی فعال در سطح تهران و شهرستان‌ها امکان ارائه خدمات بر خط را دارند. مسعود توکلی با بیان اینکه این سامانه در فاز اول این امکان را برای متقاضیان ایجاد کرده که بدون حضور به صرافی‌ها نسبت به خرید ارز اقدام کنند، ادامه داد: متقاضیان می‌توانند سفارش خود و تقاضای ارز را به‌صورت آنلاین تا سقف معادل 2هزار یورو ثبت کنند. درحال حاضر متقاضیان امکان خرید دلار و یورو را دارند، اما متقاضی در مراجعه به صرافی برای تحویل ارز، می‌تواند تا سقف 2هزار یورو از صراف درخواست دینار داشته باشد. او با اشاره به نرخ خرید ارز درسامانه برخط گفت: نرخ هم همان نرخ بازار توافقی است و نرخ تعیین شده یک درصد بالاتر از میانگین 15دقیقه‌ای نرخ بازار توافقی بوده که روی سایت بازار متشکل ارزی هم قابل مشاهده است. مشاور مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره ارائه خدمات این سامانه در فازهای بعدی گفت: در فاز بعدی این امکان فراهم می‌شود که متقاضیان بتوانند به‌صورت غیرحضوری هم ارز تحویل بگیرند و پرداخت هم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.
مسعود توکلی اضافه کرد:‌ صرافان موظف هستند افرادی را که از طریق سامانه برخط معرفی می‌شوند، در اولویت پرداخت ارز قرار دهند، اما این به‌معنای آن نیست که صرافی‌ها نمی‌توانند به کسانی که حضوری مراجعه می‌کنند، ارز بفروشند. او افزود: صرافی‌ها می‌توانند همچنان به مراجعه‌کنندگان حضوری هم خدمت ارائه دهند، اما اولویت با کسانی است که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

فعالیت سامانه برخط در نخستین روز
آمار‌ها نشان می‌دهد در نخستین روز آغاز به‌کار سامانه برخط بازار متشکل ارز بیش از 5هزار درخواست در این سامانه تا نیمه ظهر به ثبت رسید و با توجه به آنکه بخش عمده سفارش‌ها در محدوده 100 تا 500هزار دلار بود حجم تقاضا بر عرضه پیشی گرفت و این موضوع موجب شد تا از ظهر دیروز با افزایش عرضه، قیمت‌ها با تعادل بیشتری مواجه شود. این موضوعی بود که معاون بازار متشکل ارزی نیز آن را تأیید کرد و گفت: از صبح دیروز تا ساعت12:30، حدود 5هزار درخواست دریافت ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به ثبت رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید