• چهار شنبه 24 مرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 8 صفر 1446
  • 2024 Aug 14
چهار شنبه 24 مرداد 1403
کد مطلب : 232749
+
-

ماجرای آسیب‌ مغزی با زیاد فکر کردن

ماجرای آسیب‌ مغزی با زیاد فکر کردن

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

طبق تازه‌ترین یافته‌های محققان هلندی، سخت فکر کردن می‌تواند به مغز آسیب بزند؛ موضوعی که البته متخصصان مغز و اعصاب با تردید به آن می‌نگرند. مسعود صابری، متخصص جراحی مغز و اعصاب هم این موضوع را تأیید نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام. اتفاقا زیاد فصکر کردن یا مطالعه فراوان می‌تواند از بروز خیلی از بیماری‌ها مثل آلزایمر جلوگیری کند.
او با بیان اینکه سخت فکر کردن یا زیاد فکر کردن به ‌خودی خود به مغز آسیب نمی‌زند، اما می‌تواند باعث بروز علائم و مشکلات دیگری شود که بر سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد توضیح می‌دهد: به‌عنوان مثال، تکرار مداوم اخبار منفی می‌تواند باعث بروز اضطراب و افسردگی شود.
صابری درباره نتایج اعلام‌شده از سوی محققان هلندی مبنی بر اینکه هرچه تلاش ذهنی بیشتر باشد، فرد احساساتی مانند ناامیدی، تحریک‌پذیری، استرس یا آزار را بیشتر تجربه می‌کند می‌گوید: اول اینکه چنین چیزی رویکرد روان‌پزشکی است و دوم دلیل نمی‌شود مغز به‌خاطر تجربه کردن احساسات ناخوشایند روانی دچار آسیب شود. این ادعا که زیاد کار کشیدن از مغز یعنی آسیب زدن به این بخش از بدن، پایه علمی ندارد و اگر هم باعث اضطراب و افسردگی شود، آثار آن روانی است و مغزی نخواهد بود؛چون بیماری‌های روانی هیچ ارتباطی با مغز ندارند.

مغز هم به استراحت نیاز دارد
البته متخصصان معتقدند که مغز انسان برای انجام وظایف پیچیده طراحی شده، اما مانند هر اندام دیگری به استراحت و مراقبت نیاز دارد و به همین دلیل، توصیه می‌کنند که با روش‌هایی مانند مدیریت استرس، مدیتیشن، تمرین‌های آرام‌سازی ذهن و استراحت‌های منظم به مغز استراحت داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید