• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176078
+
-

فضای سبز؛ عنصر ارزشمند در شهر‌های برتر جهان

اگرچه تاب‌آوری در شهر معمولا به معنی ساختمان‌های بتنی ضد‌زلزله و ذخایر آب بزرگ و مراکز اسکان مجهز تصور می‌شود اما یکی از معیارهای پایداری شهری وجود فضای سبز کافی است. به نوشته سایت citymonitor.ai شهر‌هایی که در رتبه‌های بالای پایداری قرار گرفته‌اند؛ مانند اسلو، استکهلم، توکیو، کپنهاگ و برلین، فضای سبز قابل‌توجهی دارند. به گزارش همشهری،این فهرست از سوی مؤسسه Arcadis و براساس 3ویژگی محیط‌زیست، مردم و اقتصاد تنظیم شده است. نگاهی به بعضی از این شهر‌ها می‌کنیم.
اسلو - نروژ: در مدت 4سال از مقام هشتم به مقام یک شهر‌های پایدار رسیده است. در مدت همه‌گیری کرونا مردم این شهر اوقات زیادی را در فضای باز می‌گذراندند تا هم از خانه خارج شوند و هم در معرض ابتلا به ویروس کووید- 19نباشند. در محدوده این شهر 1400کیلومتر جاده جنگلی و 2100کیلومتر مسیر طبیعت‌گردی وجود دارد.
کپنهاگ - دانمارک:  این شهر برنامه کاهش سریع تولید کربن حذف سوخت‌های فسیلی را برای سال 2025دارد و همینطور می‌خواهد تولید آلاینده‌ها و پاکسازی طبیعی هوا را به تعادل برساند.
 یک چهارم مساحت شهر فضای سبز است و بخش زیادی از پشت‌بام ساختمان‌‌های تازه‌ساز تبدیل به باغ شده است که آب مورد‌نیاز آن از باران تامین می‌شود.
برلین - آلمان: این شهر طرح‌های محیط‌زیستی خود که برای سال 2020طراحی کرده بود را به نتیجه رسانده و پروژه‌های بزرگ‌تری را برای سال‌های آینده اعلام کرده است. پایتخت آلمان 2500پارک و یک‌میلیون درخت دارد که شامل درختان جنگل «گرانوالد» هم می‌شود. این جنگل در شرق شهر و مجاور رودخانه «هافل» قرار دارد که از آن حفاظت می‌شود.
پاریس - فرانسه: یکی از مشکلات بزرگ پایتخت فرانسه ترافیک بود که شهرداری به شیوه‌های مختلف آن را کاهش داد؛ مانند ایجاد 1400کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر. شهردار پاریس قصد دارد تا سال2026دویست‌هزار درخت در سراسر این شهر بکارد که اگر این طرح اجرا شود مساحتی معادل نیمی از شهر را می‌توان فضای سبز به شمار آورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید