• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176076
+
-

کارزار ناکام آمریکا علیه ایران

فراخوان آمریکا برای حضور کشورهای غیرعضو شورای امنیت در نشست غیررسمی این شورا با شکست همراه شد

سوءاستفاده خصمانه آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی با هدف مداخله در امور داخلی ایران همچنان ادامه دارد و برگزاری نشست غیررسمی روز چهارشنبه گذشته برای بررسی حوادث اخیر در ایران به درخواست آمریکا و آلبانی در سازمان ملل، حکایت از آن دارد که واشنگتن درحال ساماندهی موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها علیه جمهوری‌اسلامی است. به‌گزارش همشهری، انجام تبلیغات رسانه‌ای گسترده درباره این نشست غیررسمی که با پوشش گسترده شبکه‌های معاند همراه بود، در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد برگزارکنندگان این نشست به اهداف از پیش تعیین‌شده خود نرسیده‌اند و جلسه یازدهم آبان‌ماه در سازمان‌ملل دستاورد مهمی برای آنان به‌همراه نداشته‌است.
سروصداهای رسانه‌ای به‌راه افتاده درحالی است که نشست‌های غیررسمی در محل جلسه‌های شورای امنیت برگزار نمی‌شود و جزو فعالیت‌های شورای‌امنیت سازمان ملل نیز به‌حساب نمی‌آید. از آنجایی که هماهنگی برگزاری نشست غیررسمی برعهده رئیس دوره‌ای شورای‌امنیت سازمان‌ملل نیست و به‌درخواست یکی از اعضا برگزار می‌شود، شرکت‌‌کنندگان نیز براساس تصمیم شخصی خود در این جلسه شرکت می‌کنند و حتی برگزاری آن در ژورنال سازمان‌ملل نیز اعلام نمی‌شود. اینها درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌‌دهد نشست غیررسمی روز چهارشنبه در سطح پایینی برگزار شده و فقط آمریکا و آلبانی، به‌عنوان بانیان نشست، در سطح «سفیر» حضور داشتند و انگلیس و ایرلند در سطح «معاون نمایندگی» و سایر اعضای شورای‌امنیت در سطح کارشناسی در این جلسه شرکت کردند. ازسوی دیگر، نمایندگان کشورهای چین و ‌روسیه در صحبت‌های خود از ایران حمایت کردند و نمایندگان کشورهای برزیل، مکزیک، امارات و 3کشور آفریقایی شورای‌امنیت شامل کنیا، غنا و گابن، موضع معتدلی اتخاذ کردند و ‌علیه جمهوری‌اسلامی موضعی نگرفتند. در این میان اما فراخوان آمریکا برای حضور کشورهای غیرعضو شورای امنیت سازمان‌ملل در این نشست با شکست قابل‌توجهی همراه شد و فقط نماینده نیوزیلند در این جلسه حضور یافت. همچنین «گروه دوستان منشور ملل متحد» مرکب از 19کشور، تصمیم داشتند در این نشست بیانیه‌ای را در حمایت از جمهوری‌اسلامی قرائت کنند، اما آمریکایی‌ها در راستای اعمال دیکتاتوری رسانه‌ای خود، اجازه سخنرانی ندادند.

سازوکارهای بین‌المللی درخدمت پیشبرد اهداف سیاسی
برگزاری این نشست ضدایرانی اما با واکنش جمهوری‌اسلامی مواجه شد و وزارت امورخارجه کشورمان در بیانیه‌ای، برگزاری این جلسه را مصداق بارز سوءاستفاده دولت آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله‌جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل دانست. در بیانیه وزارت امورخارجه آمده‌است: «در این نشست که با استقبال چندانی از سوی کشورهای عضو سازمان‌ملل مواجه نشد، تنها آمریکا و آلبانی در سطح «سفیر» حضور داشتند. با این‌حال، آمریکا، با شیوه‌ای غیرمتمدنانه و غیردمکراتیک و برخلاف روال متعارف به‌غیر از خود و چند مدعو معلوم‌الحال و چند کشور هم‌پیمانش، اجازه سخنرانی به هیچ فرد یا کشور دیگر غیرعضو شورای امنیت را نداد.» در این بیانیه عنوان شده که «اقدام نماینده آمریکا در این جلسه در ممانعت از سخنرانی و قرائت بیانیه نماینده ۱۹کشور عضو گروه موسوم به دوستان منشور ملل‌متحد، در حمایت از ایران، نشان داد دولت آمریکا حتی در سازمان ملل متحد نیز از دیکتاتوری رسانه‌ای علیه دولت‌های مستقل استفاده می‌کند.»بیانیه وزارت امورخارجه تصریح کرده‌است: «این نشست بار دیگر اثبات کرد سوءاستفاده مستمر آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت همچنان ادامه دارد و تأسف‌بارتر اینکه، از مفاهیم متعالی مانند حقوق‌بشر به‌منظور اعمال فشارسیاسی علیه دولت‌های مستقل استفاده ابزاری شده و استانداردهای دوگانه، به‌صورت آشکاری اِعمال می‌شود.»

توسل به کارزار عملیات روانی
از سوی دیگر سفیر و نماینده دائم جمهوری‌اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک نیز درجمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه دولت ایران به‌دنبال راه‌حل برای مشکلات داخلی خود است و حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز از سوی قانون‌اساسی ایران به‌رسمیت شناخته شده‌است، گفت: آمریکا در برگزاری نشست غیررسمی ضدایرانی به کارزار عملیات روانی، فریب و نفاق آشکار متوسل شده ‌است.امیرسعید ایروانی افزود: آمریکا ادعا می‌کند این نشست را با هدف حمایت از حقوق‌بشر ایران برگزار می‌کند، اما طنز کار آنجاست که ایرانیان گسترده‌ترین صدمات را از ناحیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا طی ده‌ها سال متحمل شده‌اند، آن‌هم در یک جنگ واقعی که ابزار جنگی آن غذا و دارو بوده‌است.این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: تاریخ خود گواه روشنی است که ثابت می‌کند آمریکا هرگز نگران حقوق‌بشر در ایران و جاهای دیگر نبوده‌است.

مکث
ادعای جدید بایدن علیه ایران

رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین مرتبه در هفته‌های اخیر، در اظهاراتی با اذعان به دخالت در امور داخلی ایران، مدعی شد واشنگتن «ایران را آزاد خواهد کرد.» براساس گزارش رویترز، جو بایدن طی یک گردهمایی در کالیفرنیا، ادعا کرد: «نگران نباشید. ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها خودشان، به‌زودی خودشان را آزاد می‌کنند.» اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره توضیح‌های بیشتری ارائه نکرد، اما واشنگتن در هفته‌های اخیر اقدام‌های ضدایرانی گسترده‌ای را برای مواجهه با جمهوری‌اسلامی انجام داده که اعمال تحریم‌های جدید و برگزاری نشست غیررسمی در شورای‌امنیت سازمان ملل تنها گوشه‌ای عیان از اینگونه اقدام‌ها به‌شمار می‌رود. این اظهارات مداخله‌جویانه جدید بایدن درحالی بیان شده‌است که از آغاز تحولات اخیر در ایران، رئیس‌جمهور و بسیاری از مقام‌های ارشد این کشور به‌صورت مستمر طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، از اغتشاش‌ در ایران حمایت و تلاش کرده‌اند به آشوب‌ها دامن بزنند. پیش‌از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سخنان مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده بود که «بایدن چون «مشاوران امین» و «حافظه خوب» ندارد، باید به او یادآور شد ایران، قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌‌های ظالمانه و تهدیدهای پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخله‌ها و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی‌نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید