• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176016
+
-

صحنه‌گردانی «آیپک» در انتخابات آمریکا

لابی صهیونیست‌ها در واشنگتن در تلاش برای حذف کاندیداهای مخالف تل‌آویو از فضای سیاسی آمریکا، کارزار گسترده‌ای را در انتخابات کنگره به راه انداخته است

گزارش
صحنه‌گردانی «آیپک» در انتخابات آمریکا

متنفذترین لابی صهیونیست‌ها در واشنگتن برای شکست «سامر لی»، کاندیدای مترقی حزب دمکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده است. این تنها یک نمونه‌ از تلاش «کمیته روابط‌عمومی آمریکا-اسرائیل» موسوم به «آیپک» برای تأثیرگذاری بر انتخابات و فضای سیاسی آمریکاست.
آیپک در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که قرار است 3روز دیگر برگزار شود، از جدی‌ترین حامیان کاندیداهای افراطی حزب جمهوریخواه است؛ کسانی که به برتری نژاد سفید معتقد هستند و تمام تلاش خود را برای ممانعت از پیروزی بلوک سیاسی جو بایدن، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا، به‌کار گرفته‌اند. هادار ساسکیند، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با وب‌سایت العربی الجدید می‌گوید: «آیپک قرار بود از منافع یهودیان در آمریکا حمایت کند اما اکنون به یک طیف سیاسی تندرو تبدیل شده است. اکنون آیپک سازمانی است که نه فقط از راست‌های افراطی تندرو در تل‌آویو که از سیاستمداران راستگرای افراطی در آمریکا نیز حمایت می‌کند. این انحراف از اهداف اولیه باعث شده که بسیاری از حامیان دین یهود، آیپک را ترک کنند. به همین دلیل حالا دیگر وزنه انجیلی‌های تندرو در این گروه سنگین‌تر از یهودیان شده است.»  ناظران سیاسی با اشاره به رویکردهای نزدیک راست‌های افراطی که به تازگی در انتخابات سرزمین‌های اشغالی پیروز شده‌اند و محافظه‌کاران تندرو در واشنگتن معتقدند که جای تعجبی ندارد که آیپک در انتخابات آمریکا دقیقا از کاندیداهایی حمایت می‌کند که به تفکرات افراطی جناح راست اعتقاد دارند.

حمایت از حامیان ترامپ
العربی الجدید در گزارشی نوشته که گروه آیپک در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با انتشار فهرستی، بیش از 100کاندیدای جمهوریخواه را تأیید و از آنان حمایت کرده است. اینها جزو حامیان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بوده و پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری2020 را رد می‌کنند؛ کسانی که اصطلاحا با نام «منکران انتخابات» شناخته می‌شوند.
گرچه گروه آیپک بارها مدعی شده که هدفش از فعالیت در آمریکا تنها حمایت از اسرائیل است، اما نشانه‌های آشکار انکارناپذیری از حمایت این گروه از افراطی‌گری سیاسی در آمریکا دیده شده است. بسیاری از کاندیداهای راست افراطی آمریکایی که آیپک حمایت خود را از آنان اعلام کرده، اغلب از مخالفان جدی حقوق زنان و گروه‌های اقلیت نژادی هستند. اغلب این کاندیداها نظریه «جایگزینی بزرگ» را قبول دارند؛ نظریه‌ای که معتقد است طبقه سفیدپوست آمریکا به مرور جایگاه خود را از دست داده و با مهاجران غیرسفید جایگزین شده است. این افراد معتقدند که براساس این نظریه، باید اقلیت‌ها آمریکا را ترک کنند.
همچنین اغلب سیاستمدارانی که در انتخابات پیش‌روی آمریکا مورد تأیید آیپک قرار دارند، کسانی هستند که از تئوری توطئه موسوم به «کیو انان» حمایت می‌کنند؛ طرفداران این نظریه معتقدند که دونالد ترامپ در حال مبارزه با شبکه‌ای از قدرتمندان سیاسی، تجاری و رسانه‌ای است که اعضای آن طرح‌هایی شیطانی ازجمله قاچاق کودکان برای بهره‌کشی را دنبال می‌کنند.
«بث میلر» فعال رسانه‌ای به العربی‌الجدید می‌گوید: «حمایت آیپک از راست‌گراهای تندرو در آمریکا اقدامی افراطی است که البته نباید تعجب‌برانگیز باشد. هدف آیپک تضمین حمایت بی‌چون و چرای سیاستمداران آمریکایی از اسرائیل است.»

حمایت استراتژیک از دمکرات‌ها 
گرچه آیپک در سیاست‌های کلی خود نزدیکی بیشتری به حزب جمهوریخواه دارد و حمایت از سیاست‌های راست افراطی در آمریکا را ترجیح می‌دهد اما این مسئله مانع از حمایت آنان از برخی چهره‌های دمکرات نشده است؛ رویه‌ای که البته در این دور از انتخابات شکل غیرمتعارفی پیدا کرده است.
در انتخابات‌های گذشته، کاندیداهای حزب دمکرات اغلب به‌طور غیرمستقیم متوجه حمایت آیپک از خود می‌شدند، مثلا از طریق توییتر؛ در این موارد نیز اغلب ترجیح می‌دادند که سکوت کرده و آشکارا چنین حمایتی را تأیید نکنند. اما در این دور از انتخابات میان‌دوره‌ای برخی از کاندیدای حزب دمکرات آشکارا حمایت آیپک و دیگر گروه‌های طرفدار تل‌آویو را پذیرفته‌اند که در برخی موارد باعث انتقادهای گسترده از آنان شده است.
آدام شاپیرو از فعالان سیاسی و رسانه‌‌ای آمریکایی، به العربی الجدید می‌گوید: «آنچه شرایط را بدتر می‌کند این است که برخی از کاندیداهای دمکرات از آیپک پول می‌گیرند تا با کاندیداهای دمکرات مترقی که از منتقدان سیاست‌های اسرائیل هستند مقابله کنند. فکر می‌کنم بسیاری از ما معتقدیم که حزب جمهوریخواه دیگر یک حزب سیاسی واقعی نیست. اما کسانی هم هستند که در قالب عضویت در حزب دمکرات مدعی هستند که از دمکراسی حمایت می‌کنند. ضرر این دسته دوم برای دمکراسی آمریکا بسیار بیشتر از جمهوریخواهان است.»

تغییر چهره 
به اعتقاد ناظران، آیپک آنطور که از نامش برمی‌آید کمیته اقدام سیاسی نیست. این گروه اغلب به‌طور غیرمستقیم از طریق اعضای خود در کمیته‌های اقدام سیاسی یعنی صندوق‌های حمایت از نامزدهای انتخاباتی (PACs) به‌دنبال جمع‌آوری پول برای کارزارهای انتخاباتی بوده است.
نخستین بار در ژانویه ۲۰۱۰ بود که دیوان عالی آمریکا با رأی 5قاضی در مقابل 4قاضی به نفع یک انجمن فوق محافظه‌کار که در واقع یکی از کمیته‌های اقدام سیاسی آیپک بود با نام «سیتیزن یونایتد» (Citizens United) این امکان را داد که صندوق حمایت از نامزدهای انتخاباتی را بدون محدودیت ایجاد کند و حتی به اهداکنندگان آن اجازه ناشناس ماندن داده شود. این گروه در رقابت‌های انتخاباتی میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر در تبلیغا‌ت‌های انتخاباتی خود بدون اشاره به نام اسرائیل تنها روی مسائل حساس محلی و ایالتی در آمریکا تمرکز کرده و فقط یک هدف را دنبال کرد: حذف کاندیداهای مترقی که از سیاست‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بودند.
 به نوشته العربی الجدید، تبلیغات‌های انتخاباتی«سیتیزن یونایتد» در ایالت‌هایی که به‌طور سنتی از حزب دمکرات حمایت می‌کنند نشان می‌دهد که آیپک کاملا تغییر نبض رقابت‌های انتخاباتی و خارج‌کردن منتقدان اسرائیل از رقابت را ‌دنبال می‌کند. میلر می‌گوید: «آیپک به خوبی می‌داند که اسرائیل محبوبیتی در میان رای‌دهندگان آمریکایی ندارد بنابراین درباره آن صحبت نمی‌کند. آنها در تبلیغات‌های انتخاباتی‌شان سیاستمداران منتقد تل‌آویو را هدف می‌گیرند و اعتبارشان را زیر سؤال می‌برند تا از طریق لکه‌دار کردن نام آنها و فراهم کردن موجبات شکست‌شان در انتخابات منافع اسرائیل را تامین کنند.»
یکی از نمونه‌های روشن رویکرد انتخاباتی آیپک، کارزار تبلیغاتی این گروه علیه سامر لی، کاندیدای مترقی حزب دمکرات در منطقه پیتسبورگ در پنسیلوانیاست. او در انتخابات درون‌حزبی با رقیب دمکرات خود فاصله زیادی داشت و پیشتاز نظرسنجی‌ها بود تا اینکه لابی‌های صهیونیستی در تبلیغات‌های انتخاباتی خود او را هدف قرار دادند و ازجمله مدعی شدند که بسیاری از رویکردهای سامر لی، همسو با حزب دمکرات نیست. گرچه سامر لی در نهایت با اختلاف بسیار اندک در رقابت‌های مقدماتی پیروز شد اما اکنون روزنامه گاردین گزارش داده که لابی‌های صهیونیستی بیش از یک میلیون دلار هزینه کرده‌اند تا سامر لی در انتخابات پیش رو مغلوب رقیب جمهوریخواهش شود.

فقدان شفافیت 
آنچه توجه ناظران سیاسی را جلب کرده این است که تقریبا درباره هزینه‌های انتخاباتی آیپک در آمریکا هیچ شفافیتی وجود ندارد. مثلا، مدت‌ها پس از رقابت‌های مقدماتی در مینه‌سوتا بود که روزنامه «جویش اینسایدر» فاش کرد که آیپک از رقیب «ایلهان عمر»، یکی از نمایندگان مخالفت رژیم صهیونیستی در کنگره، حمایت مالی کرده است. پس از این افشاگری بود که این پرسش در فضای سیاسی آمریکا مطرح شد که آیا آیپک زدوبندهای مالی دیگری هم دارد که هنوز کسی از آن خبر ندارد؟
العربی الجدید می‌نویسد: «به‌نظر می‌رسد بخشی از فعالیت‌های آیپک آشکار و عمومی است اما اقدامات آن روی دیگری هم دارد که مربوط به نقش پول سیاه در انتخابات است، موضوعی که این روزها به‌طور فزاینده‌ای در آمریکا بحث‌برانگیز شده و بسیاری از سیاستمداران مترقی تلاش دارند تا با آن مقابله کنند.» پول سیاه، پول‌هایی است که منشا آنها مشخص نیست اما به نفع یا علیه یک حزب یا کاندیدا در انتخابات آمریکا به‌طور گسترده خرج می‌شود.

مکث
آیپک چیست؟

«کمیته روابط‌ عمومی آمریکا و اسرائیل» که به اختصار آیپک(AIPAC)  نامیده می‌شود، در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد. هدف اولیه از تشکیل این نهاد، جمع‌آوری کمک‌های مالی از یهودیان و دولت آمریکا و ارسال آن به سرزمین‌های اشغالی بود. اما به‌تدریج این نهاد به یک لابی و مرکز چانه‌زنی برای تدوین سیاست‌هایی تبدیل شد که تنها منافع طیف سیاسی تندرو در تل‌آویو را لحاظ می‌کرد. این سازمان که اکنون بیش از 100هزار نفر عضو دارد، دارای 17دفتر منطقه‌ای و یک دفتر مرکزی در شهر واشنگتن است. همه ساله در جلسه سالانه آیپک حدود 5 هزار نفر شرکت می‌کنند. بنا بر آمارهای رسمی، آیپک در سال2018 میلادی 3.5میلیون دلار برای لابی هزینه کرده است. واشنگتن‌پست در گزارشی اشاره کرده که آیپک علاوه بر برنامه‌های هدفمند برای تربیت نسل جدیدی از سیاستمداران همسو با تل‌آویو، طرح‌هایی را برای ایجاد حس نزدیکی با رژیم صهیونیستی در افکار عمومی آمریکا دنبال می‌کند؛ طرح‌هایی که با توجه به نگاه کلی رای‌دهندگان آمریکایی، به مسئله اسرائیل و فلسطین، به‌نظر نمی‌رسد چندان موفق بوده باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید