• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175576
+
-

معماران فرنگی!

سوژه روز
معماران فرنگی!

فوتبال ایران در چند سال گذشته، رفت‌وآمد مربیان خارجی را به حداقل رسانده بود. از نشانه‌‌های واضح این تصمیم، افت فنی لیگ و کاهش رقابت در بین مربیان بود. این فصل اوضاع  فرق کرد و 3 باشگاه  به سراغ مربیان خارجی رفتند. این موج جدید، هیجان زیادی را در فوتبال ایران به‌وجود آورد و شروع‌کننده دوران تازه‌ای در لیگ برتر بود.  به جای همان چهره‌های آشنای همیشگی، نیمکت‌های لیگ در اختیار اندیشه‌های جدید و چهره‌های متفاوتی قرار گرفت. 11هفته بعد از شروع فصل، می‌توان با قاطعیت گفت این 3مربی در نخستین تجربه حضور در فوتبال ایران، عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند.
 ریکاردو ساپینتو با اشتیاق و انگیزه فراوانی روی نیمکت استقلال نشست. این اشتیاق به حدی بود که او در نخستین کنفرانس از علاقه‌اش به بردن
«4 جام» در نخستین فصل حضور در استقلال حرف زد. شروع لیگ اما برای او بدترین شروع ممکن بود. ریکاردو تیمی را تحویل گرفت که یک فصل نباخته بود و در همان نخستین مسابقه‌اش شکست خورد. تجربه ساپینتو اما همین‌جا به کارش آمد. او از همین شکست استفاده کرد تا پروسه ساختن استقلال را با سرعت بیشتری به جریان بیندازد. 10هفته از آن مسابقه گذشته و استقلال حتی یک باخت دیگر در لیگ برتر نداشته است؛ تیمی که خیلی خوب نتیجه گرفته، خودش را به شکل یک مدعی تثبیت کرده، فقط 4گل خورده در این فصل داشته و در بعضی از بازی‌ها به لحاظ فنی فوتبال بسیار خوبی ‌بازی کرده است. اولویت‌دادن مسائل فنی و تاکتیکی به همه اتفاق‌های دیگر در باشگاه، موضوعی است که در سپاهان مورایس هم دیده می‌شود. دستیار سابق ژوزه مورینیو که در چند باشگاه بزرگ دنیا حضور داشته و در فوتبال آسیا نیز به‌عنوان سرمربی موفق بوده، حالا در لیگ ایران و در  سپاهان حضور دارد. او برخلاف ساپینتو، فصل را عالی شروع کرد و در 2هفته اول لیگ، به حداکثر امتیازها رسید. با این حال، روند رؤیایی این تیم به مرور زمان تعدیل شد و سپاهان نتوانست این فرم را در تمام هفته‌ها حفظ کند. با این حال، در اختیار داشتن دومین خط حمله لیگ برتر، پشت سر گذاشتن چند بازی سرگرم‌کننده و فاصله نزدیک با صدر جدول در کنار ضدحمله‌های مدرنی که امضای مورایس هستند، می‌توانند نشانه‌هایی برای امید بستن به آینده تیم او باشند. نسبت به این دو مربی، قربان بردی‌اف نتایج معمولی‌تری با تراکتور به‌دست آورده اما نباید از یاد برد که او پرسپولیس را در آزادی شکست داد. تراکتور یک ویژگی بارز دارد؛ این تیم هفته به هفته بهتر شده است. حضور بردی‌اف یک تأثیر مهم دیگر هم روی این باشگاه گذاشته است. خیلی از نفرات تراکتور به لحاظ فردی در فرم ایده‌آلی قرار گرفته‌اند. از محمدرضا اخباری روی خط دروازه تا رضا اسدی، ریکاردو آلوز و محمد عباس‌زاده، بازیکنان با سیستم این مربی راحت هستند و تا اینجا خودشان را خیلی خوب نشان داده‌اند.
 همه‌‌چیز هم در مورد این مربیان مثبت نیست. اعتراض‌های مداوم و رفتار جنجالی ساپینتو، نوسان‌های تیم مورایس و چند لغزش بدهنگام از سوی تیم بردی‌اف، موجب شده که این 3نفر همه پتانسیل‌شان را در فوتبال ایران به نمایش نگذارند. با وجود این، به‌نظر می‌رسد مجموع عملکرد آنها قابل دفاع بوده است. در گذشته برای فشار گذاشتن روی دوش مربیان خارجی، از ندیدن برف ایران برای آنها صحبت می‌شد اما این 3نفر، بدون‌شک برف ایران را خواهند دید و تا پایان فصل در فوتبال ایران باقی خواهند ماند. معماران فرنگی لیگ برتر، هنوز کارهای زیادی برای انجام‌دادن در پیش دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید