• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 آبان 1401
کد مطلب : 174945
+
-

پس‌انداز در روزهای نداری

با مدیریت هزینه‌ها به جای ریاضت‌کشیدن می‌توان زندگی بهتری داشت

گزارش
پس‌انداز در روزهای نداری

مهدیه تقوی‌راد- روزنامه‌نگار

پس‌انداز کردن راهی برای ساختن آینده‌ای بهتر است، پس‌انداز داشتن به ما کمک می‌کند تا در مواقع بحرانی و اضطراری بتوانیم بدون نگرانی، از آن استفاده کنیم و در مضیقه نیفتیم. پس‌انداز، پشتوانه‌ای برای تمام زندگی‌هاست؛ حتی اگر پس‌انداز را از مقادیر کم شروع کنیم. مهم این است که بتوانیم به‌درستی پس‌انداز کنیم و پس‌اندازمان را به‌جا خرج کنیم. به عقیده کارشناسان حوزه سواد مالی بهترین سن برای آموزش پس‌انداز کردن 5سالگی است چرا که کودکان در این سن مفهوم پس‌انداز و خرج کردن را می‌توانند متوجه شوند و یاد بگیرند زمانی را صبر کنند تا بتوانند با پولی که مثلا در قلک پس‌انداز می‌کنند وسیله مورد نظرشان را خریداری کنند. گفت‌وگوی همشهری با دکتر کمیل رودی، عضو آکادمی هوش مالی را بخوانید.

کمیل رودی، با بیان اینکه از نظر اقتصاد خرد، خانواده زمانی ثروتمند است که جدای از هزینه‌های زندگی، بتواند پولی را کنار بگذارد، ‌گفت:‌ زمانی که هزینه‌های یک خانواده کمتر از درآمدشان باشد، این پول اضافه ثروت خالص آن خانواده محسوب می‌شود. اما این مسئله لزوما به این معنا نیست که فرد حتما باید جزو خانواده ثروتمندی باشد، ممکن است درآمد فردی 8میلیون تومان در ماه و مخارجش 6میلیون تومان باشد و بتواند 2میلیون تومان در ماه پس‌انداز کند که همین 2 میلیون ثروت خالص آن فرد در ماه محسوب می‌شود اما در عوض فردی 80میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشد و خرج ماهانه او بیشتر از درآمدش باشد و حتی یک ریال هم در ماه نتواند پس‌انداز کند. پس در تحلیل میزان ثروت خالص خانواده بخش پس‌اندازی خانواده تعیین‌کننده است؛ یعنی درآمد خانواده باید چنان باشد که بیشتر از هزینه‌هایش باشد.

مدیریت هزینه‌ها، ‌نه ریاضت کشیدن
این دانش‌آموخته مدیریت رفتار سازمانی درخصوص چگونگی پس‌انداز در خانواده‌ها می‌گوید:‌ اشتباهی که بیشتر خانواده‌ها مرتکب می‌شوند این است که می‌خواهند همه پسماند درآمدشان را پس‌انداز کنند درحالی‌که اسم این کار پس‌انداز کردن نیست. ما کلا در ایران می‌گوییم که مثلا درآمدم در ماه 10میلیون تومان است و در آخر ماه چیزی برایم باقی نمی‌ماند که پس‌انداز کنم درحالی‌که قانون پس‌انداز نادیده گرفتن بخشی از درآمد است به این معنا که زمانی‌که حقوق‌تان را دریافت می‌کنید بلافاصله بخشی از آن را کنار بگذارید، پس آن چیزی که کنار می‌گذاریم «پس‌انداز» است اما زمانی که همین مقدار پول را کنار می‌گذاریم با خودمان می‌گوییم که پول باقی‌مانده به خرج‌مان نمی‌رسد اینجاست که باید مدیریت هزینه و الگوی مصرف داشته باشیم. در بلندمدت زمانی که توان اقتصادی نداریم نمی‌توانیم خرج‌های‌مان را ادامه دهیم اینها مدیریت خرج است نه صرفه‌جویی و ریاضت کشیدن، با این توصیفات پس‌انداز کردن به‌معنای ریاضت کشیدن اقتصادی و سختی کشیدن نیست بلکه مدیریت هزینه‌هاست. به‌گفته این مدرس سواد مالی مطالعات در ایران نشان داده که بین 10تا 15درصد هزینه‌های زندگی در ایران هدر می‌رود، بی‌آنکه چیزی به کیفیت زندگی‌مان اضافه کند. سواد مالی معتقد به این نیست که باید از کیفیت زندگی کم کنید بلکه باید از هدر رفتن‌ آن کم کنید. ما هزینه‌هایی را می‌کنیم که اگر نسبت به آن آگاه باشیم اصلا آن را انجام نمی‌دهیم پس از همین هزینه‌هایی که باعث هدررفت پول‌مان می‌شود باید پس‌انداز کنیم. برخی افراد می‌گویند ما واقعاً نمی‌دانیم چطور باید خرج‌های‌مان را مدیریت کنیم. ‌در دنیای امروز مفهومی به نام بودجه‌بندی وجود دارد، همانطور که دولت‌ها در ابتدای سال مالی بودجه‌بندی می‌کنند و براساس آن بودجه یک‌سال خود را برنامه‌ریزی می‌کنند.

کجا پس‌انداز کنیم؟
رودی با طرح این سؤال که چطور باید پس‌انداز را نگه‌داشت، می‌گوید: پس‌انداز باید به شکل سرمایه‌گذاری نگهداری شود. ما به‌طور سنتی 5راه برای سرمایه‌گذاری داریم که عبارتند از: ‌خرید طلا، ‌پس‌انداز در بانک، خرید ارز، خرید ملک  یا سرمایه‌گذاری در بورس. سرمایه‌گذاری در بانک، مطمئن‌ترین نوع سرمایه‌گذاری به‌دلیل ریسک نداشتن است، اما سودی که از این راه نصیب فرد سرمایه‌گذار می‌شود کمتر از نرخ تورم است و از ارزش پول کم می‌شود. در سرمایه‌گذاری با خرید طلا با این واقعیت مواجهیم که از ارزش پول‌مان کم نمی‌شود و بازدهی آن در سطح تورم است اما اگر همین طلا در خانه نگهداری شود خطر دزدیده شدن را دارد. سرمایه‌گذاری در خرید ارز هم سرمایه‌گذاری مناسبی در کشورماست به این دلیل که نوسانات کمتری دارد و از ارزش آن کم نمی‌شود. اما در خرید ارز هم به دلایل قانونی با ریسک مواجهیم مثلا ممکن است یک دفعه دولت اعلام کند هر کس در خانه خود ارز نگهداری کند مجرم است.

بهترین پس‌انداز
هیچ‌وقت بهترین گزینه برای پس‌انداز وجود ندارد چرا که هر فردی شخصیت مالی مستقلی دارد و میزان خطرپذیری، سرمایه‌گذاری و طول مدتی که می‌تواند به پولی که پس‌انداز کرده دست نزند متفاوت از دیگران است. بهترین گزینه این است که ما به‌صورت لحظه‌ای خرج نکنیم، یعنی بتوانیم در خرج کردن خودمان را کنترل کنیم و با بودجه‌بندی و خرج نکردن حال‌مان خوب شود.

مکث
ورود به بورس یا ملک

به‌گفته رودی، در پس‌انداز کردن باید گزینه‌های سرمایه‌گذاری را بلد باشیم و بدانیم که هر کدام چه بازدهی و چه ریسکی دارد؛ به همین دلیل نباید بی‌گدار به آب بزنیم و مثلا بدون اطلاع از نوسانات بازار بورس یکباره تمام درآمد و سرمایه‌مان را در بورس سرمایه‌گذاری کنیم. خطر سرمایه‌گذاری در بورس، ناآگاهی از این بازار است. برای وارد شدن به بورس باید از طریق افراد آگاه و مطمئن یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان وارد این سرمایه‌گذاری شد. در مورد ملک هم همین مسئله صدق می‌کند .


 

این خبر را به اشتراک بگذارید