• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174678
+
-

هشدار ایران درباره تغییر‌ژئوپلیتیک منطقه

سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ایروان در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی، آن‌هم در شرایط کنونی منطقه قفقاز، یک پیام واضح برای کشورهای منطقه داشت؛ «ایران هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌داند و برای جلوگیری از آن تلاش خواهد کرد.»
به‌گزارش همشهری، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با مقام‌های ارمنستانی علاوه‌بر اعلام خبر ترسیم نقشه و سند همکاری‌های بلندمدت با ایروان، تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی مخالف حضور بیگانگان در این منطقه، ازجمله در جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان است.
افتتاح سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی در شهر «قاپان» ارمنستان با حضور وزرای امورخارجه 2کشور دستورکار دیگر سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان بود که دیروز (جمعه) با حضور مقام‌های 2کشور انجام شد. پیش‌از این مرتضی عابدین‌ورامین، به‌عنوان نخستین سرکنسول ایران ابتدای مهرماه در حضور عباس بدخشان‌ظهوری، سفیر کشورمان در ارمنستان، حکم انتصاب خود را به میرزویان، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرده بود.

خط قرمز ایران
حضور در نشست‌خبری مشترک، بخش دیگری از برنامه‌های سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ارمنستان بود؛ نشستی که با تشریح دیدگاه‌های دوطرف در زمینه گسترش روابط دوجانبه و تحولات مهم منطقه‌ای همراه بود. امیرعبداللهیان در این نشست‌خبری تأکید کرد: ایران هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌دانیم و برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد. امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد که ایران معتقد است حضور نیروهای بیگانه و مداخله‌های خارجی در هر بخشی از منطقه، به نفع مردم نخواهد بود؛ «امیدواریم مسائل منطقه از طریق فرمت‌های پیش‌بینی شده، یعنی ۳+۳ حل و فصل شود.» وی درباره مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ میان ارمنستان و آذربایجان نیز گفت:‌ درباره این موضوع صبحت کردیم و یکی از موضوع‌های اصلی و در دستورکار ماست و اتفاق نظر داریم باتوجه به اهمیتی که هند دارد، فرمت سه‌جانبه بین ارمنستان، هند و ایران طراحی شود. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه گفت‌وگوهای سازنده‌ای با همتای ارمنی خود داشته‌است، اعلام کرد که 2کشور درباره ابعاد تجاری و اقتصادی روابط دوجانبه تبادل‌نظر کرده‌اند و توافق شده‌ حجم تجاری روابط میان 2کشور که اکنون در محدوده ۷۰۰میلیون دلار قرار دارد، افزایش یابد. تأکید بر «تسهیل همکاری‌های کنسولی» و «تقویت مسیر شمال - جنوب از طریق ارمنستان» که مورد حمایت جدی ایران و منطقه قرار دارد، از دیگر موضوع‌های نشست‌خبری وزرای امورخارجه ایران و ارمنستان بود.

توافق با آژانس
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار ارمنی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت:‌ در روزهای گذشته تبادل‌نظر و گفت‌وگوهایی دراین زمینه داشته‌ایم. می‌توانم بگویم که همه‌چیز در مسیر خود قرار دارد. توافق کردیم که همکاری بین ایران و آژانس شکل بگیرد، اما اتهامی بی‌اساس توسط آژانس درحال شکل‌گیری است که توافق کردیم به سؤالات آژانس پاسخ بدهیم. وی در ادامه افزود: توافقی برای مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی انجام شد و از طریق کشوری ثالث و در اقدامی انسان‌دوستانه زندانی آمریکایی را تحویل عمان دادیم. امیرعبداللهیان به حمایت آمریکا و اروپا از اغتشاشات در ایران هم اشاره کرد و گفت:‌ در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در ایران، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شتابزده عمل کردند. ما افراد تروریست را از اعتراضات مسالمت‌آمیز جدا کردیم و هیچ فردی به‌خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز در ایران دستگیر نشده‌است. همچنین به طرف آمریکایی و اروپایی هشدار داده‌ایم که در این موضوع مداخله نکنند.

تأکید ارمنستان بر همکاری با ایران
وزیر امورخارجه ارمنستان نیز در این نشست‌خبری ضمن تأکید بر اینکه مشکلات منطقه باید از طریق کشورهای همسایه و از راه گفت‌و‌گو حل شود، عنوان کرد: درباره بازگرداندن اسرای جنگی ارمنی، تعیین سرنوشت مفقودان و کشته‌شدگان صحبت کردیم و درباره مذاکرات چندجانبه و دوجانبه هم گفت‌وگو شد.
آرارات میرزویان با بیان اینکه در زمینه تقویت روابط با ایران، برای زیرساخت‌های جاده‌ای اهمیت زیادی قائل هستیم، تأکید کرد: خوشحالم که سفر وزیرخارجه ایران با موضوع دیگری یعنی افتتاح کنسولگری ایران است که گام مهمی برای همکاری میان ایران و ارمنستان محسوب می‌شود. وی درباره کریدور دریای سیاه - خلیج‌فارس نیز عنوان‌کرد: ارمنستان علاقه‌مند به این کریدور است. ما، ایران و بلغارستان توافق خود را امضا کردیم و مذاکرات با دیگر کشورها درحال انجام است؛ حتی کشورهایی که از ابتدا در این برنامه مشارکت نداشتند. فکر می‌کنم این کریدور برای کشورهای دیگر ازجمله هند نیز مورد توجه است.

بیانیه سفارت ایران در باکو درباره‌رزمایش ارس
سفارت ایران در جمهوری‌آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، برگزاری رزمایش در مرزهای شمال غربی کشورمان را براساس برنامه از قبل تعیین شده اعلام کرد و دراین بیانیه با اشاره به برگزاری رزمایش نیروهای مسلح کشورمان در شمال‌غرب کشور نوشت: «رزمایش و تمرینات نیروهای مسلح ایران در منطقه شمال‌غرب (که اخیراً در مرز با ارمنستان آغاز شده است)، مبتنی بر تمرینات دوره‌ای و تقویم فعالیت‌های سالانه نیروهای مسلح انجام می‌گیرد». دراین بیانیه آمده‌است: «با توجه به نگاه دوستانه و برادرانه ایران به جمهوری‌آذربایجان، علاوه بر یادداشت رسمی‌ که قبل از رزمایش به طرف آذری منتقل و اعلام شده، در گفت‌وگوی سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری‌آذربایجان، پیشنهادهایی نیز برای همکاری در برگزاری این رزمایش‌ها، ارائه شده که تحقق آن در حال پیگیری است». دراین بیانیه همچنین تصریح شده که روابط 2 کشور دوست و برادر با تبلیغات وسیع دشمنان همواره مورد هدف قرار گرفته، اما هوشیاری رهبران 2 کشور، مانع از تحقق اهداف آنها شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید