• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 بهمن 1402
کد مطلب : 216836
+
-

پیگیری مجلس برای ایجاد آژانس منطقه‌ای تغییر اقلیم

طوفان‌های شن و گردوغبار همزمان با تشدید تغییر اقلیم چند سال است منطقه را در برگرفته و حالا مجلس شورای اسلامی ایران، خواستار ایجاد آژانس تغییر اقلیم پارلمانی برای هماهنگی پارلمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. ‌همچنین قرار است جزیره کیش در ایران به‌عنوان مرکز آژانس تغییر اقلیم پارلمان‌های منطقه انتخاب شود.
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اعلام این خبر گفته است که ایران خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل آژانس تغییر اقلیم در پارلمانی منطقه است.
او به ایرنا گفته است که پدیده تغییر اقلیم نه فقط ایران بلکه همه منطقه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باید با کشورهای همسایه در زمینه کاهش تأثیر تغییر اقلیم و سازگاری با این تأثیرات همکاری کنیم. به همین دلیل است که خواستار ایجاد آژانس تغییر اقلیم پارلمانی در منطقه برای هماهنگی بین پارلمان‌های مختلف با هدف مقابله با تغییر اقلیم و طوفان‌های گردوغبار شدیم.
رفیعی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در موضوع تغییرات آب و هوایی گفت: طوفان‌های شن و گردوغبار می‌تواند خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه داشته باشد؛ به‌ویژه برای کسانی که شرایط تنفسی مناسبی ندارند، مجلس هم اقداماتی را انجام می‌دهد تا مردم کمتر آسیب ببینند؛ به‌عنوان مثال، با معرفی سیستم‌های نظارت و هشدار اولیه، درصدد کاهش تأثیرات منفی این پدیده بر سلامت مردم هستیم. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای‌اسلامی تأکید کرد: باید از اظهارات در مورد تغییرات اقلیمی با شعارهای رنگارنگ و جذاب در کنفرانس‌های بین‌المللی فراتر برویم و به اقدامات واقعی برسیم. از این‌رو یک رویکرد بین‌المللی در منطقه خلیج‌فارس و به‌طور گسترده‌تر در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا ضروری است.
به‌گفته این نماینده مجلس، ایجاد آژانس پارلمانی منطقه‌ای درباره تغییرات آب و هوایی برای نظارت بر طوفان‌های گردوغبار در راستای قوانین و سیاست‌های مشترک فرامرزی یک گام به‌سوی همکاری‌های مشترک در این زمینه است.
او با اعلام اینکه جزیره کیش به‌دلیل آنکه بیشترین طوفان‌های گردوغبار در این منطقه رخ می‌دهد و همچنین به‌دلیل برخورداری تنوع زیستی غنی ازجمله سایت‌های منحصر به فرد آبسنگ‌های مرجانی، به‌عنوان مرکز این آژانس پیشنهاد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید