• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174651
+
-

کشف شواهد خشکیدگی زاینده‌رود در 15هزار سال قبل

سرپرست پیشین هیأت باستان‌شناسی چهارباغ اصفهان با اعلام این نکته که نزدیک به ۵هزار قطعه شی تاریخی در کاوش‌های گروه پژوهشی در محور میانی چهارباغ در سال ۹۸ کشف شد اما مطالعات ناتمام ماند،گفت: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که زاینده رود در طول تاریخ هم خشکسالی داشته و خشکسالی حوضه زاینده‌رود در حدود ۱۵هزار سال پیش هم به‌صورت فصلی اتفاق افتاده است.
محسن جاوری افزود: براساس شواهد موجود حتی خشکسالی فصلی نیز در آن دوره تاریخی اتفاق افتاده که تالاب گاوخونی را هم کاملا خشک و محدود کرده است. اما باید توجه داشت که شرایط کنونی شدیدتر شده و در طول تاریخ خشکیدگی زاینده‌رود به این شکل نبوده است.
سرپرست پیشین هیأت باستان‌شناسی چهارباغ اصفهان با بیان کاوش‌های باستان‌شناسی در محور میانی چهارباغ، حد فاصل خیابان آمادگاه تا میدان امام‌حسین(ع) اصفهان که در آذر ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد به مهر گفت: کاوش‌های ما و آنچه مدنظر تیم پژوهشی در این محور تاریخی بود، انجام شد. اما در ادامه، مطالعات ما نیمه تمام ماند.
وی افزود: زمستان ۹۸ طی کاوش‌های ما، نزدیک به 5 هزار قطعه شیء شامل سفال، کاشی، سکه، قطعات فلزی، شیشه و … به‌دست آمد که همه آنها باید مطالعه، مستندسازی و طراحی شود اما متأسفانه از بهمن ماه همان سال، مطالعات متوقف شد و این بخش به سرانجام نرسید.
این باستان‌شناس افزود: ۶ترانشه برای انجام کاوش‌ها در محور میانی چهارباغ ایجاد کردیم که طول اینها از 7 تا ۱۵متر متغیر بود و جاهایی که باید برای کاوش به طول ترانشه اضافه می‌شد تا سطح بیشتری از خیابان چهارباغ مورد کشفیات قرار گیرد، به طول ترانشه‌ها اضافه شد و آنچه مدنظر بود در این کاوش‌ها به‌دست آمد.
جاوری گفت: در بخش ترانشه عمقی گمانه لایه‌نگاری در این محور، تعداد قابل توجهی از بقایای استخوانی کشف شد که حاوی اطلاعات مهمی در خصوص گونه‌های حیات وحش و افرادی بود که ۶هزار سال پیش زندگی می‌کردند.
وی با بیان اینکه این بقایای استخوانی در تحتانی‌ترین لایه گمانه عمقی کشف شد افزود: این بقایای استخوانی مربوط به بز، گوسفند، گاو و اسب بود که اینها را جمع‌آوری کردیم و اکنون برای مطالعات به آکادمی علوم فرانسه فرستاده شده است.
این باستان‌شناس درخصوص علت توقف مطالعات کاوش‌های باستان‌شناسی محور میانی چهارباغ، خاطر نشان کرد: مسئولان وقت نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که قرار بود و متعهد شده بودند ادامه این مطالعات را تأمین اعتبار کنند به دلایلی اعلام کردند که اعتبار مورد نیاز را نتوانستند تأمین کنند و این مطالعات روی زمین ماند؛ هرچند اکنون قول داده اند که این کار به سرانجام برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید