• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174575
+
-

اولتیماتوم رئیس شورای شهر تهران برای انتقال نمایشگاه‌ها از سئول

تهران، ترافیک پیچیده‌ای دارد

شهر آفتاب میزبان نمایشگاه «حمل‌ونقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری ماشین‌آلات و صنایع وابسته» است

گزارش
تهران، ترافیک پیچیده‌ای دارد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از سئول (محل دائمی نمایشگاه‌ها) به شهر آفتاب یکی از موضوعات مهم و البته چالش‌برانگیزی است که در ادوار مختلف، مدیریت شهری با آن دست‌به‌گریبان بوده و هست. با وجود اینکه آذر سال گذشته با تصویب لایحه انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب در شورای ششم حجت بر همگان تمام شد، اما پایتخت‌نشینان همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول و ایجاد گره‌های سخت ترافیکی هستند. دیروز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه «حمل‌ونقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری ماشین‌آلات و صنایع وابسته» درخصوص این موضوع اولتیماتوم داد و تأکید کرد که انتقال نمایشگاه‌های بزرگ و پرازدحام به شهر آفتاب، واقعیتی انکارناپذیر است و چاره‌ای جز این کار نیست؛ چراکه تهران شرایط ترافیکی پیچیده‌ای دارد و نباید آن را پیچیده و سخت‌تر کرد.
به گزارش همشهری، صبح دیروز فرش قرمز در سالن‌های (A4-A5-A6) شهر آفتاب پهن شد و پس از قیچی شدن روبان قرمز درب سالن‌ها روی بازدیدکنندگان باز شد. در بدو ورود به سالن‌ها با ماشین‌های سنگینی چون کمپرسور، میکسر حمل بتن، کامیون‌های 18چرخ و خودروهای سنگین آتش‌نشانی و اتوبوس‌ها، مواجه شدیم. گویا سوار بر ماشین زمان وارد شهر خودروهای سنگین شده‌ایم. خودروهایی که در کنار عظمت، مدرن و خوش‌رنگی‌شان چشم بازدیدکنندگان را نوازش می‌کردند. البته در این نمایشگاه نیم‌نگاهی هم به گذشته طهران شده و در گوشه‌ای از سالن A5، 2دستگاه اتوبوس قدیمی مرسدس‌بنز متعلق به سال‌های  1329 و 1336 و یک دستگاه تاکسی ساخت 1347 قرار گرفته که تماشایشان همگان را به وجد می‌آورد و بهانه‌ای برای تورق خاطرات می‌شود. حضور زنان آتش‌نشان در کنار تجهیزات مدرن آتش‌نشانی (موتورهای 4چرخ ویژه معابر کم‌عرض) هم از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.
رئیس شورای شهر تهران دیروز گفت که نباید برگزاری نمایشگاه مزاحمتی برای شهروندان به‌وجود بیاورد و بخشی از شهر را قفل کند. در این زمینه (انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب) از هیأت دولت کمک خواهیم گرفت تا با رضایتمندی بیشتری نمایشگاه‌ها برگزار شوند. مهدی چمران به تکمیل فازهای دیگر نمایشگاه شهر آفتاب هم اشاره و عنوان کرد: «سایر بخش‌های این مجموعه مانند سالن‌ها، هتل و … باید تکمیل شوند؛ چراکه درصورت فراهم‌کردن هرچه بیشتر امکانات، سرمایه‌گذاران و نمایشگاه‌داران بیشتری به سمت این مجموعه جذب خواهند شد.»
براساس تفاهمات صورت‌گرفته و قراردادهای امضا شده تا پایان سال 40نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب برگزار می‌شود که بخشی در نیمه اول سال برگزار و مابقی هم تا پایان سال دایر می‌شوند. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب با بیان این مطلب گفت که براساس پیش‌بینی‌ها در نیمه دوم تا پایان سال هر هفته میزبان یک نمایشگاه در این مجموعه خواهیم بود. عباس تقدسی‌نژاد گفت: «امیدوارم بتوانیم سالن‌های این مجموعه را به ۱۲۰هزار مترمربع برسانیم و این کار میسر نمی‌شود مگر با مشارکت بخش خصوصی که تا‌کنون حدود 70سرمایه‌گذار برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند.» تقدسی‌نژاد همچنین به موضوع هاب (مرکز) اقتصادی هم گریزی زد و عنوان کرد: «ظرفیت جغرافیایی مجموعه شهر آفتاب، نزدیکی به فرودگاه امام (ره) و منطقه اقتصادی ری می‌تواند این مجموعه را به هاب اقتصادی در جنوب تهران تبدیل کند.»

تلاش برای ورود اتوبوس‌های برقی

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی: این نمایشگاه فرصتی است که می‌توان از آن برای ایجاد ارتباط و انسجام میان تولیدکننده و بهره‌بردار استفاده کرد. باید پذیرفت که راه برون‌رفت از ترافیک در تهران حمل‌ونقل عمومی و یکی از مد‌های آن اتوبوس است. اتوبوسرانی صرفاً تک‌بعدی و به معنی جابه‌جایی مسافر نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از دانش و توانمندی‌هاست. امروز دنیا به سمت اتوبوس برقی رفته و ما هم باید از این ظرفیت استفاده کنیم و در این راستا قراردادی با کارخانه ایران‌خودرو دیزل منعقد شده و در مرحله اول 50دستگاه وارد ناوگان و در خیابان جمهوری فعال می‌شوند. قرار بود این کار آذر امسال محقق شود و تلاش می‌کنیم خلف وعده نشود.

زنان آتش‌نشان در ایستگاه77 مستقر می‌شوند

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران: با تجهیزاتی چون فن‌های تونلی، موتور‌های چهارچرخ، روبات‌های شناسایی، برج‌های نوری و... در نمایشگاه شرکت کرده‌ایم. 16بانوی آتش‌نشان که فرایند جذبشان از سال گذشته شروع شده بود، اکنون در مرکز آموزش بین‌المللی صالح‌آباد مشغول فراگیری دوره‌های مقدماتی هستند و سپس دوره‌های تکمیلی و عملیاتی را سپری خواهند کرد. ایستگاه77 ستارخان به این آتش‌نشانان اختصاص‌ داده ‌شده است. البته در ابتدا همراه با مردان آتش‌نشان در عملیات شرکت می‌کنند و پس از آن مستقل به مأموریت اعزام می‌شوند. سازمان نیاز به نیروهای زن آتش‌نشان دارد و در صورت موفقیت گروه اول (16نفر) قطعاً در مراحل بعدی تعداد آنها را افزایش خواهیم داد.

تأیید قطار ملی در ایستگاه پایانی

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران: همیشه نمایشگاه‌ها فرصتی برای ارگان‌ها و شرکت‌ها بوده و هست و شرکت مترو همواره از این فرصت برای ارائه دستاوردها استفاده کرده است. در یکی دوسال گذشته اتفاقات خوبی در متروی تهران رقم خورده که می‌توان به بومی‌سازی اشاره کرد. اقدامی که سبب شده وابستگی ما به خرید تجهیزات کمتر شود و قصد داریم در بازه زمانی 4 تا ۵ساله وابستگی را به مرز صفر برسانیم. ساخت قطار ملی با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان افتخار دیگری است که پس از تأیید نهایی به انبوه‌سازی می‌رسد. تأیید این قطار توسط مشاور اروپایی در حال انجام است و این کار بیش از زمان پیش‌بینی‌شده طول کشیده؛ اما در چند ماه آینده کار تمام می‌شود و این قطار روی ریل قرار می‌گیرد.

مدیریت ناوگان باری سنگین

مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها: سامانه بارانه (مدیریت ناوگان باری سنگین در شهر تهران) در این نمایشگاه رونمایی شد و اکنون با نصب تجهیزات مکان‌یابی و ارتباطی روی هزار دستگاه میکسر بتن، اطلاعات آنها در سامانه ثبت شده است. براساس این سیستم امکان ردیابی خودرو‌ها و امکان ارزیابی سرعت و نوع تردد خودرو‌های سنگین ممکن می‌شود و منجر به کاهش ترافیک، آلودگی هوا، زیبایی شهر و... خواهد شد. همچنین یکی از سرویس‌های این سامانه در اختیار پلیس راهور تهران قرار دارد که در صورت تخلف می‌تواند اعمال قانون کند. در گام‌های بعدی خودرو‌های نخاله‌بر و خودرو‌های پخش مواد غذایی و دارویی به این سامانه متصل می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید