• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174474
+
-

خوشحالی در اردوی کودکان کار

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ساماندهی 80درصد کودکان کار پایتخت تا پایان سال خبر داد

گزارش
خوشحالی در اردوی کودکان کار

 دیروز برای کودکان کار و خیابان تهران یک روز به‌یادماندنی بود. چراکه همراه با مربیان خود به برج میلاد رفتند و در جشن باشکوهی که با حضور هنرمندانی چون حسین رفیعی، خاله نرگس و عموهای فیتیله برگزار شده بود، شرکت کردند.
به گزارش همشهری، شهرداری تهران پس از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر، حالا ساماندهی کودکان کار را هم به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده است. طبق برنامه هم گام نخست در این طرح، شناسایی مافیا و سرشاخه‌هایی است که کودکان را برای کارهایی مثل زباله‌گردی، تکدی‌گری شبه‌تکدی‌گری، ساختمانی و... به‌کار می‌گیرند و از کنار آنها ماهانه درآمدهای میلیونی به جیب می‌زنند. اینطور که آخرین آمارهای شهرداری نشان می‌دهد برخی از این سرشاخه‌های ماهانه بین 50 تا 150میلیون تومان از طریق کار کودک، درآمد کسب می‌کنند. دیروز احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم در حاشیه جشن شاد برج میلاد از پذیرش بیش از 6هزار کودک کار و خیابان در مراکز پویاشهر و صبح رویش خبر داد و گفت که شهرداری تهران قصد دارد با بازگشت این کودکان به مدارس علاوه بر تحصیل زمینه توانمندسازی و حرفه‌آموزی آنها را فراهم کند.

شادی از ته دل
به گزارش همشهری، سالن همایش‌های برج میلاد در قرق کودکان بود. عده‌ای با لباس فرم مدرسه و بعضی هم با لباس‌های مهمانی آمده بودند. برای ثبت لبخند بیش از هزار کودک، عکاسان دوربین‌هایشان را به لنزهای پیشرفته مسلح کردند تا جزئیات شادی کودکان در عکس‌ها نمایان شود. سن با بادکنک‌های سفید و قرمز تزئین شده و فضا آنچنان شاد بود که کودکان  تمایلی به نشستن روی صندلی‌ها نداشتند. مجری برنامه حسین رفیعی هنرمند محبوب کودکان وقتی برگزاری مسابقه را اعلام کرد همه کودکان به سمت سن دویدند تا از آرزوهایشان بگویند. یکی گفت دوست دارد دکتر شود. دیگری شغل مکانیکی را انتخاب کرده بود و تعدادی معلم و یکی هم کباب‌پزی و...  با پخش موسیقی شاد، کودکان با جیغ و دست و هورا سالن را به لرزه درآوردند؛ اما با حضور خاله نرگس سالن از شدت شادی کودکان منفجر شد و پس از خواندن چند شعر کودکانه، نوبت برگزاری مسابقه ویژه دختران رسید. در چشم برهم‌زدنی همه کودکان (دختر و پسر) روی سن رفتند و طی برنامه پیش‌بینی‌نشده چالش ترکاندن بادکنک‌ها را برگزار کردند و عکاسان برای ثبت این اتفاق مقابل سن، به صف شدند. این کودکان تا دیروز چنین جشنی را از قاب تلویزیون فروشگاه‌های لوازم‌خانگی در سه‌راه جمهوری و... دیده بودند و دیروز شاید برای اولین‌بار از ته ‌دل خندیدند و شادی کردند.

جشنی برای کودکان من
سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، متولی برگزاری این جشن بود و مدیرعامل این سازمان هم قصد نداشت سخنرانی کند؛ اما بر خود وظیفه دانست تا چند کلامی با کودکان کار حرف بزند. احمدی صدر وقتی پشت تریبون رفت کودکان را بچه‌های عزیز من خطاب کرد و گفت: «شما استعدادهایی هستید که می‌توانید مسیری را انتخاب کنید تا در آینده‌ای بسیار نزدیک قهرمان المپیک، پزشک، ریاضیدان، فیزیکدان و... شوید.»

ساماندهی ضربتی طرح موفقی نیست
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در حاشیه مراسم با حضور در جمع خبرنگاران به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: «ساماندهی کودکان چند مؤلفه دارد که ورود کودکان اتباع به شهر تهران یکی از مؤلفه‌هاست و اگر این روند ادامه داشته باشد، قطعاً مسئله کودکان کار تشدید می‌شود. موضوع دیگر سرشبکه‌هایی هستند که کودکان را استثمار می‌کنند. براساس قانون مجبورکردن کودکان به کار، کودک‌آزاری محسوب می‌شود و باید با کسانی که چنین اقدامی انجام می‌دهند، برخورد شود؛ بنابراین اگر مؤلفه‌های ذکرشده موردتوجه قرار گیرد، قطعاً شاهد کاهش کودکان در چهارراه‌ها خواهیم بود.»  احمد احمدی صدر با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان کار بیش از 30مرحله اجرا شده است، عنوان کرد: «طرح ساماندهی ضربتی که منجر به بازگشت مجدد کودکان به چهارراه می‌شود، کار درستی نیست. اعتقاد داریم کار درست آن است که به شخصیت کودک توجه شود. چراکه آنها استعدادهای نهفته و نخبگان آینده کشور هستند که با بسترسازی درست می‌توانند برای کشور افتخارآفرین باشند. به همین دلیل است که طرح ساماندهی ضربتی را شروع نکردیم.» او ادامه داد: «بنابراین باورمان این است که با رویکرد استعدادیابی، تربیتی و آموزشی می‌توان طرح ساماندهی کودکان کار را بهتر انجام داد و نتایج مطلوب‌تری کسب کرد.»

درآمد برخی خانواده‌ها حدود 150میلیون تومان
حمایت از خانواده در کاهش تعداد کودکان کار بی‌تأثیر نیست؛ اما برخی از خانواده‌ها نیازمند نیستند. نکته‌ای که احمدی صدر به آن اشاره کرد و گفت: «برخی از خانواده‌ها نیازمند هستند و کودک چاره‌ای جز کار ندارد که پس از رفع نیاز، کودک دیگر به ‌کار ادامه نمی‌دهد؛ اما برخی از خانواده‌ها یا مجموعه‌ها هستند که 6 تا 10فرزند دارند و همه در چهارراه و خیابان کار می‌کنند و ماهانه بیش از 50 تا 150میلیون تومان درآمد دارند. قطعاً اینها کودک را استثمار می‌کنند و باید شناسایی و با آنها مقابله شود.»
 
توانمندسازی کودکان در مراکز پویاشهر
در راستای توانمندسازی کودکان کار و خیابان، طرح استعدادیابی، تربیتی و آموزشی پیش‌بینی‌ شده است. احمدی صدر با اشاره به این مطلب گفت که بیش از 30مدرسه ویژه کودکان کار راه‌اندازی شده  که در آنها رباتیک، زبان، حرفه‌وفن و... آموزش داده می‌شود و اکنون بیش از 6هزار کودک کار و خیابان در آنها پذیرش شده و تحصیل می‌کنند و از طرح‌های حمایتی بهره‌مند می‌شوند.  مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از تجهیز مدارس به بخش توانمندسازی هم خبر داد و گفت که این طرح در یکی از مراکز پویا‌ شهر اجرایی شده و 80درصد کودکانی که توانمند شده‌اند به چهارراه بازنگشته‌اند. او با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کودکان کار باشیم تأکید کرد: «این کار قطعاً زمان‌بر است؛ اما با تجهیز تمام مراکز به بخش توانمندسازی می‌تواند فرایند را تسریع کرد و شاهد کم‌شدن تعداد کودکان کار در خیابان‌ها باشیم.»‌

مکث
خیابان‌هایی عاری از کودکان کار

 به‌گفته احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران راه‌حل عاری‌شدن خیابان‌های تهران از کودکان کار عبارتند از:
توجه، شناخت و استعدادیابی کودکان
مقابله با سرشاخه‌های استثمار کودکان
جلوگیری از ورود کودکان اتباع خارجی





 

این خبر را به اشتراک بگذارید