• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 26 مهر 1401
کد مطلب : 174330
+
-

جشنواره وحدت اقوام ایرانی در حاشیه دریاچه شهدای خلیج‌فارس تا پایان هفته برپاست

تماشای ایران از ساحل دریاچه تهران

گزارش
تماشای ایران از ساحل دریاچه تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

همزمان با آغاز هفته وحدت، مجموعه فرهنگی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج‌فارس، با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از 20مهرماه میزبان جشنواره فرهنگی گردشگری وحدت اقوام ایرانی شده است؛ جشنواره‌ای که به‌مدت 10شب تا 30مهرماه در جزیره تنب بزرگ مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس درحال برگزاری است. تمام اقوام ایرانی از بلوچ و عرب و قشقایی تا اقوام ترک، لر، کرد، گیلک و مازنی و... از 31استان کشور در این جشنواره بزرگ فرهنگی و گردشگری دور هم جمع شده‌اند و علاوه بر ارائه و معرفی آداب و رسوم و فرهنگ شهرشان از لباس‌های بومی تا چادرها و سیاه‌چادرها، محصولات و صنایع‌دستی مخصوص به‌خودشان را نیز به مخاطبان عرضه می‌کنند.

350غرفه از 31استان
در این جشنواره 350غرفه در وسعتی بالغ بر 6هزار مترمربع در ساحل بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی غرب آسیا برپاست و به‌طور میانگین روزانه 100هزار نفر بازدید‌کننده دارد. برای بازدید از تمام غرفه‌ها باید وقت بگذارید و برای این منظور حدود 3ساعت زمان لازم است. غرفه‌ها و چادرهای جشنواره از ساعت 3عصر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند و برنامه تا حول و حوش ساعت10 شب ادامه دارد. در کنار بازدید از غرفه‌ها، نشستن در ساحل دریاچه شهدای خلیج‌فارس و شنیدن موسیقی فولکور اقوام مختلف ایرانی و تماشای رقص‌های بومی و محلی هم تجربه بی‌نظیری در این روزهاست.
همزمان با اجرای نمایشگاه بزرگ وحدت اقوام ایرانی، ویژه‌برنامه‌ تماشاگرمحوری هم در جزیره تنب بزرگ دریاچه شهدای خلیج‌فارس برگزار می‌شود. این ویژه‌برنامه و جشن بزرگ نیز هرشب با حضور تقریبا 5هزار نفر از شهروندان، چهره‌های شناخته‌شده و محبوبی ازجمله برخی از مجری‌های مطرح تلویزیونی، قهرمانان، هنرمندان و میهمانان تا حوالی ساعت10 شب برگزار می‌شود. بخش‌های آموزشی و تفریحی ویژه کودکان با حضور مجریان محبوب ازجمله برنامه‌های اختصاصی این جشن بزرگ است.

برنامه‌هایی متنوع برای هر سن و سال و هر ذائقه‌ای
برگزاری چنین جشنواره بزرگ و متنوعی آن‌هم پس از فروکش کردن نسبی اپیدمی کرونا در کشور با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شده و حتی در روزهای غیرتعطیل هم هزاران نفر از گوشه و کنار شهر خودشان را به ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج‌فارس می‌رسانند تا از این جشنواره بازدید کنند. نکته جالب در میان بازدید‌کنندگان تنوع آنها به لحاظ سن و سال و ذائقه و سلیقه است، کودکان و نوجوانان علاوه بر استفاده از فضای شاد و مفرح جشنواره، تفریحاتی چون سفالگری و بادبادک بازی در ساحل دریاچه را هم تجربه می‌کنند. تعداد زیادی به‌صورت خانوادگی آمده‌اند، اما تعداد جوان‌ها و مردان و زنان مسن هم کم نیستند که همگی در کمال آرامش وآسایش سرگرم دید و بازدید و خرید هستند. حرف از خرید شد، در اینجا برای علاقه‌مندان به صنایع‌ دستی و سوغات شهرهای مختلف هم سفره رنگانگ و متنوعی پهن است. از چاقوهای آشپزخانه تند و تیز دسته زنجان و ظروف مسی گرفته تا زیراندازهای گرد و کفش و کلاه نمدی و صنایع دستی متنوع اصفهان همگی در این جشنواره در دسترس بوده و یکجا عرضه می‌شود. در اینجا انواع غذاها و خوراکی‌های سنتی و ارگانیک هم در دسترش شماست؛ از نان‌های پخت عشایر فلات ایران تا فطیر و قطاب‌های چشم‌نواز و دندانگیری که هر بیننده‌ای را وسوسه و ترغیب می‌کند.

جشنواره رقص‌ها و موسیقی‌های محلی
چند چادر عشایری هم در ساحل دریاچه شهدای خیلج فارس تهران برپاست و برخی از بازدیدکنندگان طعم و مزه خوراکی‌ها و غذاهای سنتی را در داخل این چادرها و سیاه‌چادرهای عشایری تجربه می‌کنند. بازار خرید صنایع‌دستی و سوغات و خوراکی‌های محلی و ارگانیک هم حسابی داغ است. در کنار غرفه‌های استانی، چند غرفه هم برای تفریح و بازی و سرگرمی وجود دارد.
حسین سرافراز یکی از بازدیدکنندگان «جشنواره وحدت اقوام ایرانی» است و در این رابطه به همشهری می‌گوید: «فضای این جشنواره فوق‌العاده خوب و زیباست و تنوع زیادی دارد. علاوه بر خرید‌هایی که انجام دادیم، با فرهنگ و رسوم برخی از اقوام ایرانی و عشایر هم آشنا شدیم. برای من صنایع‌دستی و شیرینی‌های سنتی که در جشنواره عرضه می‌شود جذابیت بیشتری داشت.» محسن کریمی یکی از غرفه‌داران جشنواره است که از استان کرمانشاه در این جشنواره حاضر شده است. او از استقبال مردم رضایت دارد و می‌گوید: «در این غرفه سوغاتی‌ها و محصولات سنتی و بومی کرمانشاه ازجمله نان‌برنجی، نان خرمایی، نان شکری و کاک را که اغلب از تولیدات خودمان است عرضه می‌کنیم. در این مدت استقبال مردم خوب بوده و هر روز جمعیت زیادی به اینجا می‌آید. علاوه بر خرید محصولات، مردم درباره آداب و رسوم مردم کرمانشاه به‌ویژه نوع لباس و پوشش کردی و کرمانشاهی و روسری‌های سنتی از ما سؤال‌هایی می‌پرسند.»

سفیران شهر و اقوام مختلف
خسروی یکی از غرفه‌داران جشنواره است که از شهر اصفهان درجشنواره اقوام شرکت می‌کند. او درباره جشنواره وحدت اقوام ایرانی می‌گوید: «اینجا فرصتی فراهم شده تا تمام اقوام از نزدیک با یکدیگر آشنا شوند.» یکی از بخش‌های پرمخاطب جشنواره گرفتن عکس یادگاری با لباس‌های سنتی گیلکی و کردی است که مشتری‌های آن بیشتر کودکان و نوجوانان هستند. وردی زیادی یلمه یکی از غرفه‌داران پا به سن گذاشته در جشنواره است که از استان گلستان شهرستان گنبدکاووس به اینجا آمده و انواع محصولات نمدی و سنتی شهر‌ش را عرضه می‌کند و او هم از شرایط جشنواره و استقبال مردم رضایت دارد: «مردم از ما بیشتر محصولات نمدی و قالیچه خریداری می‌کنند. البته مانتو و شال و روسری سنتی ما هم مشتری‌های زیادی دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید