• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173869
+
-

شما هم دیوار خودتان را دارید!

ایستگاه‌های متروی دوبی به موزه تبدیل می‌شوند

جهان‌نما
شما هم دیوار خودتان را دارید!

با وجود بی‌عیب و نقص بودن سازه‌ها و ساختارهای شهرسازی و معماری بعضی از شهرها اما از لطافت و زیبایی بصری بی‌بهره‌اند. بیشتر آنچه می‌بینید، نمادی از پیشرفت است تا توجه به نوازش چشم عابران و مسافران. دوبی و متروی دوبی، یکی از همین مکان‌هاست. به‌نظر می‌رسد مسئولین نیز به این نکته رسیده‌اند؛ چون قرار است تغییراتی در متروی شهر دوبی ایجاد شود. در این شهر چه خبر است؟ ببینیم.
 متروی عجیب و غریب دوبی تصویری از شهر آدم‌آهنی‌ها را به ذهن متبادر می‌کند. شاید به همین دلیل، وقتی سوار مترو می‌شوید، گرچه به سازه‌ها خیره می‌مانید، اما از نوازش چشم‌ها خبری نیست. این قاعده در ایستگاه‌های متروی این شهر هم حاکم است. اما قرار است مسافران- شهروندان در خطوط و ایستگاه‌های متروی دوبی، شاهد اتفاقات هنری باشند. در این رویداد، قرار است ایستگاه‌های مترو به مکان‌های فرهنگی- هنری تبدیل شوند.

طرح «هنر در مترو» توسط محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات طراحی شده است. در این طرح، تمام محورهای حمل‌ونقل مترویی به مراکز نوآوری هنر تبدیل می‌شوند‌ و قرار است این طرح تا تبدیل همه ایستگاه‌ها به موزه‌های هنری، همچنان ادامه داشته باشد.
فاز نخست طرح، تبدیل 4 ایستگاه اصلی مترو به موزه است. هر موزه، موضوع خاصی را به نمایش می‌گذارد. فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها طوری طراحی شده‌اند که موضوع منحصر به‌فرد موزه را در مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد. به این ترتیب علاوه بر ایجاد فضایی خاص، موضوع هر موزه نیز مشخص می‌شود.
یکی از بخش‌های اصلی این طرح، معرفی و نمایش هنر اسلامی است. موزه هنر اسلامی و خوشنویسی عربی با همین هدف در مترو طراحی شده است. در این موزه نسخه‌های خطی، سرامیک، جواهرات و... همگی الهام ‌گرفته از هنر اسلامی از 1400سال پیش تاکنون است. در کنار این موزه قدیمی، ساختمان مهم‌ترین اختراعات و پیشرفت‌های تکنولوژی امارات متحده عربی وجود دارد.
در ایستگاه سوم از چهارمین ایستگاه منتخب، نقاشی‌ها و طرح‌ها و تصاویر گرافیکی وجود دارند. نکته جالب درباره این ایستگاه- موزه این است که امکان به نمایش درآمدن آثار بازدیدکنندگان روی دیوار این گالری وجود دارد. به این ترتیب فرصتی برای شناسایی هنرمندان گمنام نیز وجود داشته و هر شهروند، فضا و فرصت خاصی برای نمایش هنر خودش دارد. شبکه متروی دوبی، شامل 47ایستگاه در دو خط اصلی است. ایستگاه‌های متروی امارات متحده عربی، سالانه پذیرای 130میلیون گردشگر هستند. همچنین ساکنان این شهر بیش از هر چیز از خطوط متروی شهری استفاده می‌کنند، بنابراین مهم است که در دید شهروندان و ایستگاه‌ها، خطوط مترو تا چه حد زیبا و چشم‌نواز باشند. طراحان این طرح با یک شعار مهم کار را دنبال می‌کنند و آن، «هنر در نگاه همه، هنر همراه همه» است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید