• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17381
+
-

تهدید و تطمیع کره ادامه دارد

در آستانه اقدام داوطلبانه کره‌شمالی برای از بین بردن سایت آزمایش هسته‌ای خود، معاون رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را تهدید کرده که اگر مذاکره نکند، به سرنوشت لیبی دچار خواهد شد

گزارش
تهدید و تطمیع کره ادامه دارد

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا‌، یک هفته بعد از دونالد ترامپ، مدل خلع سلاح لیبی را پیش کشید و کره‌شمالی را تهدید کرد اگر با آمریکا به توافق نرسد، تنها همان مدل را پیش رو خواهد داشت.

بعد از جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، پنس سومین مقام ارشد دولتی است که در آستانه حساس‌ترین مذاکرات تاریخ کره‌شمالی و آمریکا، ‌مدل لیبی را به روی کره‌ای‌ها می‌آورد. قرار است ترامپ و رهبر کره‌شمالی، ‌12ژوئن (22خرداد) در دیداری تاریخی، در سنگاپور با هم مذاکره کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، پنس گفت: «هفته گذشته صحبت‌هایی درباره مدل لیبی مطرح شد، و البته می‌دانید که رئیس‌جمهور کاملا مشخص کرد که اگر کیم جونگ اون (با آمریکا) به توافق نرسد، پایان کار، مدل لیبی خواهد بود.»

معمر قذافی رهبر سابق لیبی سال 2002، با غرب توافق کرد که به‌صورت داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و حتی سانتریفیوژهایش را با کشتی به آمریکا تحویل داد با این حال چند سال بعد در میانه درگیری‌های داخلی این کشور در ادامه آنچه به بهار عربی معروف شد، توسط شبه‌نظامیان مخالف که توسط آمریکا حمایت می‌شدند برکنار و کشته شد.

صحبت‌های ابتدایی بولتون درباره مدل لیبی، ‌با واکنش بسیار تند کره‌شمالی مواجه شد و حتی کاخ سفید در صحبت‌هایی، به نوعی از این ایده فاصله گرفت. ترامپ هم در صحبت‌هایش، ‌با وجود اشاره به مدل لیبی، از همکاری‌های اقتصادی و حفظ رژیم کره‌شمالی درصورت رسیدن به توافق صحبت کرد.

پنس در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ، ‌تحت هیچ شرایطی رژیمی را که سلاح‌های هسته‌ای دارد و با موشک‌های بالستیک آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند داخل کره تحمل نمی‌کند.

حسن نیت یا ازبین‌بردن مدرک؟

این صحبت‌ها از سوی پنس در حالی مطرح شده که قرار است کره‌شمالی، در اقدامی که نشانه‌ای از حسن نیت این کشور دانسته می‌شود، از امروز کار بستن سایت آزمایش هسته‌ای خود را شروع کند. اعلام تعطیلی داوطلبانه سایت آزمایش هسته‌ای، با استقبال زیادی مواجه شد. کره‌شمالی، در زمان اعلام خبر تعطیلی این سایت، اعلام کرد که از گروهی از روزنامه‌نگاران بین‌المللی دعوت می‌کند تا شاهد مراسم انفجار تونل‌های مخصوص آزمایش هسته‌ای و در نهایت تعطیلی این سایت باشند. تام چشایر گزارشگر آسیای شبکه اسکای که به کره‌شمالی رفته، دیروز درباره حضور خودش و همکارانش در کره‌شمالی گفت: «اینکه به جای بازرسان، روزنامه‌نگاران به این مراسم دعوت شده‌اند حیاتی است. با این حال تأکید بر اقدامات نمادین از سوی کره‌شمالی در این میان مهم است. کره‌ای‌ها می‌گویند که دیگر صحبت بس است و حالا وقت عمل است.»

روزنامه‌نگاران، برای رسیدن به سایت آزمایش هسته‌ای پونگی ری در ساحل شرقی، 12ساعت با قطار به منطقه کوهستانی رفته‌اند و از آنجا هم 4ساعت با اتوبوس حرکت کرده‌اند. آخرین بخش سفر آنها هم یک پیاده‌روی دو ساعته بوده است.

با وجود جلب توجه دنیا به فعالیت داوطلبانه کره‌شمالی برای از بین بردن آخرین سایت فعال آزمایش هسته‌ای در جهان، کارشناسان طور دیگری به این اقدام کره‌شمالی نگاه می‌کنند. به‌نظر آنها، ‌این کار، تنها از بین بردن مدرک است. در میان روزنامه‌نگارانی که از آمریکا، چین، روسیه و انگلیس به کره‌شمالی رفته‌اند، حتی یک نفر هم که تخصصی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای داشته باشد، وجود ندارد. به گزارش سی‌ان‌ان، چریل روفر، شیمیدانی که 35سال روی پاکسازی‌های محیطی کار کرده، کاری که کره‌شمالی در غیاب کارشناسان انجام می‌دهد را به هم زدن صحنه جرم می‌داند؛ «کره‌شمالی همه آزمایش‌های هسته‌ای خود را اینجا انجام داده است، تک تک آنها را، بنابراین اگر اجازه می‌داد که کارشناسان قبل از ویران کردن تونل‌ها به آنجا نگاه کنند، اطلاعات زیادی را در اختیار ما می‌گذاشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید