• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173628
+
-

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اعلام کرد

گلایه داروخانه‌ها از برخی بیمه‌ها

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه علت بخش عمده‌ای از کمبودهای دارویی، نبود نقدینگی شرکت‌ها و پرداختی‌شان در گمرک است، گفت: برای همه ارزهایی که از ترجیحی به نیمایی بدل شد، ارزش افزوده در ابتدای سال یک درصد شد، اما ما بعد از 7ماه هنوز درگیر مکاتبات درباره ارزش افزوده ۹درصدی دارو هستیم و تا این لحظه به جایی نرسیده‌ایم.
او افزود: البته بخشی از این کارها با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز مغفول مانده است. بعد از 7ماه دارویی که کالای استراتژیک است، هنوز صنعتش استراتژیک دیده نمی‌شود. بحث ارز نیمایی در حوزه دارو، یعنی کاهش قیمت مصرف‌کننده به نفع بیمار. برای همه ارزهایی که از ترجیحی به نیمایی بدل شد، ارزش افزوده در ابتدای سال یک درصد شد، اما بعد از 7ماه ما درگیر مکاتبات درباره ارزش افزوده ۹درصدی دارو هستیم و تا این لحظه به جایی نرسیده‌ایم.
عبده‌زاده ادامه داد: ریشه بسیاری از کمبودها، در صنعت دارو نیست بلکه در قوانین و مقرراتی است که در دولت و مجلس تعیین می‌شود. در هیچ‌کجای دنیا صنعتی را نمی‌بینید که التماس کند تا برای دریافت تسهیلات در جهت تامین دارو و بانک‌های عاملش تسهیلات و حد اعتباری قبلی را تامین نکنند. ما هنوز در بحث بانک مرکزی به‌شدت مشکل داریم. درخواستمان از بانک مرکزی این است که همان دستورالعمل‌های قدیم را تمدید کند. شرکت‌های ما نمی‌توانند حد اعتباری قبل را دریافت کنند. انتظار داریم هم در بحث ارزش افزوده، هم تامین نقدینگی و هم در تعرفه ماشین‌آلات خطوط تولید کمک شود.
او در ادامه گفت: در بحث دارویاری داروخانه‌ها گلایه‌مندی‌های زیادی به‌ویژه در زمینه بیمه تامین اجتماعی و بیمه دی دارند. سازمان تامین اجتماعی به‌رغم وصول مطالبات ماهانه‌اش، به تعهدش درخصوص داروخانه‌ها به‌موقع عمل نمی‌کند. بیمه دی که متولی بیمه ایثارگران است، بالای 7ماه است که مطالباتش را پرداخت نکرده است. البته از بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح تشکر می‌کنیم که به‌موقع تعهداتشان را پرداخت می‌کنند.
عبده‌زاده همچنین گفت: انتظار ما این است که داروی به‌موقع و با قیمت مناسب برای مردم تامین کنیم. صنعت داروسازی کشور خواسته مشخص‌اش توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت با هدف توسعه صادرات، تراز تجاری مثبت، ارتقای کیفیت و تامین داخل است. برای این کار حداقل بودجه و چارچوبی نیاز دارد که در بودجه۱۴۰۲ دیده شود. در بحث بیمه‌ها هم انتظار داریم که بحث چرخه دارویی کشور به سرانجام برسد.
در این مراسم از آمارنامه دارویی هم رونمایی شد و گزارش شد که مطابق آمارنامه فروش داروی شرکت‌های پخش سراسری در سال۱۴۰۰، مبلغ کل فروش دارو در این سال معادل 63.5هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد در سال۱۳۹۹ بالغ بر ۳۵هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس بازار دارویی در سال۱۴۰۰ در مقایسه با ۱۳۹۹ رشدی ۸۱درصدی تجربه کرده است. همچنین مطابق آمارنامه دارویی سال۱۳۹۹ سهم ریالی داروهای تولید داخل از کل بازار ۸۵درصد بوده ‌که این عدد در سال۱۴۰۰ به ۸۷درصد افزایش یافته است. در عین حال سهم داروهای بیولوژیک در بازار دارویی ۱۳درصد از کل آمارنامه بوده است. / ایسنا


 

این خبر را به اشتراک بگذارید