• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173477
+
-

هر مدرسه یک پایگاه هلال‌احمر

کتاب «دادرس» در سال تحصیلی جدید به کتاب‌های مدرسه اضافه می‌شود

گزارش
هر مدرسه یک پایگاه هلال‌احمر

 در مراسمی با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر و معاون تربیتی وزارت آموزش و پرورش، از کتاب دادرس رونمایی شد؛ کتابی که محتوای آموزشی آن توسط استادان برجسته امداد و نجات کشور و جوانان عضو سازمان جوانان به رشته تحریر درآمده تا در قالب طرح دادرس با انتقال مفاهیم امدادی به درون خانواده‌ها تاب‌آوری اجتماعی را ارتقا داده و ضمن حساس‌سازی‌ خانواده به‌عنوان رکن اصلی و اساسی جامعه، این نهاد مهم را نسبت به امنیت آموزش‌های امدادی آگاه کند.
روند رو به کاهش شیوع بیماری کرونا و حضور دانش‌آموزان در مدارس دوباره فرصت برگزاری دوره‌های دادرس را در مدارس سراسر کشور فراهم کرده است؛ طرحی که به‌عنوان یک برند امدادی در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود و تا به حال بالغ بر 2میلیون دانش‌آموز با فراگیری آموزش‌های مربوطه به‌عنوان دانش‌آموزان آماده در بحران شناخته شده‌اند. از سر‌گیری برگزاری دوره‌های دادرس در مدارس، موجب امضای تفاهمنامه همکاری جمعیت هلال‌احمر و وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از سرمایه ملی و ضرورت توسعه سرمایه‌های اجتماعی از طریق آموزش، ترویج فرهنگ بشردوستی و آموزش همگانی در برابر حوادث و مخاطرات جمعیت هلال‌احمر در حاشیه رونمایی از کتاب دادرس شد؛ تفاهمنامه‌ای که طبق آن دوره‌های آموزشی شامل مخاطرات، امداد و کمک‌های اولیه و پایه داوطلبی توسط جمعیت هلال‌احمر برای دانش‌آموزان در قالب طرح دادرس و برای معلمان به‌صورت حضوری - مجازی برگزار می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه این مراسم خبر از برنامه‌ریزی برای آموزش 16میلیون دانش‌آموز در قالب طرح دادرس داد و گفت: بعد از آموزش دانش‌آموزان نوبت یک‌میلیون معلمی می‌شود که در مدارس فعالیت دارند و برگزیدگان آنها با دریافت گواهینامه مربیگری جمعیت هلال‌احمر می‌توانند منشأ تربیت و مهارت‌آموزی بسیاری از افراد جامعه شوند. درست است در طرح دادرس جامعه هدف دانش‌آموزان و معلمان هستند، اما قرار نیست در این طرح خانواده دانش‌آموزان فراموش شوند؛ این نکته‌ای است که کولیوند بر آن تأکید کرد و افزود: اولیای دانش‌آموزان به‌عنوان هسته این جامعه هدف باید مدنظر قرار گیرند تا بتوانیم در راستای جامعه تاب‌آور، اهداف مستمر و مشخص داشته باشیم. لازمه جامعه تاب‌آور توجه به آموزش‌های امدادی و تربیت نسلی همیشه آماده در برابر بحران است. کاری که جمعیت هلال‌احمر در یک‌دهه پیش با راه‌اندازی کانون غنچه‌های هلال و اجرای طرح دادرس آن را در اولویت کاری خود قرار داده تا آموزش کمک‌های امدادی و تقویت روحیه بشردوستانه در نسل جدید نهادینه شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در همه‌ مدارس باید یک پایگاه داشته باشد، ادامه داد: ما در قالب این پایگاه‌ها می‌توانیم اهداف بشردوستانه و توسعه آموزش‌های امدادی را پایه‌ریزی کنیم.

هر مدرسه یک پایگاه با اهداف بشردوستانه
کولیوند با بیان اینکه هلال‌احمر محتوای موردنیاز را برای فعال‌تر شدن این پایگاه‌ها آماده می‌کند، تأکید کرد: استقرار این پایگاه می‌تواند در توسعه فعالیت‌های هلال‌احمر ازجمله شناسایی دانش‌آموزان نیازمند و معرفی به خیرین مؤثر باشد. او ادامه داد: نگاه جمعیت هلال‌احمر باید نگاه جهانی به موضوعات باشد؛ خصوصا در موضوعات آموزشی و تربیتی باید با مشارکت سایر جمعیت‌های ملی، هم‌افزایی و تعامل را افزایش دهیم.

هدف؛ دانش‌آموز آماده، معلم آماده و مدرسه آماده
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم، با قدردانی از همکاری مؤثر و مستمر جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان برای توسعه آموزش همگانی در مدارس افزود: دانش‌آموز آماده، معلم آماده و مدرسه آماده هدفی است که با همکاری جمعیت هلال‌احمر دنبال می‌شود. صادق‌ستاری‌فر، با اشاره به اینکه تربیت به‌عنوان یکی از تکالیف جدی در سند تحول بنیادین مدنظر است، افزود: بر این اساس دانش‌آموز صرفا برای کسب دانش به مدرسه نمی‌آید، بلکه او معلم، مربی و مدرسه کانون تربیتی محله است.
او با اشاره به ضرورت آماده‌سازی‌ بسته آموزشی متناسب با نیازها و اقتضای سنی گروه‌های هدف در مدارس افزود: تنوع‌بخشی در محیط آموزشی در جذب و گرایش دانش‌آموزان بسیار مؤثر است و جمعیت هلال‌احمر می‌تواند این جذب را با برنامه‌های خود داشته باشد. معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «مهارت زندگی» کلیدواژه وزارت آموزش و پرورش در ارائه آموزش‌هاست، افزود: هلال‌احمر به‌عنوان متولی آموزش همگانی می‌تواند با تربیت دانش‌آموزان، معلم‌های چندمهارتی و ۹۰هزار معلم دانشجو در رسیدن به این هدف کمک کند.

تألیف 21جلد کتاب در حوزه کتاب
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از تالیف 21جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: با حمایت‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر، پروژه تحقیقاتی مبنی بر اثربخشی و کاربرد مؤثر 21جلد کتاب با 4محور آموزشی در زمینه‌های امداد و کمک‌های اولیه، خدمات داوطلبانه، تشکیلات و کارگروهی و آشنایی با فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از ماه‌ها قبل کلید خورده و اکنون در مرحله بازبینی و طراحی قرار گرفته است. ‌ محمد گل‌فشان افزود: این کتاب‌ها برای نخستین‌بار با طی کردن فرایند مطالعاتی، تحقیقاتی و اعمال نظرات کارشناسی مجموعه جمعیت هلال‌احمر و همچنین نخبگان حوزه کودک و نوجوان و براساس آخرین و به‌روزترین روش‌های معتبر آموزشی دنیا، تدوین و تالیف شده‌اند.
او ادامه داد:‌ رویکرد مفهومی و هدف غایی در چاپ و نشر کتب یادشده، فراگرفتن مهارت‌هایی است که منجر به تقویت روحیه کارگروهی و نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی و آموزش مفاهیم بشردوستانه به کودکان و نوجوانان می‌شود. این مهارت‌ها در قالب طراحی بازی، داستان و روایت‌ براساس گروه سنی خاص تدوین و تالیف شده‌اند.

نکته
اجرای طرح دادرس در 8هزار مدرسه

طرح دادرس امسال قرار است در 8هزار مدرسه و 3هزار مهدکودک اجرایی شود. درست است طرح دادرس در گذشته در یک مقطع انجام می‌شد، اما حالا این طرح در 4مقطع اعم از دادرس پیشتاز     (4-6ساله‌ها)، دادرس مقدماتی (6سال دوره ابتدایی)، دادرس متوسطه(3سال دوره اول متوسطه) و دادرس تکمیلی که 3سال دوم دوره متوسطه صورت می‌گیرد. در کنار تمامی فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که جمعیت هلال‌احمر در بخش‌های مختلف کاری خود دنبال می‌کند، تربیت نسل جدیدی از داوطلبان و امدادگران یکی از اولویت‌های کاری این مجموعه است؛ ماموریتی که با جذب کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های هلال‌احمر از 4سالگی تا پایان نوجوانی در مهدکودک‌ها و مدارس دنبال می‌شود. با تمرکز جمعیت هلال‌احمر بر این حوزه، سالانه 100هزار کودک 4 تا 6ساله در کانون غنچه‌های هلال مهدهای کودک و بالغ بر 400هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس از طریق کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر جذب می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید