• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172878
+
-

همایش استارت‌آپی برای نجات گردشگری

وزیر میراث‌فرهنگی: دنیا بر ایران‌هراسی تمرکز کرده است /وزیر ارتباطات: با رفع محدودیت‌ اینترنت کسب‌وکارهای مجازی شکوفا می‌شوند

گزارش
همایش استارت‌آپی برای نجات گردشگری

در هفته گردشگری که از 5 مهرماه و همزمان با روز جهانی  گردشگری آغاز می شود،‌‌ عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته با حضور در همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان» که در اراضی عباس‌آباد تهران برگزار شد، حضور یافت تا بار دیگر بر ضرورت حمایت از کسب‌وکارهای مجازی در صنعت گردشگری تأکید و از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه تقدیر کند.
به گزارش همشهری، همایش توسعه در گردشگری ایران کهن، میزبان 7 استارت‌آپ صنعت گردشگری بود که در حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان گردشگری و میراث‌فرهنگی این وزارتخانه به معرفی خود پرداختند. استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری از نجوم تا کودک و کوچ عشایر و طراحی و ساخت هتل تا تولید محتوا در صنعت گردشگری کشور با توضیح روند فعالیت خود درخواست‌هایشان را در حضور 2عضو کابینه مطرح کردند.
این همایش در شرایطی برگزار شده است که به‌دلیل محدودیت‌های موجود در مسیر کسب‌وکارهای مجازی با قطع و محدود‌شدن اینترنت، بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی در حوزه گردشگری و دیگر مشاغل اینترنتی در انتظار شنیدن خبر رفع محدودیت‌ها از اینترنت هستند.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر همین اساس در همایش توسعه در گردشگری ایران کهن اعلام کرد: با گذشتن از این روزها و برطرف‌شدن محدودیت‌های ایجاد شده در بخش اینترنت که به‌دلیل شرایط ویژه کشور ایجاد شده است، به‌زودی شاهد رشد و شکوفایی بیشتر در حوزه کسب‌وکارهای مجازی خواهیم بود.
او با اعلام اینکه ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد که مغفول مانده است، افزود: کشورهایی که تنها 300سال سابقه تاریخی دارند، اگر داشته‌های تاریخی و گردشگری ایران را داشتند، خدا می‌داند که چه می‌کردند؟ این درحالی است که ایران می‌تواند با داشته‌های تاریخی و گردشگری خود به‌راحتی کسب درآمد کند.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز پس از شنیدن سخنان استارت‌آپ‌‌های برتر حوزه گردشگری، اعلام کرد: امروز دنیا بر ایران‌هراسی خیلی کار می‌کند و این حوادث اخیر نیز بهانه داده است به آنها که بگویند ایران امنیت ندارد.
او گفت: برخی کشورها چون ظرفیت گردشگری ندارند، خود را می‌کشند تا ظرفیت گردشگری ایجاد و تبلیغ کنند و به دنیا بگویند که بیایید آن‌را ببینید. ایران همه‌‌چیز از طبیعت تا میراث فرهنگی و هزار و یک ظرفیت بی‌نظیر در دنیا دارد و ما باید واسط باشیم تا از گردشگران برای دیدار از کشور دعوت کنیم. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: بارها رهبری این جمله را به من فرموده‌اند در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای که شما یک چاه آب زلال دارید و فقط باید امکانات را فراهم کنید تا این آب را بکشید و برسانید به سرزمین‌های تشنه‌ای که نیازمند این آب است.
ضرغامی افزود: در واسطه‌گری‌‌ها گیر داریم و کارمان را درست انجام نمی‌دهیم و خدمات‌مان ضعیف است. دنیای امروز دنیای ارتباطات و دنیای دیجیتال و فضای سایبری است و توفیق بزرگی است و امکان وسیعی در اختیار بشریت قرار گرفته است. این امکان اکنون در اختیار ایران است و خدمات ما و اقدامات ارتباطی و نقش پل‌زدن بین این توانمندی‌ها با مزیت‌های نسبی گردشگری ایران که در هر گوشه کشور امکانات آن وجود دارد، با توجه به مردم ایران که علاقه‌مند به سفر هستند و به‌رغم تمام مشکلات مردم به سفر می‌روند. بخش‌های خدماتی باید وظیفه‌شان را خوب انجام دهند تا با امکانات دیجیتال که در اختیار داریم این مسئولیت را انجام دهیم.
وزیر میراث فرهنگی گفت: 7تفاهمنامه در ماه‌های قبل و 3تفاهمنامه با وزارت راه برای توسعه زیرساخت‌ها با وزارت راه برقرار کردیم و اکنون نیز در تفاهم با وزارت ارتباطات نیز به حل مشکلات زیرساختی می‌پردازیم.
تفاهمنامه منعقد‌شده با معاونت پست ‌ وزارت ارتباطات در این مراسم به امضای معاون گردشگری و معاون  پست وزارت ارتباطات ایران رسید.
مدیران وزارت ارتباطات در حاشیه امضای این تفاهمنامه اعلام کردند که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، 2800ملک در سراسر کشور دارد که بخش زیادی از آنها بناهای تاریخی هستند و بازسازی و مرمت و نگهداری آنها نیازمند یاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که در این تفاهمنامه به این موضوع نیز پرداخته شده است. به‌گفته این مسئولان، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران حالا دست نیاز خود را به سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت و بازسازی و بهره‌برداری از آثار و بناهای تاریخی خود دراز کرده است.

مکث
واکنش عزت‌الله ضرغامی به تأثیر محدودیت اینترنت بر کسب‌وکارهای گردشگری 

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه حضور در همایش توسعه در گردشگری ایران کهن و در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص تأثیر وضعیت اینترنت بر کسب‌وکارهای مجازی صنعت گردشگری و زمان برطرف‌شدن محدودیت‌ها و همچنین از دست رفتن برخی تورهای ورودی به ایران در وقایع اخیر کشور، اعلام کرد: به‌دلیل اغتشاشات و ناآرامی‌ها و برخی تهدیدهایی که در نقاط مختلف کشور انجام گرفته است، اقتضائات امنیتی باعث شد ظرفیت‌های اینترنت محدود شود تا از این مقطع عبور کنیم و این یک تصمیم امنیتی برای امنیت مردم است، چون بسیاری از ساماندهی‌ها و اغتشاشات توسط بعضی گروه‌های محدود که بارها دستگاه‌های امنیتی در مورد آنها گزارش داده‌اند، از طریق پلتفرم‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی صورت می‌گیرد. عزت‌الله ضرغامی گفت: معتقدم به سرعت از این مرحله عبور می‌کنیم و به وضعیت عادی برمی‌گردیم. مردم هم حق دارند از بهترین خدمات اینترنت با کیفیت بالا و پرسرعت استفاده کنند و همه نیازهای خود را مرتفع کنند. وزیر میراث‌فرهنگی افزود: معتقدم اینترنت آمده است تا انقلاب اسلامی را نجات دهد و برخلاف کسانی که فضای مجازی را تهدید می‌دانند، معتقدم بزرگ‌ترین فرصت برای جمهوری اسلامی فضای مجازی است. اگر فضای مجازی نبود، رسانه‌های رسمی به دلایل مختلف توان تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نظیر بخش زیادی از شعارهای جمهوری اسلامی مثل آزادی بیان و اندیشه و آرمان‌هایی که انقلاب معرفی کرد و رهبر معظم انقلاب هم بارها بر آن تأکید کرده‌اند، نداشتند. این فضای مجازی است که امکان گفت‌وگو و تضارب آرا را ایجاد کرد و باید قدرشناس باشیم و این را حفظ کنیم. دشمن نمی‌تواند این موضوع را تحمل کند و دلسوزی‌های رسانه‌های دشمن هم که همین حالا بالاترین سانسورهای محتوایی و فیلترینگ را در فضای مجازی و شبکه‌ها دارند، بلاوجه است. ضرغامی تأکید کرد: امیدوارم کشور از این شرایط مقطعی امنیتی عبور کند و وضعیت اینترنت و سرعت و کیفیت‌اش به‌مراتب بهتر از گذشته در اختیار مردم قرار بگیرد. ناآرامی‌ها در همه بخش‌ها و کسب‌وکارها ازجمله بر مشاغل صنعت گردشگری اثر گذاشته است و وقتی اینترنت قطع شود یا سرعت آن پایین بیاید، این مشاغل به‌شدت متضرر می‌شوند. وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد: برای دفاع از مردم و کسب‌وکارها و رفع مشکلات مردم باید بتوانیم امنیت لازم را فراهم کنیم تا وضعیت به حالت عادی بازگردد. در مورد زمان برقراری شرایط عادی نیز این مسئولان امنیتی کشور هستند که باید توضیح دهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید