• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 7 مهر 1401
کد مطلب : 172569
+
-

روستای استخرگاه رودبار می‌تواند مقصدی مناسب برای گردشگری باشد

تصاویر کارت پستالی از بهشت

گل خانه
تصاویر کارت پستالی از بهشت

مجتبی یارزمان

تابستان که تمام می‌شود حجم زیادی از سفرها کم و برای بعضی‌ها تمام می‌شود. البته خانواده‌هایی که درگیر مدرسه و درس و کتاب فرزندان هستند، کاملاً از سفرهای طولانی مدت دور می‌شوند و فقط روی کار و درس تمرکز می‌کنند. اما برخی دیگر به انتظار این روزها نشسته‌اند تا کمی تب و تاب سفرها کم شود و بار سفر ببندند و با خیالی آسوده‌تر و به دور از هرگونه شلوغی به مکان‌های مورد علاقه‌شان بروند. هرچند که فصل پاییز شروعی برای سردشدن هواست و سبزی جنگل‌ها و کوه‌ها کم‌کم از بین می‌رود، اما طبیعت همیشه زیباست و جور دیگری این زیبایی را به رخ خواهد کشید. حالا اگر از همه اینها بگذریم، باید بدانیم که هیچ روز و سال و ماهی را نمی‌توان به تنهایی فصل سفر نامید و مابقی روزها را برای زندگی روزمره درنظر گرفت؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری، همه روزهای سال فصل سفر است و هر مکانی را می‌توان در هرفصلی رفت اما انتخاب مکان باتوجه به سلیقه افراد کاملاً اختیاری است. پس همچنان آماده باشید و از سفر پا پس نکشید و از آخر هفته‌ها حداکثر استفاده را ببرید. در ادامه سراغ روستای استخرگاه در نزدیکی شهر رودبار رفته‌ایم که بسیاری از افراد آن را به یک تکه از بهشت نسبت داده‌اند.

درباره استخرگاه
روستای استخرگاه یکی از روستاهای توابع شهرستان رودبار است و فاصله چندانی با این شهر ندارد. این منطقه روستایی در ارتفاعات جای دارد و به همین علت در تابستان هوا معتدل  است و زمستان‌های سردی دارد. در روزهایی که هوا در شهر رودبار بارانی و ابری است، استخرگاه به استخری از مه تبدیل می‌شود و تصاویر حیرت‌انگیزی رقم می‌خورد. در این روستا 2استخر بزرگ وجود دارد که البته هر دوی آنها در زمینی با مالکیت شخصی قرار دارد. از این دو استخر یکی برای امور کشاورزی و دیگری برای مصارف روستایی بهره‌برداری می‌شود و معمولاً در تمام روزهای سال آب در این استخرها وجود دارد. در این روستا شغل بیشتر مردم کشاورزی است و البته در چند سال گذشته مشاغل مدرن‌تر و کمی به‌روزتر هم در این منطقه رواج پیدا کرده است. احداث واحدهای اقامتی متعدد و ارائه خدماتی مانند تورهای گردشگری، عکاسی، لیدرهای محیطی و چندین شغل دیگر بین اهالی این روستا مرسوم شده است.

خانه قصه‌ها
قدمت روستای استخرگاه به چندین قرن قبل بازمی‌گردد که احتمالاً عده‌ای برای ییلاق به این منطقه آمده و کم‌کم ماندگار شده‌اند. این استخرها در زمین‌های شخصی قرار دارد و در محوطه یکی از آنها خانه‌ای وجود دارد که قدمت آن بیش از 100سال است و به یک نماد متفاوت و یادگاری که از قدیم در این منطقه به جای مانده تبدیل شده است. از زمانی که سریال کارتونی «خونه مادربزرگه» از تلویزیون پخش شد، نام این خانه هم با «خونه مادربزرگه» گره خورده و حالا تمام آدم‌هایی که در این منطقه حضور دارند این خانه را با این نام صدا می‌زنند. بدون اغراق تمام کسانی که وارد محوطه استخرها می‌شوند، ناخودآگاه برای عکاسی به سمت این خانه می‌روند و می‌خواهند از این نمای جذاب در کنار استخر هم خاطرات‌شان را ثبت کنند. در گذشته مالک این خانه به همه مسافران و گردشگران اجازه ورود به خانه و عکاسی را می‌داد و هیچ مانعی برای آن وجود نداشت اما با افزایش تعداد این افراد و آسیب‌هایی که برخی افراد دانسته و نادانسته به این خانه وارد می‌کردند، باعث شد تا علاوه بر آسیب‌های جدی به این خانه تاریخی، مالک آن تصمیم بگیرد از کسانی که قصد ورود به داخل خانه دارند، مبلغی را تحت عنوان ورودی دریافت کند و از این درآمد برای مرمت خانه استفاده کند.

گشت‌وگذار در درفک
بیشتر گردشگران این روستا هدف اول‌شان رفتن کنار استخرها و قدم‌زدن و عکس‌گرفتن از این محیط است تا نهایت استفاده را ببرند. این منطقه علاوه بر 2استخری که هدف اول همه گردشگران است، مناظر بکر و دست نخورده زیادی دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند آنچنان مجذوبتان کند که فراموش کنید با چه هدفی پا به این ییلاق گذاشته‌اید. در اطراف این منطقه جنگل‌ها و مراتع زیبایی وجود دارد که حتماً سری به آنها بزنید. قدم‌زدن در دل جنگل‌های اطراف روستا و همچنین رفتن به سمت کوه‌ها و مراتع این منطقه می‌تواند مناظر رازآلود و خیره‌کننده‌ای را برای‌تان رقم بزند که شاید جذابیت‌شان کمتر از این استخرها نباشد. همچنین اگر علاقه دارید که کمی بیشتر از این منطقه فاصله بگیرید، می‌توانید به سمت آبشار استخرگاه که البته فاصله چندانی هم ندارد بروید و در کنار این رود و آبشار لحظات ماندگاری را ثبت کنید. بد نیست این را هم بدانید که منطقه درفک که روستای استخرگاه هم در آن قرار دارد به یک ویژگی متفاوت معروف است و آن چیزی نیست جز غیرقابل پیش‌بینی‌بودن آن. در این منطقه هرلحظه باید منتظر هر نوع آب‌وهوایی باشید؛ از هوای آفتابی با آسمان صاف کارت‌پستالی گرفته تا هوای مه‌آلود و باران‌های شدید و حتی برف! پس علاوه بر اینکه وسایل مورد نیازتان را همراه خود برمی‌دارید، این آمادگی را هم داشته باشید تا در زمان مواجه‌شدن با این تغییرات آب‌وهوایی دچار مشکل نشوید.

خاطرات ماندگار
اگرچه معروفیت روستای استخرگاه به‌دلیل وجود همین 2استخر است اما چیز دیگری باعث شده که گردشگران جذب آن شوند و هر روز بر تعداد آنها افزوده شود. این استخرها زیر تابش نور خورشید و انعکاس مناظر اطراف روی آب، تصاویر خیره‌کننده‌ای را پدید می‌آورند که به قدری جذاب و تماشایی است که هر بیننده‌ای را ساعت‌ها می‌تواند محو تماشای خود کند. سطح آب استخرها معمولاً کمی پایین‌تر از سطح زمین است و همین باعث این انعکاس و پدیدآمدن تصاویر کارپستالی می‌شود. در اطراف این دو استخر همه‌‌چیز به قدری زیبا و منحصر به فرد است که گویی برای ثبت یک تصویر ماندگار چیده شده‌اند. درختان، مراتع و حتی خانه‌های اطراف استخرها هارمونی خاص و ترکیبی منحصر به فرد را به‌وجود آورده‌اند که هر گردشگری را می‌تواند محو تماشای خود کند. البته یک نکته مهم و بسیار بااهمیت  را هم برای رفتن کنار این استخرها باید درنظر بگیرید و آن، ورود با هماهنگی در محوطه آنهاست. زمین‌های اطراف این 2استخر در مالکیت شخصی است که باید ورودی بپردازید و سپس وارد محوطه آنها شوید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید