• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 7 مهر 1401
کد مطلب : 172580
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت ماریسا مایر که از مدیران ارشد یاهو و گوگل بود

زنی که مدیرعامل یاهو شد

زنی که مدیرعامل یاهو شد

زمانی مجله نیوزویک ماریسا مایر را به‌عنوان یکی از 10شخصیت آینده‌ساز در حوزه فناوری اطلاعات معرفی کرده و مجله فورچون هم او را جزو 50زن جوان و مهم در آینده قلمداد کرده است. مجله بیزینس‌ویک او را کارخانه ایده‌پردازی گوگل لقب داده بود و با همین چند عنوان، عجیب نیست که خیلی‌ها او را یکی از تأثیرگذارترین مدیران و شخصیت‌ها در بین شرکت‌های فناوری می‌دانند. اینکه در دنیای مردانه مدیریت تکنولوژی و سیلیکون‌ولی، زنی به این درجه از اعتبار و اثرگذاری برسد، نکته‌ای عجیب و البته الهام‌بخش برای زنان بوده و هست. آشنایی با شخصیت و زندگی این چهره مهم و موفق دنیای تکنولوژی و فناوری خالی از لطف نیست.

شاگرد بااستعداد
ماریسا در سال 1975در شهری کوچک در ویسکانسین به نام واوسوا متولد شد. پدرش مهندس و مادرش معلم هنر بود. بنابراین طبیعی است که در خانواده او به تحصیل و آموزش توجه ویژه‌ای می‌شد. ماریسا در سال‌های ابتدایی تحصیل نشان داد که در دروس ریاضی و علوم استعداد خاصی داد. معلمان مدرسه همیشه از او راضی بودند و آینده درخشانی برای او پیش‌بینی می‌کردند. با اینکه اطرافیانش ماریسا را درون‌گرا می‌شناختند و خودش هم بارها گفته خجالتی بوده است، اما او در کنفرانس‌های درسی و ارائه تحقیقات خوب ظاهر می‌شد. اسکی، پیانو، باله، شنا و در راهنمایی و دبیرستان کلاس‌های پیانو و باله را پی گرفت؛ اعتقاد داشت اینها در او حس اعتمادبه‌نفس و انضباط را تقویت می‌کنند. سال‌های مدرسه به سرعت سپری شد و ماریسا برای 10دانشگاه درخواست پذیرش فرستاد تا تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کند. پذیرش همه دانشگاه‌های خوب ازجمله هاروارد، ییل و استنفورد برای او ممکن شد اما او در نهایت استنفورد، جایی که دوره دبستان را به امید دکتر شدن در آنجا گذرانده بود، انتخاب کرد. یک کلاس مقدماتی کامپیوتر در دانشگاه، سرنوشت او را برای همیشه تغییر داد.

مدیرعاملی در میان مخالفت‌ها
با اینکه مایر رابطه خوبی با مطبوعات دارد و رسانه‌ها هم به او توجه نشان می‌دهند، اما او تلاش کرده از حاشیه‌ها تا حد امکان دوری کند. با این حال وقتی ثروتش زیاد شد و یک خانه چند‌میلیون دلاری در سانفرانسیسکو خرید، توجه عمومی به این مدیر جوان بیشتر جلب شد. هرچه از طرف مردم مورد‌توجه بود، در محل کار خود مخالفان جدی داشت. برخی از مدیران طراحی الگوهای او را زیر سؤال می‌بردند و این موضوع موقعیت مایر را در گوگل به خطر انداخته بود. جا‌به‌جایی در پست‌های مدیریتی هرچند زیاد مهم به‌نظر نمی‌رسید اما مایر خودش این موضوع را پسرفت می‌دانست. همین اتفاقات بود که باعث شد او فرصت خوب مدیرعاملی یاهو را از دست ندهد. اینجا هم مخالفانی حضور داشتند که معتقد بودند مایر تجربه زیادی در مدیریت مالی کسب‌وکار ندارد. اما او در سال2012مدیرعامل یاهو شد.

برای یاهو، برای خانواده
مثل بسیاری از مدیران موفق دنیا، مایر سختکوش و پرتلاش است. هرچند به شغلش بسیار اهمیت می‌دهد، اما خانواده جزو اولویت‌های اول زندگی او است. مایر بعد از به دنیا آوردن فرزندش فقط 2هفته استراحت کرد و زود به سر کارش برگشت. البته او به دیگر کارکنان یاهو بین 8تا 16هفته مرخصی با حقوق می‌داد و می‌گفت: «در حال حرکت به جلو هستیم؛ هم برای خانواده و هم برای مجموعه یاهو کارهای زیادی هست که باید انجام دهم. هردو به‌کار سخت و اولویت‌بندی نیاز دارند.» با انرژی و توانی که مایر داشت خیلی تلاش کرد با تغییرات در ای‌میل و دیگر خدمات یاهو اوضاع را تغییر دهد. البته آمارها موفقیت تصمیماتش را نشان می‌دادند. ترافیک روی سرویس ای‌میل یاهو 120درصد افزایش پیدا کرد و همینطور 150درصد ترافیک مصرفی سرویس آب‌وهوا و 55درصد اخبار این شرکت. اما در نهایت یاهو مسیر رو به رشدی را طی نمی‌کرد. در نهایت یاهو نتوانست جایگاه خود را در میان نام‌های بزرگ دنیای فناوری حفظ کند و از رقیبانش عقب ماند.

مدیر سختکوش
مایر یکی از سختکوش‌ترین مدیران دنیای تکنولوژی است. او حتی در اوقاتی که کار زیاد بود، شب‌ها در محل کارش و پشت میزش می‌خوابید؛ البته در روزگاری که همسرش نیز کارمند همان شرکتی بود که آنجا کار می‌کرد. این ویژگی البته خصلت بیشتر مدیران دنیای تکنولوژی هم بوده؛ چنانکه استیو جابز می‌گفت نیمی از چیزی که کارآفرین‌های موفق را از دیگران جدا می‌کند پشتکار محض است. با این حال مایر، سعی می‌کند به زندگی‌اش هم بپردازد و سرگرمی‌های خودش را داشته باشد. او را یکی از خوش‌پوش‌ترین مدیران این حوزه نیز می‌شناسند؛ بانوی موفقی که سعی کرده توفیق در حوزه‌های زندگی و کار را همراه با هم کسب کند.

تجربه کار در گوگل
وقتی مایر پیشنهاد کار در گوگل را در دوره دانشجویی رد می‌کرد، خبر نداشت که این شرکت قرار است در آینده به یک غول دنیای فناوری تبدیل شود. او 12پیشنهاد شغلی دیگر را هم رد کرده بود و دنبال کاری می‌گشت که نقش مشاور مدیر را به او واگذار کند اما مسیر شغلی او طوری پیش رفت که در نهایت پیشنهاد کار در گوگل را پذیرفت و برای 13سال در شرکتی کار کرد که خودش قبلاً تنها 2درصد شانس زنده ماندن برای آن تصور می‌کرد. او به سرعت در رتبه‌بندی کارکنان گوگل صعود کرد و در سال2005سرپرستی محصولات جست‌وجو و تجربه کاربری را دریافت کرد. فعالیت‌های مایر در گوگل شامل بسیاری از مهم‌ترین و موفق‌ترین محصولات گوگل مثل مپس، گوگل ارث، استریت ویو، گوگل نیوز و جی‌میل می‌شود. مریسا که از کودکی به هنر علاقه داشت و به‌واسطه مادر با دید طراحی به محصولات نگاه می‌کرد، در شکل‌گیری شخصیت تجربه کاربری گوگل بسیار تأثیرگذار بود.

مدیریت متفاوت
مایر در دوران مدیریت خود نظرات متفاوتی را مطرح کرده که نشان می‌دهد نگاه به‌خصوصی به شیوه مدیریت یک شغل دارد. او در اظهارنظری گفته: «اگر کمپانی در فشار باشد و از طرفداران یا علاقه‌مندان خودش سؤال کند که باید چه محصول یا خدمتی ارائه دهد، به این معناست که تا حالا آینده خود را مشخص نکرده. منظور این نیست که توجه به نیازهای علاقه‌مندان مهم نیست. این ما هستیم که باید بدانیم چه کالایی یا خدماتی برای کاربران باید تولید شود تا علاقه‌مندان را خوشحال کند. برای فردی فعالیت کنید که به شما اعتقاد دارد؛ چون که وقتی که به شما اعتقاد دارد، روی شما وقت می‌گذارد.» مایر تلاش کرد نسبت به مخالفانی که او را ناتوان می‌دانستند بی‌تفاوت باشد و تمرکز خود را بر برنامه‌های کاری خودش بگذارد. او در گفت‌وگویی گفته: «همیشه کاری را انجام دهید که خیلی آماده انجام دادنش نیستید. این راهی است که در آن رشد خواهید کرد. لحظه‌هایی وجود دارد که به‌خودتان می‌گویید واقعاً مطمئن نیستم که بتوانم این کار را انجام دهم و آن لحظه‌ای است که موقعیت‌ها را به عقب می‌رانید، این درست همان زمانی است که پیشرفتی غیرمنتظره در انتظارتان است.» ماریسا مایر زمانی که به‌عنوان مدیرعامل و رئیس یاهو انتخاب شد، فقط 37سال داشت. خیلی‌ها در قابلیت‌هایش شک داشتند، زیرا معتقد بودند او تجربه کافی برای هدایت یاهو را ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :