• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172329
+
-

آماده‌باش 5استان برای‌میزبانی از زائران‌مشهد

سمنان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در آماده‌باش کامل سفر قرار گرفتند

گردشگری مذهبی
آماده‌باش 5استان برای‌میزبانی از زائران‌مشهد

همزمان با تعطیلات پایانی ماه صفر، سفر زائران به مقصد مشهد مقدس از صبح دیروز آغاز شد و 5استان کشور شامل خراسان رضوی به‌عنوان مقصد نخست و استان‌های گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان به‌عنوان استان‌های معین خراسان رضوی در آماده‌باش کامل سفر قرار گرفتند.
سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی و مسئولان استانداری خراسان رضوی بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، تدارک امکان اقامت بیش از ۶۰۰هزار نفر شب اقامت در هفته آخر ماه صفر، تجمیع همه امکانات اقامتی رسمی، دولتی، موقت و اضطراری، درنظر گرفتن 6 محور با ۹۰۰کیلومتر مسیر خدمت‌رسانی در شهرهای نیشابور،تربت حیدریه، کلات، تربت‌جام و سرخس و پیش‌بینی حرکت ۸۰۰هزار زائر پیاده در مشهد را اعلام کرده و بر نیاز این استان به تامین سوخت، سرویس‌های بهداشتی و حمام سیار، کمک‌های اولیه، دارو، چادر، پتو و... برای میزبانی مناسب از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) تأکید کرده است. پیش‌تر نیز جامعه هتلداران خراسان رضوی خبر داده بود که 100درصد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی این استان شامل هتل‌ها و مهمان‌پذیرها برای تعطیلات پایانی ماه صفر رزرو شده است. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اما در نشستی که با مدیران کل 5استان داشت از استان‌های معین و همجوار استان خراسان ‌رضوی خواست برای مانور مهم خدمت‌رسانی شایسته به زائران بارگاه امام رضا(ع) و مسافران تعطیلات پایانی ماه صفر، آمادگی کامل داشته و بر تأسیسات گردشگری و اقامتی استان‌های خود نظارت جدی داشته باشند. 

تکلیف استان‌ها در خدمت‌رسانی
رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با دریافت گزارش استان‌های معین خراسان رضوی، در جریان کمبودهای این استان‌ها در میزبانی از زائران قرار گرفت. شالبافیان خطاب به مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان سمنان به ‌عنوان یکی از استان‌های معین استان خراسان رضوی در میزبانی از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: استان سمنان برای نخستین‌بار در بهار امسال کمترین میزان سوانح جاده‌ای را ثبت کرد و این موضوع باید حتما در برنامه‌ریزی‌های ستاد سفر استان لحاظ شود. 
معاون گردشگری در ارتباط مجازی با مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان استانداری خراسان‌ جنوبی نیز اعلام کرد: اقدامات استان خراسان‌ جنوبی درباره اسکان اضطراری و تأمین نیازهای ضروری و ارزاق عمومی به‌ ویژه در شهرهایی که با ازدحام گردشگر روبه‌رو خواهند بود همانند طبس، از اهمیت زیاد برخوردار است.او گفت: ‌تعداد قابل توجهی با خودروی شخصی از این مسیر گذر می‌کنند و بخشی از زائران نیز به‌صورت پیاده مشرف می‌شوند. از این‌رو تعداد موکب‌ها و اقامتگاه‌های اختصاص یافته می‌تواند در تامین رفاه زائران مؤثر واقع شود.
رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر از استاندار خراسان جنوبی خواست  تمهیدات مناسب برای حضور نهادهای امدادرسان انجام و از ظرفیت‌های مردمی نیز برای پذیرایی از زائران استفاده شود.معاون گردشگری به مسئولان استان خراسان شمالی به ‌عنوان یکی دیگر از استان‌های معین خراسان رضوی اعلام کرد: اقدامات به‌ثمر نشسته نقش مهمی در ماندگاری مسافران و زائرانی که به استان خراسان رضوی سفر می‌کنند خواهد داشت و انتظار و خواسته صریح رهبری در سفر به استان خراسان شمالی نیز همین موضوع بوده است.
شالبافیان خطاب به مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گلستان نیز با اعلام اینکه بخشی از مسافران در مسیر رفت یا برگشت از استان گلستان گذر می‌کنند، گفت: همه استان‌های معین به‌ویژه استان گلستان به‌صورت جدی‌تر ظرفیت صنایع بزرگ استان را برای افزایش موکب‌ها به‌کار گیرند. 
او با اشاره به نیاز تامین سوخت در برخی از استان‌های معین گفت: درصورت نیاز از وزارت نفت پیگیری می‌شود تا پشتیبانی جدی‌تری صورت گیرد.
معاون گردشگری تأکید کرد: نظارت بر تأسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی مهم‌ترین وظیفه همکاران استانی است و درصورت قصور و تخلف احتمالی، با همکاری صنوف تخصصی با متخلفین برخورد  می‌شود.

استان‌های معین آماده خدمت‌رسانی
امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان سمنان و مسئولان استانداری این استان نیز با ارائه گزارش نظارت جدی بر ۷۵۰کیلومتر مسیر دسترسی به استان خراسان ‌رضوی، تلاش برای رفع مشکل سوخت‌رسانی، پیگیری ۳۸۰مصوبه اجرایی، برپایی ۱۵پایگاه امداد و نجات و ۲پایگاه اطلاع‌رسانی، اختصاص ۸۸موکب، تجربه ۸۳درصدی اشغال مراکز اقامتی در ایام اربعین، فعالیت ۴۵اکیپ نظارتی در سراسر مسیر، ارتقای وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، کشیک اصناف و تجربه اسکان ۲۳۰۰نفر در مدارس و ۹۲۰۰نفر در تاسیسأت رسمی استان در ایام اربعین را ارائه کردند.
هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان خراسان جنوبی نیز اهمیت رسیدگی به ۳۰هزار زائر پاکستانی، برگزاری نشست‌های ستاد سفر در محل‌های اصلی و بازدیدهای میدانی، دارا بودن محورهای مواصلاتی متعدد با توجه به گستردگی استان و آماده‌باش کامل استان به‌ویژه ۶شهرستان مهم، نظارت کامل بر شرایط و امکانات و تمهیدات لازم جهت خدمات‌رسانی به زائران پیاده و با وسایل حمل‌ و نقل عمومی به‌ سوی بارگاه امام رضا(ع) را مطرح کرد.
علی مستوفیان، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی و مسئولان استانداری خراسان شمالی نیز با تأکید بر ۳۰۰کیلومتر مسیر خدمت‌رسانی به زائران، برپایی ۱۰پایگاه بین‌شهری هلال‌احمر، ۱۲ایستگاه پزشکی، ۱۴موکب به‌صورت سیاه چادر با همکاری‌های فرابخشی، نظارت کامل بر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها، به خدمت گرفتن مساجد روستاهای حاشیه جاده‌ها در راستای ارائه امکانات پذیرایی و اقامتی، نیاز به تامین آب استان و اختصاص دوش‌های سیار برای تأمین نیاز بهداشتی زائران را از اقدامات این استان ‌اعلام کرد.
مسئولان استان گستان نیز گزارش دادند که ۹پایگاه هلال‌احمر از ورودی غرب تا شرق استان در ۷شهرستان برپا شده و ۳موکب نیز در شهرهای گرگان، کردکوی و علی‌آباد کتول آماده خدمت‌رسانی هستند. اقدامات لازم به‌منظور اقامت‌های اضطراری نیز پیش‌بینی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید