• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172309
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0kZ2
+
-

مهم‌تر از سرمربی

نقش مدیران ورزشی در باشگاه‌های بزرگ از هرکسی فراتر رفته است

این روزها تأثیر مدیران ورزشی و مدیران فوتبال از سرمربی و رئیس باشگاه هم فراتر رفته. یکی از دلایل اخراج توماس توخل از چلسی همین بود. او دوست نداشت مثل سایر سرمربیان لیگ برتری روی همه‌‌چیز نظارت کند و به‌عنوان مسئول نقل‌وانتقالات هم فعالیت داشته باشد. توخل برای مالک باشگاه - تاد بولی - وقت زیادی نداشت. برای همین اخراج شد. حالا چلسی و مالک آمریکایی‌اش دربه‌در دنبال یک مدیر ورزشی می‌گردد تا نقل‌وانتقالات را سروسامان بدهد. توخل فصل پیش لوکاکو را با مبلغ بالای 100‌میلیون یورو خرید اما از او استفاده نکرد و به اینتر پس‌اش داد. اگر مدیر ورزشی قدرتمندی وجود داشت، اجازه این کار را نمی‌داد. هم‌اکنون چلسی و منچستر‌یونایتد هر دو خواهان کامپوس، مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن هستند اما باشگاه فرانسوی به هر دو باشگاه پاسخ منفی داده.
اهمیت مدیر ورزشی به‌قدری است که باشگاه لایپزیش برای در اختیار گرفتن مدیر ورزشی مونشن گلادباخ مبلغ 2.5میلیون یورو به این باشگاه پرداخته است. مکس ابرل، مدیر ۴۸‌ساله مونشن‌گلادباخ با امضای قراردادی بلندمدت به‌عنوان مدیرورزشی جدید لایپزیش منصوب و به هیأت‌مدیره باشگاه اضافه شد. ابرل در ۱۴‌سال گذشته به‌عنوان مدیر ورزشی گلادباخ موفقیت‌های ورزشی و اقتصادی فراوانی برای این باشگاه به ارمغان آورد. انتظار می‌رود با جدایی قریب‌الوقوع کریستوف فرویند از سالزبورگ، ابرل مهم‌ترین تصمیم‌گیر سیاست‌های ورزشی شرکت ردبول باشد. کریستوف فرویند روز یکشنبه با چلسی برای حضور در سمت مدیرورزشی آبی‌ها به توافق شخصی رسیده اما سالزبورگ به این راحتی با جدایی او موافقت نمی‌کند. فرویند 45ساله همان کسی است که ستارگانی مثل هالند، مانه، اوپامکانو، نبی کیتا و... را به باشگاه آورد و از محل فروش آنها بیش از ۵۰۰‌میلیون یورو به باشگاه اتریشی پول رساند.

بارسلونا خرید همه ستاره‌های تازه‌وارد را که تعدادی از آنها به‌صورت رایگان جذب شدند، مدیون مدیریت عالی متئو آله‌مانی است که از والنسیا جذب شده است. او سابقه‌ای طولانی و رزومه‌ای عالی در این پست دارد. در طول ۵‌سال ریاست بر امور مایورکا، آله‌مانی یکی از طلایی‌ترین دوران‌های باشگاه را برای آنها رقم زد. او موفق شد تا کوپا دل‌ری را برای قرمز و نارنجی‌ها به ارمغان بیاورد و از طریق انتقال بازیکنان، سود زیادی به باشگاه برساند. یکی از معروف‌ترین اینها، خرید ساموئل اتوئو به مبلغ ۷‌میلیون یورو از رئال‌مادرید و فروش او با قیمت ۲۴‌میلیون یورو به بارسلونا بود. البته امسال جوردی کرویف در پست مدیر ورزشی قرار گرفته اما همه کارها در اختیار مدیر فوتبال یعنی آله‌مانی است.

در مادرید مدیریت ورزشی در اختیار بوتراگوئنو است اما باشگاه ستاره‌های جوان خود را مدیون دوراندیشی و نبوغ یک استعدادیاب به‌نام یونی کالافات است که وینسیوس، والورده، رودریگو و چندین نفر دیگر را به فلورنتینو پرس معرفی کرده است.

در بایرن مونیخ قدرت اصلی در دست حسن صالح حمیجیچ است که برای پست مدیریت ورزشی سالی 2.5میلیون یورو حقوق دریافت می‌کند. هانسی فلیک با آن همه موفقیت به‌خاطر مشکلاتی که در روابط با حسن داشت، مجبور به کناره‌گیری از باشگاه شد. باشگاه بین مدیر ورزشی و سرمربی موفق خود جانب مدیر ورزشی را گرفت.

کامپوس در این تابستان جانشین لئوناردو شد. لئوناردو، ستاره سابق پاریسی‌ها کسی بود که همه کاسه و کوزه‌های ناکامی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا بر سر او شکسته شده اما او همان مدیری بود که نیمار و امباپه و مسی را جذب کرد.

انتخاب یک مدیر ورزشی خبره و اعمال ساختار ورزشی درست در باشگاه می‌تواند علاج درد تیمی مانند منچستریونایتد باشد. منچستر کل تابستان روی جذب فرنکی دی‌یونگ کار کرد و دست‌آخر نتوانست این بازیکن را از بارسا بگیرد. در سال‌های اخیر بازیکنان معمولی زیادی با قیمت‌های نجومی توسط فان‌خال، مورینیو، مویز و سولسشائر خریده شدند و شاید اگر یک مدیر ورزشی درست و حسابی بالای سر باشگاه بود، منچستر به این روز نمی‌افتاد.

در میلان، اینتر و آاس‌رم در ظاهر قدرت در دستان 3‌اسطوره این باشگاه‌ها شامل مالدینی، زانتی و توتی است اما غیراز مالدینی، 2‌نفر دیگر پست‌شان تقریبا تشریفاتی است. در رم همه تصمیم‌ها را مورینیو می‌گیرد و طراح اصلی اینترمیلان ماروتا‌ست که از یوونتوس شکار شده و نه زانتی. ماروتا در هر دو باشگاه میراثی عالی بر جای گذاشت. در یوونتوس حرف اول و آخر را در استخدام بازیکنان و مربیان پاول ندود می‌زند. البته در هفته‌های اخیر قدرت او تا حدودی کم شده است. ندود خواهان برکناری آلگری است اما مالکان باشگاه عقیده دارند باید تا جام‌جهانی به این مربی فرصت داده شود تا تیم را درست کند.

زمانی ساباتینی در آاس‌رم عملکردی خیره‌کننده از خود برجای گذاشت و موفق شد ستاره‌های بزرگی مثل ناینگولان، محمد صلاح، ادین ژکو، میرالم پیانیچ، آلیسون بکر، کوستاس مانولاس، اریک لاملا، مارکینیوش، کوین استروتمن و مهدی بن‌عطیه و... را کشف کند و پرورش دهد. همه آنها با قیمت‌های نجومی به فروش رفتند. جانشین او یعنی مونچچی فاجعه بود و رم را به ورطه انحطاط و میانه جدول کشاند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید