• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17230
+
-

گذر سیاوش از دانشگاه

نقاشی یکی از داستان‌های شاهنامه روی دیوار‌ دانشگاه پیام نور قزوین به تصویر کشیده شده است

تجسمی
گذر سیاوش از دانشگاه



در شرایطی که پایان‌نامه‌های دانشجویی در آرشیو کتابخانه‌ها خاک می‌خورد 2 دانشجو در قزوین در پایان‌نامه عملی خود داستان‌ شاهنامه را در اثری زیبا بر دیوار دانشگاه به تصویر کشیدند. 
به گزارش مهر، «صدف لطفی‌راد» و «نفیسه کتیرایی» 2 دانشجوی رشته کتابت و نگارگری دانشگاه پیام نور قزوین هستند که با تکاپوی زیبای هنری خود، پایان‌نامه ماندگاری از اثر فاخر شاهنامه خلق کردند و این هنر اصیل ایرانی را که تلفیقی از خوشنویسی و نقاشی است‌ به نمایش گذاشتند.سید محسن حاج سید جوادی عضو هیأت علمی گروه هنری و معماری دانشگاه پیام نور قزوین و استاد راهنمای این 2 دانشجو می‌گوید: با هدف پاسداشت شاهنامه و اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی و به نمایش گذاشتن داستانی از شاهنامه با عنوان گذر سیاوش از آتش، این ایده را به 2 دانشجوی کتابت و نگارگری این دانشگاه برای ارائه پایان‌نامه، پیشنهاد کردم. 

وی می‌افزاید: شاهنامه شاخص‌ترین اثر ادبی و هنری و یک اثر فاخر است. ما شاهنامه را یک منبع موثق می‌دانیم که فلسفه، تاریخ، سیاست و مسائل اجتماعی را در دل خود دارد و یک سروده تصویری است که می‌توانیم از روی آن تصویر‌سازی کنیم. حاج سید جوادی می گوید: سایر دانشگاه‌های ما در قزوین، رشته‌های هنری ندارند و اجرای این طرح برای اولین‌بار در قزوین باعث می‌شود ‌ جوانان ما با رشته‌های هنری اصیل ایرانی آشنا شوند. 


هنر عمر مفید ندارد

این استاد دانشگاه می‌افزاید: تصمیم داریم این حرکت را با دانشجویان دیگر ادامه دهیم و حالا که رشته‌های هنری دیده نمی‌شوند، ما باید برای خودمان احترام قائل شویم و با این حرکت‌ها، عموم مردم را با زیبایی و ارزش این رشته‌ها آشنا کنیم زیرا رشته‌های هنری برخلاف سایر رشته‌ها عمر مفید ندارند و تمام رده‌های سنی می‌توانند در صورت علاقه و توان به آنها بپردازند. 
حاج سید جوادی که عضو کمیسیون فرهنگ و هنر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین است، می‌گوید: با توجه به اینکه قزوین پایتخت خوشنویسی با یک پیشینه قوی در زمینه‌های فرهنگی و هنری است انتظار داریم از رشته‌های هنری اصیل و از ظرفیت بالای هنرجویان استفاده بیشتری شود. 


سه ماه کار

صدف لطفی‌راد کارشناس مدیریت دولتی که کتابت و نگارگری را به‌عنوان رشته دوم خود برگزیده است درباره طرحی که به اجرا درآورده است، می‌گوید: مهم‌ترین انگیزه ما معرفی رشته کتابت و نگارگری و ارائه زیبایی‌های آن بود، زیرا متأسفانه رشته‌های اصیل هنری در قزوین ناشناخته مانده‌اند و حتی دانشجوهای دانشگاه ما هم که در آن در حال تحصیل هستیم، با این رشته آشنایی ندارند. 
این دانشجو می‌گوید: اجرای این طرح 3 ماه زمان برد‌ و تمام کار از جمله سمباده زدن و بتونه‌کاری و رنگ زیرساز را دو نفری انجام دادیم.
وی اضافه می‌کند: این سبک معمولاً با رنگ روغن ‌‌روی بوم انجام می‌شود و چون رنگ روغن دیر خشک می‌شود، کار برای ادغام رنگ‌ها راحت‌تر ‌ می‌شود. اما ما مجبور بودیم با رنگ‌های اکریلیک کار کنیم که خیلی سریع خشک می‌شد و کنترل رنگ‌ها را سخت می‌کرد. ضمن اینکه استفاده از قلم «سه صفر» که بسیار نازک و ظریف است‌ برای تمام جزئیات نقاشی، سختی زیادی داشت اما عشق و علاقه باعث شد تا این هنر را به نمایش بگذاریم.
لطفی‌راد می‌گوید: برای اینکه این طرح‌ها در شهر هم اجرا شود باید ابتدا فرهنگ‌‌ آسیب نرساندن به این قبیل کارها بیشتر شود. 

نفیسه کتیرایی دانشجوی کتابت و نگارگری هم می‌گوید: این کار با تمام سختی‌هایی که‌‌ داشت ‌‌لذت‌های خودش را به ما داد. معمولاً پایان‌نامه‌های این رشته ‌‌روی مقوا انجام می‌شود ولی با پیشنهاد استاد راهنما ما طرح نقاشی گذر سیاوش از آتش در کنار طرح خوشنویسی این اشعار بر روی یکی از دیوارهای اصلی دانشگاه را انتخاب کردیم.وی که مدرک کاردانی کامپیوتر دارد، می‌افزاید: برخلاف تصور عموم رشته‌های هنری علاوه بر امتحانات تئوری، امتحانات سخت عملی هم دارند. رشته‌هایی مانند کتابت و نگارگری از ارکان اصلی هنرهای سنتی ایران به حساب می‌آیند و شناخته شدن آنها کمک شایانی به شناخت هنر و تمدن ایرانی و اسلامی می‌کند.وی می‌گوید: این رشته شامل گرایش خوشنویسی و نگارگری و گرایش مینیاتوری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و یا خیالی‌نگاری است.


نشان دادن توانایی دانشجویان هنر

یک استاد پژوهش هنر درباره نقاشی گذر سیاوش از آتش می‌گوید: اجرای این طرح ‌ روی دیوار که سبک متفاوتی از سایر نقاشی‌هاست، گام مثبتی برای نشان دادن توانایی دانشجویان هنر و معرفی این رشته‌هاست. «فاطمه صالحی» می‌افزاید: همچنین این نقاشی که از شاهنامه انتخاب شده باعث آشنایی بیشتر مردم با قصه‌های شاهنامه می‌شود. به نظر من این دانشجویان با حمایت دانشگاه می‌توانند بیشتر معرفی شوند و با توانمندی زیادی که دارند در حفظ هنرهای اصیل ایرانی به‌ویژه در شهر هنر‌پرور و فرهنگی قزوین به خدمت گرفته شوند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: برای اینکه این روند ادامه داشته باشد و نهادینه شود باید دانشگاه حمایت از این دانشجویان هنر را جدی بگیرد. البته مهم‌ترین مشکل این دانشجویان، انتخاب شغل در آینده است که به علت مهجور بودن رشته‌های هنری در قزوین، هیچ تضمینی برای آنها وجود ندارد. دانشگاه پیام نور قزوین تصمیم دارد با نصب شیشه ‌ روی این طرح از آن حفاظت و این کار دانشجویان خود را ثبت و ضبط کند. شهر قزوین با توجه به پیشینه و قدمتی که دارد‌ در حال حاضر با رشته‌های هنری و اصیل و سنتی دانشگاهی بیگانه است و بیشتر دانشگاه‌های قزوین رشته‌های هنری ندارند. بالا بردن کیفیت رشته‌هایی مانند هنر کتابت و نگارگری و رونق این قبیل رشته‌ها می‌تواند به اشاعه فرهنگ معنوی و انتقال مفاهیم هنری و ملی و مذهبی و همچنین تربیت هنرمندان و کارشناسان آگاه برای حفظ میراث‌های فرهنگی کمک شایانی کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید