• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17256
+
-

مدارس اصفهان تجهیزات می‌خواهند

اهمیت تجهیز مدارس به وسایل کمک آموزشی، در اصفهان فراموش شده است

آموزش
مدارس اصفهان تجهیزات می‌خواهند




هاجر مرادی | اصفهان- خبرنگار: 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در حالی خبر از بازسازی 58‌درصدی مدارس تخریبی استان می‌دهد که این روزها نیازهای‌های مهم‌تری نیز در مدارس احساس می‌شود. نیازهایی که در صورت برطرف نشدن می‌توانند برای آیندگان معضل‌ساز شوند. 

در حقیقت، اگرچه این روزها مشکل مدرسه‌سازی در اصفهان تا حدود زیادی حل شده، به واقع لازم است تجهیزات لازم نیز در کنار فضای آموزشی مهیا شوند. چراکه با ادامه این روند دانش‌آموزان ما تنها تئوری‌ها را می‌آموزند و در عمل حرفه‌ای را فرا نمی‌گیرند، استعداد خود را نمی‌شناسند و در آینده نمی‌توانند به‌عنوان فردی موفق و خلاق در جامعه عمل کنند. 


فضای خوب، تسهیل‌کننده یادگیری

امروز ما در بازار کار شاهد افرادی تحصیلکرده هستیم که در وهله عمل کم می‌آورند و دچار مشکل می‌شوند. 
موضوعی که «محمدحسین سجاد»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز با وجود پیشرفت‌هایی که در مهیا کردن فضاهای آموزشی داشته‌اند آن را تأیید می‌کند و می‌گوید اصفهان به همان اندازه که نیاز به مدرسه‌سازی دارد به همان اندازه نیازمند تجهیزات آموزشی نیز است. 

به اعتقاد او فضای فیزیکی مدرسه به‌عنوان عاملی زنده و پویا در کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان ایفای نقش می‌کند. مدرسه‌هایی که دارای کلاس زیبا، نور و تهویه مناسب، رنگ مناسب، فضای سبز و همچنین بهداشت مناسب باشند، برای دانش‌آموزان از جذابیت و مطلوبیت بیشتری برخوردارند و زمینه را برای حضور فعال و بانشاط کودکان و نوجوانان را در محیط تعلیم و تربیت مساعد می‌کند. 
در واقع چنین فضایی تسهیل‌کننده فرایند یادگیری است و ناخودآگاه بر میزان فراگیری دانش‌آموزان تأثیر مثبت می‌گذارد. 


بی‌توجهی به نیازهای دانش‌آموزان

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، متأسفانه در اصفهان نه‌فقط در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و نرم‌افزاری بلکه در رفع نیازهای ساده دانش‌آموزان نیز ضعیف عمل شده است. از جمله این ضعف‌ها می‌توان به نبود صندلی‌های متناسب با ارگونومی بدن دانش‌آموزان اشاره کرد که هیچ مدرسه‌ای از آن‌ها بهره‌مند نیست. او می‌گوید: باید به هر دانش‌آموز یک کمد اختصاص یابد تا مجبور نباشد هر روز یک کوله‌پشتی بزرگ پر از کتاب‌های درسی و کمک‌درسی را با خود حمل کند. نبود این کمدها باعث وارد آمدن آسیب به بدن دانش‌آموزان شده است. 


تغییر قراردادهای ساخت مدارس

سجاد همچنین از برنامه‌های سال جدید سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان می‌گوید. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تجهیز مدارس را نیز جزئی از ساخت و ساز به حساب آورند. به این صورت که پیمانکار نه‌فقط موظف می‌شود مدرسه را بسازد بلکه موظف می‌شود آن را تجهیز نیز کند. سازمان نوسازی نیز بودجه تجهیزات را در قیمت اولیه قرارداد لحاظ می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: این به نظر راه‌حل خوبی است. زیرا اگر مانند دیگر مدارس ساخته‌شده، موضوع تهیه تجهیزات آموزشی را به زمانی دیگر موکول کنند و پس از ساخت، مدرسه را تحویل آموزش و پرورش دهند مشخصاً از چرخه سازمان نوسازی خارج می‌شود و دیگر به موضوع تجهیزات آن پرداخته نخواهد شد. 


ترغیب به استفاده اینترنت در مدارس

سجاد همچنین به موضوع اینترنت در مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: ما ‌درصدد هستیم که در مدارس جدید فضاهای نرم‌افزاری را نیز ایجاد کنیم. هر چند هر کجا که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد این امکان نیز فراهم است، استفاده از آن و ایجاد فضای تحقیق از طریق اینترنت برعهده مدیران مدرسه است. آن‌ها هستند که باید دانش‌آموزان را ترغیب به استفاده از این امکانات کنند یا آن که زمانی از کلاس‌ها را به این کار اختصاص دهند. 


6269 کلاس، نیازمند مقاوم‌سازی

نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که اصفهان هنوز در حوزه مدرسه‌سازی به حد لازم پیشرفتی نداشته است. طبق آمار ارائه‌شده از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هم‌اکنون تعداد 6269 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی هستند. به عبارتی دیگر در استان 2107 کلاس دونوبته هستند و تعداد ۱۳ هزار و ۳۱۸ کلاس دیگر مورد نیاز است. همچنین در سال ۹۶ به‌طور متوسط در هر 2 ماه ۱۵ پروژه و در هر هفته ۹ کلاس درس و در هر روز ۲۰۲‌مترمربع زیربنا از سوی خیّران مدرسه‌ساز یا با مشارکت آن‌ها احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است. 


55 مدرسه کانکسی و خطرآفرین در اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان می‌گوید: 25 مدرسه مستقل با میانگین 9 دانش‌آموز و 30 مدرسه غیرمستقل با میانگین 27 دانش‌آموز کانکسی و خطرآفرین در این استان وجود دارد. 
سجاد ادامه می‌دهد: 43 درصد مدارس استان مستحکم، 37 درصد نیازمند مقاوم‌سازی، 19 درصد تخریبی و 25 مدرسه مستقل با میانگین 9 دانش‌آموز و 30 مدرسه غیرمستقل با میانگین 27 دانش‌آموز، کانکسی و خطرآفرین است. 
وی با بیان این که هیچ وسیله گازسوز غیر استاندارد در مدارس استان وجود ندارد، می‌افزاید: 39 مدرسه این استان باید تخلیه شود که 25 باب از آن‌ها در محدوده شهرستان اصفهان قرار دارند. 


تأثیر مثبت تجهیزات آموزشی بر یادگیری

بر اساس یافته‌های روان‌شناسی یادگیری، دانش‌آموزان از طریق دیدن و به کارگیری وسایل مختلف، مطالب درسی را بهتر و راحت‌تر می‌آموزند، زیرا وسایل کمک‌آموزشی به سبب فعال کردن حواس مختلف دانش‌آموزان، امر آموزش را واقعی‌تر، عملی‌تر و دلپذیرتر می‌سازند. موضوعی که متأسفانه در سیستم آموزشی فعلی نادیده گرفته شده یا مسئولان قادر به تأمین آن نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید