• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17249
+
-

ایجاد بازار خودرو در نقطه پایانی

این بازار در یک ماه نخست، به صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد

گزارش
ایجاد بازار خودرو در نقطه پایانی



زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:‌

 زنجان به دلیل تراکم شهری در برخی بخش‌های شلوغ دچار ترافیک های روزانه شده است یکی از این مناطق خیابان جاویدی است که مرکز فعالیت نمایشگاه های خودرو است. اعضای شورای شهر و شهردار برای رهایی از این معضل شهری ایجاد بازار خودرو را پیشنهاد داده‌اند واین طرح پس از بررسی های چند ماهه به تازگی در حال اجراست. به گفته «عباس راشاد» عضو شورای اسلامی استان زنجان وجود یک بازار متمرکز و حرفه‌ای خودرو که شهروندان به راحتی در آن بدون دغدغه خرید و فروش داشته باشند ضروری به نظر می‌رسید.

وی می‌گوید: ایجاد بازار خودرو در شورای چهارم شهر مطرح شده بود که شهردار وقت از  آن حمایت و با آن موافقت نکرد ولی اخیرا با پیشنهاد مجدد شورا اجرای بازار خودرو در سازمان اتوبوسرانی خیابان پونک به دستور شهردار جدید مصوب شد. عضو شورای اسلامی استان زنجان ادامه می‌دهد: این بازار در زمینی به مساحت 7 هکتار است که تاسیسات و نرم افزار آن کامل بوده و در حال حاضر آماده خرید سخت‌افزارهایی از قبیل کامپیوتر، پرینتر و سایر تجهیزات هستیم. وی با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو در زنجان بیان می‌کند: در کمیسیون خدمات شهری در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو توضیحاتی از طرف سازمان مشاغل ارائه شد و مقرر شده تا قبل از افتتاح رسمی، این بازار به صورت آزمایشی آغاز به کار کند.


ترافیک در زنجان

به اعتقاد راشاد 20 درصد ترافیک شهر زنجان در مناطق گالری خودرو در خیابان‌های جاوید، الهیه و اسلام‌آباد است که به مشکل اصلی شهرداری و برخی از شهروندان تبدیل شده بود و بعضا شهروندان از آن شکایت داشتند که برای کاهش این ترافیک، حذف و جابه‌جایی این گالری‌های لازم و ضروری بود.

خیابان جاوید با عرض کم در زنجان محلی برای خرید و فروش انواع خودرو‌های سواری ایرانی و خارجی است که شهروندان در ساعات پایانی روز شاهد ترافیک سنگین و نیمه سنگینی هستند و برای گذر از این خیابان وقت زیادی تلف می‌کنند.
عباس راشاد اظهار می‌کند: با افتتاح بازار خودرو شهرداری برای افرادی که در زمینه خرید و فروش خودروهای سبک فعالیت دارند، در نظر دارد فضایی به مساحت 200 تا 300 متر مربع از این منطقه را در اختیار این افراد قرار دهد تا در نتیجه گالری‌های شهر به بازار خودرو انتقال داده شوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری اظهار می‌کند: هدف اصلی از ایجاد این بازار این است که بازار خودرو به خارج از شهر انتقال یابد تا از میزان ترافیک در مناطق گالری خودرو کاسته شود. «کاظم افشارچی» می‌افزاید: این بازار در روزهای جمعه و روزهای تعطیل دایر خواهد بود و مردم بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانند خودرو خرید و فروش کنند.


اشتغال‌زایی

عضو شورای اسلامی استان زنجان  اظهار می‌کند: در حال حاضر 270 هزار خودرو در شهر زنجان وجود دارد که درصد قابل توجهی از این میزان روزانه معامله می‌شود و اگر بازار خودرو ساماندهی شود، می‌تواند سبب رونق اشتغال در زمینه خدمات خودرو شود.
وی می‌گوید: با توجه به آمارهای منتشر شده در حال حاضر 4 هزار واحد فعال در زمینه خدمات خودرو از قبیل گالری‌ها، بنگاه‌های خودرو، صافکاری‌، تعمیر خودرو و تعویض روغن در زنجان وجود دارد که با انتقال بازار خودرو این مشاغل نیز در خارج از شهر و در محل سایت کارگاهی مستقر می‌شوند.
راشاد ادامه می‌دهد: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده تعداد گالری‌ها و مشاغل مرتبط به بازار خودرو از جمله فروشندگان قطعات یدکی و مکانیکی‌ها نیز در این منطقه افزایش می‌یابند.


قیمت کاذب خودرو 

عضو شورای اسلامی استان  قیمت‌های خودرو را در زنجان مصنوعی اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه در حال حاضر قیمت خودرو در زنجان نسبت به سایر استان‌های مجاور بالاتراست و علت اصلی آن نبود ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده است واغلب خودروها با واسطه فروخته می‌شوند.

وی معتقد است: در برخی از موارد در معامله‌ها نیز شاهد سرقتی بودن و یا مشکل فنی خودروها هستیم که با ایجاد و فعالیت بازار خودرو ، خرید و فروش بدون واسطه و با قیمت مناسب انجام می‌شود و علاوه بر آن افرادی از راهنمایی و رانندگی برای کارشناسی و تایید سلامتی خودرو  حضور خواهند داشت. راشاد در ادامه اظهار می‌کند: پس از خرید و فروش خودروهای سبک ایرانی و خارجی در محل بازار خودروی زنجان تصمیم داریم در قدم بعدی زمینه معاملات خودروهای سنگین در این بازار فراهم شود. رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری بیان می‌کند: در بازار خودرو نماینده راهبر و همچنین متخصص رنگ برای صحت سلامتی خودرو حضور داشته و علاوه بر آن در صورت معامله، امکان تنظیم قولنامه نیز وجود خواهد داشت.


زمان افتتاح 

عضو شورای اسلامی استان زنجان با بیان این‌که تجهیزات مورد نیاز بازار خودرو تا چند روز آینده در محل مستقر می‌شود، می‌افزاید: خرید و فروش در این بازار از یک دوره آزمایشی یک ماهه آغاز می‌شود تا ایرادات قبل از افتتاح رسمی رفع شود. «عباس‌راشاد» با اشاره به این‌که ممکن است که بازار خودرو در عید فطر به صورت رسمی افتتاح شود، بیان می‌کند: در مورد زمان افتتاح رسمی به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و منتظر استقرار تجهیزات برای آغاز به کار آزمایشی این بازار هستیم که زمان افتتاح رسمی توسط شهرداری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ایرادات نرم افزاری و سخت افزاری در دوره آزمایشی احصا می‌شود،اظهار می‌کند: در مورد این‌که آیا این بازار به بخش خصوصی داده شود و یا این‌که شهرداری آن را اداره کند به این نتیجه رسیدیم که شهرداری به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی این مجموعه را مدیریت کند و اگر نیاز بود به بخش خصوصی واگذار شود.
راشاد با بیان این‌که به نظر بنده شهرداری باید خودش بازار خودرو را مدیریت کند، ادامه می‌دهد: بازار خودرو نیاز شهر زنجان بود که اکنون به مرحله عملیاتی در آمده است و امید داریم که این بازار بتواند انتظارات شورا، شهرداری و به ویژه مردم زنجان را برآورده کند.
وی می‌گوید: ممکن است افراد شاغل در زمینه خرید و فروش خودرو مایل به همکاری در این بازار نباشند که موضوعی عادی است و در بیشتر استان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید