• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172121
+
-

احتمال ادامه رایزنی‌های برجامی در نیویورک

سیاست خارجی
احتمال ادامه رایزنی‌های برجامی در نیویورک

«احتمال گفت‌وگو درباره رفع تحریم‌ها در نیویورک» خبری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست ‌خبری دیروز خود مطرح کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد جمهوری ‌اسلامی، همچنان‌که همواره مورد تأکید قرار گرفته، آماده است از هر فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های خود استفاده کند. به‌گزارش همشهری، رئیس‌جمهور صبح دیروز (دوشنبه) درحالی تهران را به مقصد نیویورک باهدف شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد ترک کرده که تحلیلگران معتقدند ادامه رایزنی‌های برجامی، یکی از برجسته‌ترین موضوع‌های مطرح در حاشیه برگزاری این مجمع سالانه خواهد بود؛ گمانه‌ای که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز آن را رد نکرد.
ناصر کنعانی در نشست ‌خبری دیروز با نمایندگان رسانه‌ها، با وجود تأکید بر این موضوع که برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد، درعین حال به این نکته هم اشاره کرد که به ‌طور طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای میان مقام‌های کشورها محسوب می‌شود؛ «این احتمال را که در حاشیه این نشست پیرامون موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگویی صورت گیرد، رد نمی‌کنیم». با وجود این اما کنعانی به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه همراهی علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجامی، با رئیس‌جمهور در سفر نیویورک با هدف گفت‌وگوی دوجانبه با مقام‌های آمریکایی در حاشیه نشست سازمان‌ملل در بحث هسته‌ای انجام شده ‌است نیز واکنش نشان داد و تأکید کرد سفر باقری‌کنی ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقام‌های آمریکایی ندارد؛ چه در بحث هسته‌ای و چه هر موضوع دیگری. وی با بیان اینکه هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقام‌های آمریکایی در این سفر نخواهیم داشت، عنوان کرد که رئیس‌جمهوری در این ارتباط به صراحت و شفافیت دیدگاه جمهوری‌اسلامی را بیان کرده ‌است؛«در حوزه مذاکرات ارتباطات و تماس‌ها در همان چارچوب از طریق اتحادیه اروپایی ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی نیز در همین چارچوب رخ می‌دهد».

هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به‌طورطبیعی جمهوری‌اسلامی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسائل دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند، گفت که ایران هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده و گفت‌وگوی سازنده را روشی مناسب، منطقی و معقول برای حل‌وفصل اختلاف‌ها می‌داند. کنعانی همچنین این احتمال را مطرح کرد که در حاشیه نشست مجمع ‌عمومی سازمان ملل ‌متحد گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با طرف‌های مذاکره‌کننده درباره مذاکرات تحریم‌ها انجام شود؛ «ایران روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی را یک روش مناسب برای حل پرونده‌ها و موضوع‌های داغ و پیچیده می‌داند و از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده خود استفاده می‌کند و مجمع عمومی یکی از این فرصت‌های مناسب پیش روی جمهوری‌اسلامی است».

موضع ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز
تشریح مواضع جمهوری ‌اسلامی در قبال تحولات اخیر در منطقه قفقاز نیز بخش دیگری از نشست ‌خبری دیروز سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور را تشکیل می‌داد؛ تحولاتی که در این روزها برخی تنش‌ها را در منطقه به‌دنبال داشت و توجه زیادی را در رسانه‌های بین‌المللی به‌ سوی خود جلب کرد. کنعانی با بیان اینکه از سه‌شنبه هفته گذشته درگیری‌های جدید مرزی میان جمهوری ‌آذربایجان و ارمنستان آغاز و با تلفاتی از دوطرف نیز ‌همراه شد، تصریح ‌کرد که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شد و تلاش‌های سیاسی را برای پایان‌ دادن به تنش‌ها آغاز کرد. وی گفت‌وگوی نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور کشورمان را از جمله اقدام‌های انجام شده دراین زمینه دانست و افزود که رئیسی در این گفت‌وگو، دیدگاه‌ها و مواضع ایران را در این ارتباط بیان و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد. به‌گفته کنعانی، گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آذربایجانی‌اش نیز بخش دیگری از تلاش‌های جمهوری ‌اسلامی با هدف برقراری آتش‌بش در منطقه و پایان بخشیدن به درگیری‌ها بوده‌ است. کنعانی تأکید کرد که مواضع اصولی جمهوری ‌اسلامی کاملا روشن و واضح است و ایران اعتقاد دارد برای پایان دادن به تنش‌ها و درگیری‌ها، استفاده از رویکردها و راهکارهای سیاسی از سوی دوطرف برای رفع اختلاف‌های مرزی ضروری است؛ «درباره ژئوپلیتیک منطقه و عدم‌تغییر مرزهای بین‌المللی نیز سیاست جمهوری‌ اسلامی کاملاً روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تأکید می‌کند». 

ارسال سوخت رایگان به لبنان موضوعیت ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست ‌خبری دیروز خود درباره سفر هیأتی از حزب‌الله لبنان به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی گفت: جمهوری اسلامی و دولت و ملت لبنان روابط دوستانه‌ای دارند. ایران همواره تلاش کرده برای کمک به رفع مشکلات لبنان، اعم از مشکلات سیاسی به‌ویژه در 2 سال اخیر و همچنین چالش‌های اقتصادی لبنان در حوزه انرژی نقش سازنده‌ای ایفا کند. ناصر کنعانی افزود: در دیدار سفیر ایران با مقام‌ها و وزیر مربوط در لبنان، گفت‌وگوهایی صورت گرفته و ایران اعلام آمادگی کرده است بتواند در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و اقتصادی 2 کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد. وی با بیان اینکه بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست، ادامه داد: گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی، ازجمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت در حوزه برق، در قالب بسته درحال مذاکره است؛ بنابراین ارسال رایگان موضوعیت ندارد، بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی، هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق، مطرح است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید