• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171812
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGq3J
+
-

دریافت خدمات فقط با شناسنامه‌های جدید

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

11سالی از صدور شناسنامه‌های پاسپورتی و تعویض شناسنامه‌های قدیمی در ایران می‌گذرد و این کار بدون هیچ اجبار و تعیین بازه زمانی مشخصی دنبال می‌شد اما حالا رئیس سازمان ثبت احوال کشور خبر از اجباری شدن تعویض شناسنامه‌های قدیمی داده و اعلام کرده کوتاهی افراد در انجام این کار موجب بروز مشکلاتی برای آنها در دریافت خدمات از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی خواهد شد.
به‌گفته هاشم کارگر، سالانه حدود 3میلیون‌و500هزار تا 4میلیون شناسنامه جدید در کشور صادر می‌شود که تعداد درخواست برای صدور مجدد شناسنامه به بهانه مفقودی، تعویض عکس و... در بین این درخواست‌ها کم نیست. او با بیان اینکه هم‌اکنون به‌رغم اینکه سازمان ثبت احوال، جدید کردن شناسنامه‌ها را الزامی کرده اما هنوز بازه زمانی برای آن تعریف نکرده است، از مردم خواست هرچه سریع‌تر برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی و دریافت شناسنامه‌های جدید اقدام کنند تا هم از دریافت آسان خدمات بهره‌مند شوند و مشکلی برای آنها ایجاد نشود هم به تکمیل پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کمک کنند تا بستر لازم برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان فراهم شود. رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به ویژگی شناسنامه‌های جدید گفت: «شناسنامه‌های جدید از نظر اطلاعات مندرج تفاوتی با شناسنامه‌های قبلی ندارند و تنها فضایی برای ثبت کدملی دارد که پیش از این در شناسنامه‌های قبلی نبوده است.»

ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی؛ ارمغان شناسنامه‌های جدید 
 کارگر ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی شناسنامه‌ها و درج مشخصات سجلی و هویتی افراد به‌صورت ماشینی را از مهم‌ترین ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید برشمرد و گفت: «‌وجود لمینیت و الصاق هولگرام در صفحه اول شناسنامه‌های رایانه‌ای از دیگر ویژگی‌های این شناسنامه‌هاست.» او در ادامه از صدور ۱۴هزار شناسنامه برای کودکان اتباع مادران ایرانی خبر داد.  رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه این سازمان تنها مسئول صدور این شناسنامه‌هاست، گفت: «‌ما مسئول رسیدگی به پرونده این کودکان و درخواست‌ها در این زمینه نیستیم.» کارگر همچنین با بیان اینکه فرایند صدور کارت شناسایی موقت برای افراد بی‌شناسنامه آغاز شده است گفت: «‌هم‌اکنون ۸هزار پرونده در باب افراد بی‌شناسنامه در سطح کشور در سازمان ثبت احوال تشکیل شده و با این کار گام مهمی در ارتباط با شناسنامه‌دار شدن افراد بی‌شناسنامه برداشته خواهد شد.»

5 استان بیشترین آمار افراد بی‌شناسنامه را دارند
او افزود: هم‌اکنون ۵ استان  سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، گلستان، کرمان و آذربایجان‌غربی بیشترین آمار افراد بی‌شناسنامه را در سطح کشور دارندکه امیدواریم با صدور کارت شناسایی برای این افراد بخش قابل‌توجهی از مشکلات آنها حل شود. ضمن اینکه این فرایند در نهایت به صدور شناسنامه برای افرادی که تابعیت ایرانی دارند، خواهد انجامید. به‌گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور افراد بی‌شناسنامه باید برای دریافت کارت شناسایی موقت به ادارات ثبت احوال در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کنند تا با اقدام مناسب بخشی از مشکلات افراد بی‌شناسنامه حل و فصل شود.
او افزود: «‌در آینده نزدیک برنامه‌ریزی خواهد شد تا افراد بی‌شناسنامه جهت تشکیل پرونده و دریافت کارت شناسایی موقت به دفاتر پیشخوان و یا سایر مراکز در دسترس مراجعه کنند، که اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه هم انجام خواهد شد.»
کارگر گفت: پس از فرایند صدور کارت شناسایی موقت و طی کردن الزامات حقوقی، قانونی و بررسی تابعیت‌های افراد، برای آنها شناسنامه صادر می‌‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید