• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171257
+
-

چارلز سوم در خاورمیانه؛ از معامله سلاح تا دریافت پول‌های مشکوک

چارلز فیلیپ در شرایطی رسما جانشین ملکه بریتانیا شده که روابطش با خاورمیانه همواره جنجالی و زیر ذره‌بین بوده است

جهان‌نما
چارلز سوم در خاورمیانه؛ از معامله سلاح تا دریافت پول‌های مشکوک

شورای انتقال سلطنت شنبه (دیروز) طی مراسمی «چارلز فیلیپ آرتور جورج» شاهزاده سابق ولز را به‌طور رسمی به‌عنوان پادشاه جدید بریتانیا معرفی کرد. چارلز سوم با 73سال سن در شرایطی بر جایگاه مادر خود، ملکه الیزابت تکیه می‌زند که براساس قانون اساسی خانواده سلطنتی باید از دخالت آشکار در امور سیاسی دوری کنند اما روابط نزدیک چارلز با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اغلب جنجالی شده و حاشیه‌های سیاسی زیادی را برای او رقم زده است.
الجزیره در این‌باره نوشته: چارلز در چند دهه گذشته در پیشبرد 14.5میلیارد پوند (16.8میلیارد دلار) صادرات تسلیحات انگلیسی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نقش مهمی داشته است. او از زمان آغاز ناآرامی‌های موسوم به بهار عربی در سال 2011میلادی تاکنون با دولتمردان 8 کشور آسیای میانه که اعتراضات پایه‌های حکومتشان را نشانه رفته بود بیش از 95نشست برگزار کرده است. با این حال، براساس کتاب 300صفحه‌ای رابرت جابسون با عنوان "چارلز در 70سالگی: آرا، امیدها و آرزوها" که در سال 2018میلادی منتشر شده، پادشاه فعلی بریتانیا ظاهرا به نمایندگان انگلیسی گفته که دیگر نمی‌خواهد از روابط خود با رهبران کشورهای خلیج‌فارس برای فروش تسلیحات انگلیسی در خاورمیانه استفاده کند.

روابط نزدیک با دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس
چارلز همواره روابط بسیار نزدیکی با دولتمردان کشورهای عربی داشته است و اغلب دریافت کمک‌های نقدی از آنان به بحث و جدل‌های سیاسی گسترده‌ای منجر شده است. در همین سال‌جاری رسانه‌ها فاش کردند در فاصله سال‌های 2011تا 2015میلادی حمد بن جاسم بن جابر آل‌ثانی نخست‌وزیر سابق قطر، شخصا 3 میلیون یورو (3میلیون دلار) به چارلز پول نقد داده است که بخشی از آن نیز در کیسه‌های خرید گذاشته شده بود. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با عنوان «مردی که لندن را خرید» در آن زمان نوشت: «این روزها نام آل‌ثانی که دارایی‎اش حدود 1.2میلیارد دلار تخمین زده می‌شود همه جا دیده می‌شود، کسی که گفته شده اعتراف کرده قطر در زمان نخست‌وزیری‌اش از جبهه النصره شاخه گروه تروریستی القاعده در سوریه حمایت کرده است.
دفتر شاهزاده چارلز در آن زمان اعلام کرد که این پول در واقع به مرکز خیریه‌ای اهدا شده که توسط هیأت مدیره اداره می‌شود و هیأت مدیره نیز دریافت این کمک را تأیید کرده و بر روند هزینه شدن آن نظارت داشته است. با این حال، یکی از مقام‌های ارشد سلطنتی بعدها گفت که چارلز دیگر برای خیریه خود مقادیر زیاد پول نقد را قبول نخواهد کرد. سال گذشته هم پلیس متروپولیتن لندن با انجام تحقیقاتی فاش کرد که مایکل فاوست یکی از نزدیکترین دستیاران چارلز به نمایندگی از خیریه شاهزاده سلطنتی به یک میلیارد سعودی لقب افتخاری سلطنتی و حتی شهروندی انگلیس را پیشنهاد کرده است. دفتر ولیعهد انگلیس در آن تأکید کرد که چارلز هیچ اطلاعی درباره ادعاهای مربوط به پیشنهاد لقب افتخاری یا شهروندی بریتانیا در ازای اهدای یک‌ونیم میلیون پوند به خیریه‌های تحت نظر او نداشته است.
روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز نیز ماه گذشته در گزارشی با اشاره به روابط نزدیک خانواده اسامه بن‌لادن رهبر سابق گروه تروریستی القاعده، با دربار عربستان سعودی نوشته بود که شاهزاده چارلز در سال 2013میلادی مبالغی را از این خانواده دریافت کرده است. در گزارش این روزنامه آمده بود که پرنس چارلز 2 سال پس از کشته شدن رهبر گروه تروریستی القاعده در پاکستان در دیدار با برادران ناتنی اسامه بن‌لادن رهبر القاعده در کاخ کلارنس لندن مبالغی را از آنان دریافت کرده است.
او همچنین در جریان یک سفر رسمی به سرزمین‌های اشغالی با فلسطینی‌هایی که در شرایط سخت این منطقه تحت اشغال زندگی می‌کنند ابراز همدردی کرده است. چارلز در نخستین سفر رسمی خود به منطقه اشغالی کرانه باختری در سال 2020میلادی گفت: از شاهدبودن درد و رنج مردم فلسطین در مناطق تحت اشغال رژیم‌ صهیونیستی متأسف شده است. او در جریان سخنرانی خود در بیت‌اللحم گفت: «آرزوی من است که آینده آزادی، عدالت و برابری را برای همه فلسطینی‎ها به ارمغان بیاورد و شما قادر به شکوفایی و پیشرفت باشید.» شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز در آن زمان گزارش داد که هیچ‌یک از اعضای خاندان سلطنتی تاکنون چنین آشکار از مردم فلسطین حمایت نکرده است.
رابرت جابسون در کتاب خود که با همکاری کلارنس هاوس نوشته، درباره نگاه خاندان سلطنتی به جنگ عراق در سال 2003میلادی نیز نکاتی را ذکر کرده است. جابسون نوشته که چارلز یکی از مخالفان جدی حمله به عراق به رهبری آمریکا بوده است. برهمین اساس از حمایت تمام‌عیار تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس، از این جنگ ناامید و خشمگین شده بود. جابسون نوشته: چارلز به چهره‌های سیاسی و حلقه نزدیکانش گفته بود که عملکرد دولت جورج بوش (رئیس‌جمهوری وقت آمریکا) وحشتناک بوده است. او همچنین گفته بود که تونی بلر در این تصمیم‌گیری ذکاوت به خرج نداده و بر همین اساس بوش از او سوءاستفاده کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید