• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171223
+
-

با افتتاح فاز نخست بوستان ایرانیان به وسعت 16هکتار در چهارمین شنبه امید و افتخار

تغییر چهره کوره‌پز‌خانه‌ها

گزارش
تغییر چهره کوره‌پز‌خانه‌ها

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

شنبه‌ای دیگر از راه رسید و پروژه بزرگ دیگری در شهر تهران افتتاح شد. در چهارمین شنبه «امید و افتخار» فاز اول بوستان ایرانیان به مساحت ۱۶هکتار واقع در منطقه۱۹ شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی و مهدی چمران، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران ارشد شهری پایتخت به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این بوستان، به انتظار 14ساله مردم جنوب‌غرب پایتخت پایان داده شده تا زمین‌های همجوار با کوره‌پزخانه‌های نزدیک خلازیر و مرتضی‌گرد ساماندهی شوند. با این حساب جایی که زمانی بیابان بود و محل تشکیل سکونتگاه‌های غیررسمی و حضور انواع آسیب‌های اجتماعی، اکنون به بوستانی عمومی و فضایی همگانی تبدیل شده است. نکته اینجاست که بوستان ایرانیان امکاناتی ویژه برای معلولان و توان‌یابان دارد. زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، 2ساختمان سرویس بهداشتی، موزه آجر (در دست اجرا)، مسیر بساوایی، پارکینگ طبقاتی (فاز۲)، مسیر دوچرخه‌سواری، ایستگاه سلامت و زمین ورزشی چندمنظوره ازجمله امکانات موجود در بوستان ایرانیان است. طبق برنامه قرار شده تا در این بوستان، نمادهای همه اقوام ایرانی به نمایش گذاشته شود و طی 2مرحله دیگر نیز توسعه یابد. برای احداث این بوستان 19.5هکتار زمین تملک شده که در فاز نخست ۱۶هکتار آن دیروز افتتاح شد.

تهران متحول می‌شود
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین افتتاح بوستان فرامنطقه‌ای ایرانیان با اشاره به رشد چشمگیر فضای شهر تهران نسبت به دوران قبل از انقلاب گفت: «وعده داده بودیم کاهش فاصله شمال و جنوب انجام و عدالت در شهر جاری شود که یکی از نمودهای آن همین بوستان ایرانیان است. امروز ما مفتخر هستیم که 2هزاروسیصدوچهل‌وششمین بوستان تهران را افتتاح می‌کنیم. این بوستان بیش از 16هکتار است و در آینده ده‌ها هکتار نیز به آن اضافه شده و به ۴۳هکتار خواهد رسید. تهران قبل از انقلاب، ۷۵بوستان و 4200هکتار فضای سبز داشت و امروز این عدد به ۵۹هزار هکتار فضای سبز شامل ۴۵هزار هکتار فضای پیرامونی و ۱۴هزار هکتار فضای داخل شهر رسیده است. این مورد یکی از هزاران مواهب انقلاب اسلامی برای شهر تهران به شمار می‌آید. امسال نیز 1500هکتار به این فضا اضافه خواهد شد تا به ۶۰هزارو۵۰۰هکتار برسد.» سکاندار پایتخت اضافه کرد: «فضای شهری در مناطق ۱۸ و ۱۹ دارای تهدیدات متعددی است؛ برای مثال ۲۳کوره‌ آجرپزخانه در منطقه 19 وجود دارد که تبدیل به تهدید و نقاط بی‌دفاع شهری شده‌اند. هر تهدیدی در دل خود فرصت بزرگی دارد؛ چنان‌که شهید سلیمانی می‌گفت که فرصت‌هایی در تهدیدات است که در خود فرصت به معنای یک فرصت خاص نیست. برای ۲۲منطقه نقشه راه تغییر، تحول و ارتقا داریم که شتاب آن در منطقه ۱۸ و ۱۹ و مناطقی از این دست بسیار بیشتر است.»
زاکانی با تشکر از موقوفه مروی در منطقه۱۹ برای تفاهمنامه‌ای که با شهرداری امضا کردند، گفت: «این تفاهمنامه، شاه‌کلید تحول منطقه۱۹ است تا ناحیه۳ این منطقه تبدیل به ناحیه الگو شود. براساس آن می‌توانیم جنبه خدماتی و اقتصادی را نیز داشته باشیم؛ به‌طوری‌که در خلازیر وجهه اقتصادی و در بوستان ایرانیان وجهه خدماتی دنبال خواهد شد و در پی آن هستیم که این روند را در سایر نقاط نیز داشته باشیم. می‌خواهیم نوسازی مسکونی را در پیرامون این فضا داشته باشیم. به‌دنبال این هستیم که منطقه را از ارتقای فوق‌العاده بالایی برخوردار کنیم؛ چراکه مردم این منطقه از شأنی بیش از این برخوردارند.»  زاکانی گفت: «در گذشته خدماتی به‌صورت حداقلی در بوستان‌ها ارائه می‌شد؛ به‌طور مثال کتابخانه‌های کوچکی در پارک‌ها احداث شده بود و مدیریت شهری در دهه۷۰ این بوستان‌ها را توسعه داد و حصار اطراف آنها را باز کرد، اما داخل آن، یک رسوخ عناصری رخ داد که بهره‌مندی شهروندان از بوستان‌ها را مخاطره‌آمیز کرد. ما به توسعه تفرجگاه در محیط بوستان‌ها توجه داریم و دقت می‌کنیم به برخی از نیازهای مردم در داخل بوستان‌ها پاسخ داده شود؛ برای مثال هماهنگ شده است ظرفیت‌هایی در بوستان‌ها ایجاد شود تا دستفروشان که محل عبور و مرور مردم را مسدود می‌کردند، در این اماکن مستقر شوند؛ البته فقط در بوستان‌هایی که این امکان و اقتضا را دارند، فضایی برای دستفروشان ایجاد خواهد شد.یا به‌عنوان نمونه‌ای دیگر خدماتی در بوستان‌های مادر و کودک ارائه خواهیم کرد. زمانی حرف از مجموعه‌های تفریحی و هتل‌های تهران زدیم، اما عده‌ای برداشت دیگری از آن داشتند؛ درحالی‌که منطبق بر مجوزها و چارچوب‌های قانونی و سیاست‌های شورا فرصت‌های بی‌نظیری در فضای سبز پیرامونی تهران داریم. در بحث ساماندهی دستفروشان به ما گفتند که می‌خواهید نان مردم را ببرید، اما ما گفتیم نظم به شهر می‌دهیم و شرایط را برای خود دستفروشان فراهم می‌کنیم؛ به‌طوری که در خلازیر۵۶۰غرفه برای دستفروشان قرار داده شد که این تعداد به بالای ۹۰۰غرفه می‌رسد.»

ارتقای تهران در حوزه سلامت و بهداشت
زاکانی با اشاره به آماده کردن بسته‌ای به‌عنوان سیاست کلان که شهر تهران را یکباره ارتقا خواهد داد، گفت: «در حوزه سلامت، خدمات بهداشتی تهران در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که با اقدام ساده‌ای از سوی مدیریت شهری می‌توان امکانی را در اختیار نظام سلامت قرار داد تا یکباره خدمات بهداشتی تهران را از سطح پایین به سطح درجه یک کشور تبدیل کند؛ لذا اعلام کرده‌ایم که مدیریت ما مشارکتی خواهد بود.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید