• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
چهار شنبه 16 شهریور 1401
کد مطلب : 170858
+
-

توزیع میوه از شاهراه ارتباطی

راه‌اندازی بارانداز میوه در قزوین، علاوه بر تسهیل صادرات میوه به استان‌های همجوار، باعث رونق تعاونی‌های حمل‌ونقل می‌شود

راحله عبدالحسینی - روزنامه‌نگار

موقعیت استان قزوین و نزدیکی آن به پایتخت باعث شده تا به‌عنوان یک شاهراه تلقی شود. این موقعیت که از آن به‌عنوان یک «امکان ویژه» یاد می‌شود، لزوم ساخت بارانداز میوه در این استان را  به میان می‌کشد. با این حال، این طرح هنوز با اما و اگرهایی روبه‌رو است و هنوز راه به جایی نبرده ‌است. 
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، مهم‌ترین چالش اجرای این طرح را نبود اعتبار کافی برای خرید زمین مناسب بارانداز میوه می‌داند و تأکید می‌کند که اجرای این طرح بی‌شک باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

رشد تعاونی‌های حمل‌ونقل
ایجاد بارانداز میوه به شکل مدرن با قابلیت صادرات میوه ای با کیفیت و سالم به استان‌های همسایه با قزوین، دستاوردهایی برای این استان دارد که رشد صنایع تبدیلی و تعاونی‌های حمل‌ونقل یکی از این دستاوردهاست.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین به همشهری می‌گوید: علاوه بر فروشندگان و تولیدکنندگان میوه در استان، تعاونی‌های حمل‌ونقل هم از این طرح بهره‌‌مند می‌شوند.
قاسم آقا علیخانی، قزوین را محور صادرات میوه به استان‌های غربی می‌داند و اضافه می‌کند: قزوین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود، مانند نقطه اتصال استان‌هاست. درصورتی که بارانداز میوه در قزوین راه‌اندازی شود، صادرات میوه به استان‌ها تسهیل می‌شود؛ درحالی‌که هم‌اکنون دسترسی به تهران چندان ساده و آسان نیست.
یکی از ارکان اصلی راه‌اندازی بارانداز، تعاونی‌های حمل‌ونقل هستند و همواره بازرگانی، صادرات و تجارت با حمل‌ونقل گره خورده‌ است.
به‌گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، تقویت بخش حمل‌ونقل استان برای صادرات، رشد و تقویت بخش تولید را به همراه دارد. عین‌الله کشاورز ترک می‌گوید: با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی قزوین، می‌توان با راه‌اندازی جاده الموت به تنکابن، دسترسی به قطب مرکبات را تسهیل کرد.

تغییر کاربری زمین‌های موجود
با توجه به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی بارانداز میوه در قزوین، مرحله نخست برای به اجرا درآمدن این طرح چیست؟ این پرسش را معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین این طور پاسخ می‌دهد: «تملک زمین برای بارانداز میوه و مشارکت ذینفعان برای شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل، زیربنای اصلی برای اجرایی شدن این طرح است.
تغییر کاربری برخی از زمین‌های موجود یا زمین‌های از پیش خریداری شده، می‌تواند به بازگشایی گره این طرح کمک کند.
واقع شدن استان قزوین در شاهراه ارتباطی سبب شده که امکان ترابری مناسبی نیز برای این استان وجود داشته باشد. از شمال با استان‌های گیلان و مازندران، از جنوب با استان‌های مرکزی و همدان، از غرب با استان زنجان و از شرق با استان البرز همسایه است. این استان تنها یک درصد از خاک ایران را به‌خود اختصاص داده اما سهم بزرگی در تولیدات کشاورزی ایران دارد. قزوین جمعیت کمتری نسبت به پتانسیل‌های تولیدی کشاورزی خود دارد و همین امر قزوین را به‌عنوان صادرکننده محصولات کشاورزی به سایر استان‌ها معرفی کرده ‌است. راه‌اندازی بارانداز میوه در استان قزوین به کاهش قیمت محصولات صادر شده به استان‌های همجوار به‌دلیل کاهش مسیر حمل‌ونقل منجر می‌شود. از سویی دیگر، با پا گرفتن تعاونی‌های حمل‌ونقل و توسعه صنایع تبدیلی، زمینه اشتغال نیز فراهم می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید