• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 16 شهریور 1401
کد مطلب : 170854
+
-

دربی نزولی سرخابی‌ها در بازار سهام

از زمان گشایش نمادهای معاملاتی در فرابورس، قیمت سهام استقلال دست‌کم 11درصد و نرخ سهام پرسپولیس 3/5درصد افت کرده است

 آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز معاملات سهام سرخابی‌ها در بازارسهام قیمت سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس با نزول مواجه شده‌اند با این حال معاملات سهام این 2باشگاه روندی پویا داشته است، در چنین شرایطی روز گذشته وزیر ورزش و جوانان از واگذاری 51درصد از سهام این 2باشگاه به بخش خصوصی خبر داد.
به‌گزارش همشهری، از ابتدای شهریور امسال به‌دنبال آغاز معاملات باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس طلسم واگذاری سهام سرخابی‌ها بعد از 20سال شکسته شد و سهامداران بالاخره توانستند سهام این 2باشگاه را مبادله کنند. اهمیت مبادلات سهام این 2باشگاه در این است که این 2باشگاه به‌عنوان 2نماد مهم در فضای ورزش کشور تلقی می‌شوند و واگذاری سهام این 2باشگاه می‌تواند زمینه‌ای برای خصوصی‌سازی‌ واقعی در این 2باشگاه و حضور سایر تیم‌ها در بازار سرمایه باشد.
بر همین اساس نوسان‌های قیمت  سهام این 2باشگاه نیز در بازار سهام اهمیت دارد و برآورد می‌شود در طول سال‌های آینده با تداوم معاملات آنها نوسان‌های قیمت سهام این باشگاه‌ها جنبه خبری فراگیر‌تری در فضای اجتماعی پیدا کند و حتی تغییر و تحولات در این 2باشگاه و نتایج مسابقات آنها نیز نمود عینی در قیمت سهام این باشگاه‌ها داشته باشد. در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود آنکه فقط 2هفته از آغاز معاملات این 2باشگاه در بازار سرمایه سپری می‌شود روند معاملات این 2باشگاه در فرابورس روندی نزولی داشته اما معاملات آنها پویا بوده است.

نزول قیمت سهام سرخابی‌ها
آمارها نشان می‌دهد از زمان آغاز معاملات سهام استقلال در روز دوم شهریور در بازار پایه فرابورس قیمت سهام این شرکت با نوسان زیادی مواجه شده و قیمت سهام این باشگاه دست‌کم 11درصد افت کرده است، به‌طوری که قیمت سهام این شرکت از محدوده 405تومان هم‌اکنون به 360تومان رسیده است. سهام پرسپولیس هم از زمان آغاز معاملاتش در روز نهم شهریور ماه تاکنون با 3.5درصد افت مواجه شده و قیمت سهام این شرکت از 345تومان به 333تومان رسیده است.
برخی کارشناسان در توضیح علت این نزول می‌گویند ارزش اولیه  سهام این 2باشگاه، بالاتر از ارزش ذاتی آنها قیمت‌گذاری شده بود. کارشناسان این موضوع را در جریان پذیره‌نویسی اولیه سهام سرخابی‌ها در اواخر سال گذشته بارها اعلام کرده بودند.
در جریان ارزشگذاری سهام این 2باشگاه در اواخر سال قبل برای نخستین‌بار ارزش برند در ارزش دارایی آنها محاسبه شد و چون قیمت سهام آنها با مدل ارزش خالص دارایی‌ها محاسبه شده بود قیمت سهام‌شان گران تعیین شد.
طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ ارزش کل باشگاه پرسپولیس 3هزارو210میلیارد تومان و ارزش استقلال 2هزارو780میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که از این میزان 1900میلیارد تومان ارزش برند پرسپولیس و 1700میلیارد تومان ارزش برند استقلال بود یعنی ارزش شرکت اصلی باشگاه پرسپولیس 1300 و باشگاه استقلال هزار میلیارد تومان بوده است. محسن عباسی تحلیلگر‌ بازار سرمایه پیش‌تر در این‌باره گفته بود: در هیچ کجای دنیا برند را به سهامدار خرد نمی‌فروشند، اصولا برندها در بلوک‌های مدیریتی و کنترلی معنا پیدا می‌کند. فقط به این فکر کنید که کدام‌یک از شرکت‌های حاضر در بورس که اتفاقا برندهای مشهوری هم هستند ارزش برندشان را در قیمت سهام خرد و یا قیمت پذیره‌نویسی و عرضه اولیه لحاظ کرده‌اند؟ 
با وجود روند نزولی قیمت سهام این 2باشگاه در 2هفته گذشته آمار‌ها نشان می‌دهد معاملات سهام آنها در فرابورس پویا بوده است به‌طوری که در این مدت روزانه به‌طور میانگین 35میلیون سهم استقلال و 25میلیون سهم پرسپولیس دادوستد شده است.

فروش 51درصد سهام سرخابی‌ها
با وجود آنکه سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال از زمان حضورشان در فرابورس روند نزولی داشته اما کارشناسان بر این باورند که حضور این 2باشگاه در بازار سرمایه می‌تواند آثار اقتصادی زیادی برای آنها داشته باشد زیرا از یک طرف مسیر را برای خصوصی‌سازی‌ واقعی این 2باشگاه فراهم می‌کند و از طرف دیگر به افزایش شفافیت در آنها منجر می‌شود.  با این حال خصوصی‌سازی‌ واقعی در این 2باشگاه و سایر باشگاه‌ها زمانی اتفاق افتاد که بلوک سهام این باشگاه‌ها به بخش واقعی خصوصی فروخته شود. درواقع تا ساختار مالکیت این 2باشگاه اصلاح نشود نظام تصمیم‌گیری و درآمد‌زایی نیز در این 2باشگاه اصلاح نخواهد شد و بهترین راه کاهش سهم دولت در این 2باشگاه و فروش آن به شرکت‌های بزرگی است که می‌توانند درآمد‌های باشگاه را افزایش دهند. دیروز در همین رابطه وزیر ورزش و جوانان گفت: اقدام سنگین حکومتی در مورد واگذاری سهام 2باشگاه اتفاق افتاد. قرار است در مرحله بعدی ۵۱درصد سهام 2باشگاه به بخش غیردولتی اختصاص یابد. حمید سجادی تأکید کرد: مالکیت مشترک سرخابی‌ها، مسایل مالیاتی و بدهی‌های این 2باشگاه ازجمله چالش‌های واگذاری این 2باشگاه بود. پیش از این حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز به همشهری گفته بود: مذاکرات برای فروش سهام این 2باشگاه به مشتریان بزرگ آغاز شده و قرار است بعد از بررسی اهلیت خریداران و مشخص شدن میزان سهام قابل واگذاری سهام این 2باشگاه به این مشتریان واگذار شود.آخرین خبرهای دریافتی همشهری نشان می‌دهد که بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای خرید سهام این 2باشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی مذاکراتی نیز برای واگذاری سهام سرخابی‌ها به یکی از زیرمجموعه‌های این 2بنگاه اقتصادی انجام شده است. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید