• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170788
+
-

تردد روی ساعت

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

یک زمانی بود - قبل از راه افتادن مترو - که برای تردد در شهر و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی باید کلی معطل می‌شدیم و نمی‌توانستیم برای ساعت رسیدن به مقصد برنامه‌ای داشته باشیم؛ به‌عبارتی رفتنمان با خودمان بود و رسیدنمان با خدا. دلیلش را هم همه اتوبوس‌سواران مقیم تهران یا هر کلانشهری در کشور می‌دانند، باید اول می‌ایستادیم توی صف بلیت، بعد هم توی صف اتوبوس و همینطور زل می‌زدیم به انتهای خیابان تا اتوبوس کی برسد. برای تاکسی هم باید پول خرد می‌داشتیم وگرنه علاوه بر تحمل غرولند راننده، باید رو می‌انداختیم به دیگر مسافران شاید پولمان خرد می‌شد و می‌توانستیم کرایه را بدهیم. حالا به مدد مدیریت شهری، وضعیت فرق کرده است. مترو که تکلیفش معلوم است، نظم و نظام دارد و تا دلتان بخواهد مسافر. اما اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هم چند وقتی است در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری، سرو سامان پیدا کرده‌اند، چرا که یک سامانه حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند اطلاعات منظمی را به‌صورت روزانه در مورد اتوبوس‌های عمومی، زمانبندی، در دسترس بودن صندلی، مکان فعلی اتوبوس، زمان لازم برای رسیدن به یک مقصد خاص، محل بعدی اتوبوس و تراکم مسافران داخل آن به مسافران اطلاع بدهد. به این ترتیب دیگر مشکل صف و بلیت و معطلی منتفی است. مسافران با کارت بلیت‌هایی که در اختیار دارند و به راحتی می‌توانند شارژشان کنند، هزینه حمل‌ونقل را پرداخت می‌کنند و به راحتی می‌توانند برای سفرشان در شهر برنامه‌ریزی داشته باشند. در کل حمل‌ونقل هوشمند از فناوری‌های جدید و نوظهور استفاده می‌کند تا جابه‌جایی در شهر راحت‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر (هم برای شهر و هم برای فرد) و ایمن‌تر شود. تاکسی‌ها هم در برخی از شهرها به دستگاه‌های خودپرداز مجهز شده‌اند تا مشکل پول خرد برای همیشه حل شود. البته به جز وسایل حمل‌ونقلی، ایستگاه‌های اتوبوس هم تجهیز و هوشمند شده‌اند تا مسافران بتوانند به راحتی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را ببینند. مثلا به تازگی در منطقه یک، یک ایستگاه اتوبوس هوشمندسازی شده که امکانات خوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این ایستگاه مجهز به مانیتور است و مانیتورها صفحه لمسی دارند، ضد‌گرد وخاک هستند که با نور محیط هم سازگار می‌شوند و هر شهروند با لمس آن می‌تواند از خدمات شهری و بانکی آن استفاده کند. این خدمات شامل شارژ بلیت اتوبوس و مترو، مطلع شدن از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، امکان جا به جایی وجه بانکی، جست وجوی اماکن توریستی و زیارتی شمیران، موقعیت فعلی شهروند و وضعیت آب و هوا است. ضمن اینکه این ایستگاه به‌دلیل شکل هندسی خاصی که دارد، سبب شده تا مسافران در داخل آن ایمنی کامل داشته باشند.
هرچند که تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه هنوز راه باقی است، اما تلاش‌های مدیریت شهری برای هوشمندسازی ادامه دار است و می‌توان امیدوار بود که افراد به جای استفاده روزانه از خودروی شخصی، حمل‌ونقل عمومی را ترجیح دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید