درازکشیدن تا 33 ساعت!
ارزش های آدمها در زندگی با هم متفاوت است. برخی اهل رقابت هستند و برای رسیدن به موفقیت حاضرند در هر چالشی شرکت کنند و گوی سبقت را از رقبایشان بربایند و گروهی دیگر چندان اهل تلاش نیستند و به همانی که روزگار در اختیارشان قرار داده، قانعاند و هر صبح سر کارشان حاضر میشوند و عصرها به خانه بازمیگردند و برای ارتقای سطح کیفی زندگی خود چندان تلاشی نمیکنند. اما در سالهای اخیر جنبشی جدید و عجیب ظهور کرده که تنها ارزش به آن قائل هستندو تنها یک عبارت ساده است، بخور و بخواب. درواقع این گروه جدید ترجیح میدهند در سبک زندگی از رقابتهای اجتماعی کاملا به دور باشند و از فشارهای اقتصادی کنارهگیری و تنها به حداقلها بسنده کنند.
مدتی پیش شهر بائوتو در مغولستان میزبان مسابقهای غیرمعمول برای طرفداران جنبش بخور و بخواب بود که با الهام از جنبش اینترنتی «دراز کشیدن» برگزار شد؛ جنبشی که سالهاست در کشورهای بزرگ با مردمان پرتلاشی مثل چین هم پرطرفدار و محبوب شده است.
در این رقابت ۲۴۰ شرکتکننده باید تا حد ممکن روی تشک دراز میکشیدند بدون اینکه حتی برای رفتن به سرویس بهداشتی از جای خود بلند شوند. شرکتکنندگان اجازه داشتند روی تشک غلت بزنند، کتاب بخوانند، غذا بخورند یا از تلفن همراه استفاده کنند اما برخاستن از تشک ممنوع بود. آخرین فردی که همچنان دراز کشیده باقی میماند، برنده این مسابقه اعلام میشد.
با اینکه محدودیت زمانی وجود نداشت، در ۲۴ ساعت نخست ۱۸۶ نفر از رقابت حذف شدند. با سختتر شدن تدریجی قوانین، پس از ۳۰ساعت تنها چند نفر باقی مانده بودند. در 33 ساعت و 9 دقیقه، 3نفر همچنان در رقابت بودند. 2دقیقه بعد یکی حذف شد و پس از ۲۰ دقیقه رقابت نفسگیر میان 2نفر باقیمانده، در نهایت یکی تسلیم و دیگری بهعنوان قهرمان معرفی شد.
طبق گزارش رسانههای چینی برنده مسابقه برای اجتناب از رفتن به سرویس بهداشتی از پوشک استفاده کرده بود؛ اقدامی که در میان بسیاری از شرکتکنندگان رایج بود و موجب حذف یا جریمه نشد. او جایزهای معادل ۳۰۰۰ یوان (حدود ۴۲۰ دلار) دریافت کرد. نفر دوم ۲۰۰۰ یوان و نفر سوم ۱۰۰۰یوان دریافت کردند.
این مسابقه با استقبال گستردهای در چین مواجه شد و بیش از دهها میلیون نفر طی ۳۳ ساعت و ۳۵دقیقه، پخش زنده آن را دنبال کردند که این اتفاق هم بسیار عجیب است. این رویداد نهتنها سرگرمکننده بود، بلکه بازتابی از گرایشهای اجتماعی جدید در چین بهویژه در میان نسل جوان محسوب میشود؛ نسلی که بهدنبال آرامش، فاصله گرفتن از فشارهای اقتصادی و بازتعریف موفقیت است.