• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170570
+
-

چلسی یک لیگ است

باشگاه لندنی به‌اندازه یک لیگ کامل برای خرید بازیکن پول خرج کرد

چلسی یک لیگ است

درباره آبراموویچ گفته می‌شد که مالک سابق باشگاه چلسی یکی از دلایل گران‌شدن قیمت بازیکنان و مربیان فوتبال بود. این انتقاد درستی است اما با رفتن او باز هم سیر ارزش بازیکنان و مربیان صعودی است. جانشین آبراموویچ که یک آمریکایی به نام تاد بولی است، چیزی نمانده بود کریستیانو رونالدو را هم در همین ابتدای کار به استمفوردبریج بیاورد اما توخل با این انتقال مخالفت کرد. مالک آمریکایی و سرمربی آلمانی در نقل‌وانتقالات تابستانی دست روی هر بازیکنی گذاشتند، بارسلونا آنها را جذب کرد؛ لواندوفسکی، رافینیا و کنده. حتی کریستنسن و مارکوس آلونسو هم رایگان به این باشگاه رفتند. تنها اوبامیانگ که بازیکن مازاد بارسا بود آن هم به‌صورت پولی و در ازای مبلغ 12.5‌میلیون یورو به چلسی آمد. اما بولی در روزهای پایانی مهلت انقضای نقل‌وانتقالات کولاک به راه انداخت و روی سلف خود را سفید کرد.
   وسلی فوفانا (75میلیون پوند از لستر)، مارک کوکوریا (63میلیون پوند از برایتون)، رحیم استرلینگ (47.5میلیون پوند از منچسترسیتی)، کولیبالی (34میلیون پوند از ناپولی)، چوکوئومکا (20میلیون پوند از استون‌ویلا)، کاسادی (16.6‌میلیون پوند از اینتر)، اوبامیانگ (10.3میلیون پوند از بارسلونا)، گابریل اسلونیا (12میلیون پوند از شیکاگو فایر)، دنیس زکریا (قرضی از یوونتوس)، 9بازیکن جدید ورودی چلسی در این تابستان بودند. ۹بازیکن ورودی و صرف ۲۷۸‌میلیون پوند باعث شد تا چلسی رکورد بیشترین هزینه یک تیم لیگ برتری در تاریخ این رقابت‌ها در یک پنجره نقل‌و‌انتقالاتی را جا‌به‌جا کند.
   بیشترین هزینه خالص برای جذب بازیکن در تابستان۲۰۲۲ (هزینه خرید - درآمد فروش)؛ چلسی (۲۲۷‌میلیون یورو)، منچستریونایتد (۲۲۶میلیون یورو)، وستهم (۱۶۴میلیون یورو)، ناتینگهام‌فارست (۱۵۵میلیون یورو)، نیوکاسل (۱۳۶میلیون یورو)، تاتنهام (۱۳۱میلیون یورو)، بارسلونا (۱۱۵میلیون یورو)، آرسنال (۱۰۸میلیون یورو)، پاری‌سن‌ژرمن (۹۶میلیون یورو) و وولورهمپتون (۷۹میلیون یورو).
   چلسی یک‌تنه به‌اندازه نصف لیگ یک فرانسه برای خرید بازیکن هزینه کرد. هزینه نقل‌‌وانتقالات در تابستان۲۰۲۲، به تفکیک 5‌لیگ معتبر اروپایی؛ لیگ برتر (۲.۲۴میلیارد یورو)، سری‌آ (۷۴۹.۲۳میلیون یورو)، لیگ یک (۵۵۴.۸۵میلیون یورو)، لالیگا (۵۰۵.۶۹میلیون یورو) و بوندس‌لیگا (۴۸۴.۰۸میلیون یورو). جالب اینکه مجموع ۴‌لیگ معتبر ۲.۲۹میلیارد یورو بوده و لیگ برتر به‌اندازه مجموع خریدهای 4‌لیگ بزرگ دیگر اروپایی بازیکن خریده است.
   با پایان نقل‌وانتقالات تابستانی بد نیست نگاهی هم به بهترین فروشنده‌های بازار تابستانی امسال داشته باشیم. پردرآمدترین باشگاه‌های پنجره نقل‌و‌انتقالاتی تابستانی به این شرح بودند؛ آژاکس (۱۹۴.۶میلیون پوند)، منچسترسیتی (۱۴۳.۹میلیون پوند)، بنفیکا (۱۱۰.۰۷میلیون پوند)، اسپورتینگ (۱۰۷.۸میلیون پوند)، موناکو (۱۰۵.۳میلیون پوند)، برایتون (۱۰۲.۵‌میلیون پوند)، لیدز (۹۷.۳میلیون پوند)، بایرن‌مونیخ (۹۳.۹میلیون پوند)، لیل (۸۹.۱میلیون پوند) و یوونتوس (۸۸.۷۹میلیون پوند).
   اگر براساس تراز مالی و مابه‌التفاوت خرید و فروش بازیکن درنظر بگیریم، جدول فوق اندکی تغییر می‌کند. بیشترین درآمد خالص در پنجره تابستانی‌۲۰۲۲ (درآمد فروش - هزینه خرید)؛ آژاکس (۱۱۱میلیون یورو)، اسپورتینگ (۷۸میلیون یورو)، موناکو (۷۴میلیون یورو)، لیل (۷۳میلیون یورو)، برایتون (۶۶میلیون یورو)، بنفیکا (۶۵میلیون یورو)، لسترسیتی (۶۴میلیون یورو)، سه‌ویا (۶۳.۵میلیون یورو)، سالزبورگ (۶۳میلیون یورو) و برنلی (۵۶میلیون یورو).
   از لحاظ تعداد ورودی‌ها باشگاه ناتینگهام فارست با 21بازیکن ورودی رکورد زد. ناتینگهام‌فارست در پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستانی ۲۱‌بازیکن جدید را به خدمت گرفت تا رکورد بیشترین خرید در بین تیم‌های بریتانیایی در یک پنجره نقل‌و‌انتقالاتی را جابه‌جا کند. پیش از فارست، داندی‌یونایتد و لیوینگستون با ۱۹‌خرید در یک پنجره نقل‌و‌انتقالاتی رکورددار بودند. همچنین کریستال‌پالاس با انجام ۱۷‌خرید در سال۲۰۱۳ از این حیث در بین تیم‌های لیگ برتری رکورددار به‌حساب می‌آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید