• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196400
+
-

قانون علیه چلسی

یوفا راه دور‌زدن باشگاه لندنی را بست

قانون علیه چلسی

از زمانی که تاد بولی آمریکایی مالکیت باشگاه چلسی را از آبراموویچ روس در اختیار گرفته، به‌اندازه چندین سال یک باشگاه اقدام به خرید بازیکن کرده. حالا براساس روابطی که با عربستان برقرار شده، بازیکنان مازاد این باشگاه به تیم‌های عربستانی می‌پیوندند تا پولی به آبی‌ها برگردد و از خطر محرومیت به‌خاطر رعایت‌نکردن فیرپلی مالی برهند. قراردادهای بازیکنان جدید چلسی خیلی عجیب است و 6ساله تا 8‌ساله منعقد می‌شود. شاید در وهله اول این مدت قراردادها غیرقانونی به‌نظر برسد اما کاملا قانونی و با استفاده از یک خلأ قانونی در قوانین یوفا منعقد شده است. این قراردادهای طولانی‌مدت، یوفا را بر آن داشته که برای مقابله با چلسی دست به تغییر قوانین و تصویب قانون‌های جدید بزند.
قوانین حال‌حاضر به چلسی اجازه داده تا قبل از اینکه یوفا این خلأ را برطرف کند، مخارج رکوردشکنی 600‌میلیون پوندی هزینه نقل‌و‌انتقالات خود را در یک دوره 8‌ساله مستهلک کند. این اصطلاحی است برای سرشکن‌کردن مبلغ قرارداد از 5‌سال به 8 یا 6‌سال که کمتر به‌نظر برسد. تاد بولی، مالک آمریکایی، قراردادهایی به سبک آمریکایی منعقد کرد که به چلسی اجازه می‌داد به قوانین پایبند باشد. چیزی که چلسی تصمیم دارد انجام دهد این است که هزینه بازیکنان را با امضای قراردادهای بسیار طولانی تقسیم کند، بنابراین با امضای قراردادی 8.5ساله با مودریک، روشی که برای اهداف حسابداری و FFP با آن برخورد می‌شود به این صورت است که شما آن هزینه ۸۸‌میلیون پوندی را درنظر می‌گیرید و آن را روی 8‌سال‌ونیم تقسیم می‌کنید و به این ترتیب یک خرید کمی بیش از ۱۰‌میلیون پوند در سال برای شما هزینه برمی‌دارد.
زمانی که میخایلو مودریک با مبلغ 88‌میلیون پوند در یک معامله 8‌سال‌و‌نیم قرارداد امضا کرد و بنوا بدیاشیله که در اوایل نقل‌وانتقالات از موناکو به چلسی پیوست، یک قرارداد هفت‌ونیم‌ساله، میل اسپرت در ژانویه فاش کرد که چند تن از رقبای چلسی، باشگاه را متهم کرده‌اند که با استفاده از «استهلاک» برای تمدید، تلاش کرده است از الزامات بازی جوانمردانه مالی فرار کند. با این حال، یوفا اکنون به صراحت اعلام کرده است باشگاه‌ها می‌توانند مبلغ پرداختی بازیکن را برای نقل‌و‌انتقالات در یک دوره حداکثر 5‌ساله تقسیم کنند. البته قانون عطف به‌ماسبق نمی‌شود و قرار است از ابتدای ژوییه امسال قانون جدید اعمال شود. تاد بولی از این پس نمی‌تواند بازیکنی را 80میلیون بخرد و سالی 10‌میلیون برای آن محاسبه کند؛ نهایتا این پول تقسیم بر 5 می‌شود و سالی 16میلیون. در بیانیه سایت یوفا آمده است: «استهلاک رجیستری بازیکنان حداکثر به 5‌سال محدود می‌شود تا توجه یکسان به همه تیم‌ها تضمین شود و پایداری مالی افزایش یابد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید