• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 10 شهریور 1401
کد مطلب : 170313
+
-

لیلا حاتمی دیروز در کنار سایر اعضای هیأت داوری جشنواره فیلم ونیز کار خود را آغاز کرد

سینما زنده و شکوفاست

لیلا حاتمی در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز یکی از اعضای هیأت داوری است. ریاست هیأت داوران این دوره از جشنواره بر عهده بازیگر نامدار آمریکایی، جولیان مور، است. کازوئو ایشی‌گورو نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات، ماریانو کان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی، لئوناردو دی‌کاستانزو کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و و رودریگو سوروگوین کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی اعضای مرد هیأت داوران و آدری دیوان کارگردان فرانسوی به‌همراه لیلا حاتمی و جولیان مور اعضای زن این هیأت هستند.
این نخستین بار نیست که حاتمی در هیأت داوری یک جشنواره معتبر بین‌المللی حضور دارد. پیش از این در سال۲۰۱۴، او یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن بود. امسال در جشنواره فیلم ونیز 23کارگردان آثار تازه خود را به این جشنواره آورده‌اند تا برای به‌دست آوردن شیر طلایی با هم رقابت کنند. کارگردانانی همچون آلخاندرو گونزالز ایناریتو، دارن آرونوفسکی، تاد فیلد، لوکا گوادانینو، مارتین مک دونا، سانتیاگو میتر، کوجی فوکودا ازجمله کارگردانانی هستند که در جشنواره ونیز حضور دارند. سینمای ایران نیز با 2اثر در بخش مسابقه اصلی و 2 فیلم در بخش جانبی در این رویداد مهم سینمایی حضور دارد.
آلبرتو باربارا، مدیر فستیوال ونیز، امیدوار است که این دوره از جشنواره حاکی از این پیام باشد که سینما نمرده و زنده و شکوفاست. باربارا می‌گوید: این جشنواره امیدبازسازی رابطه مردم و سینما را پس از 2 سال قرنطینه ایجاد می‌کند. البته باربارا معتقد است که اوضاع به سرعت در حال تغییر است و سردرگمی‌های زیادی وجود دارد. اوضاع کسب‌وکارها مبهم است. پلتفرم‌های پخش آنلاین را نباید به چشم دشمن دید. باید با هم مصالحه کنیم. تغییر و تحولاتی رخ می‌دهد که از دل آنها خط‌مشیء‌های جدیدی بیرون می‌آید و سینما قرار نیست ناپدید شود که بالاخره راه جایگزینی پیدا می‌شود. سیستم دوسر سودی به‌وجود می‌آید که مردم به‌دلیل انتخاب‌هایی با کیفیت بالاتر و گسترده‌تر سود از آن بهره می‌برند.
شیوع کرونا در بسیاری از وجوه زندگی انسان تأثیر گذاشته و صنعت سینما را نیز در سراسر دنیا با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. یکی از نگرانی‌های بزرگ دست اندرکاران سینما در کشورهای صاحب سینما این است که چطور مردم را پس از 2 سال دوری از سینما به بازگشت سالن‌های نور و سایه ترغیب کنند.
 برگزاری جشنواره‌های سینمایی به شکلی باشکوه و پر زرق و برق و ارائه آثاری که مورد استقبال واقع شود، یکی از راهکارهای جذب مردم به سینماست. دست اندرکاران جشنواره فیلم ونیز هم این دغدغه را دارند که بتوانند با جشنواره‌ای که برگزار می‌کنند، رونق سینما را به سینما بازگردانند تا خودشان هم از مواهب این رونق بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :