• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 169953
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkyOW
+
-

ورزش به وقت عصر

در راستای مطالبات شهروندان، ایستگاه‌های تندرستی عصرگاهی در 5منطقه تهران راه‌اندازی شد

گزارش2
ورزش به وقت عصر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دهه 90بود که مدیریت شهری در راستای ترغیب شهروندان به ورزش، توسعه ورزش همگانی و ایجاد شادی و نشاط در میان مردم، اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌های تندرستی صبحگاهی در بوستان‌های پایتخت کرد. شاید کسی گمان نمی‌برد این ایستگاه‌ها چنان مورد توجه و استقبال مردم قرار گیرند که خواستار فعالیت آنها در ساعات عصرگاهی باشند. همین مطالبه، سبب راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزش شهروندی (تندرستی) عصرگاهی شده تا فرصت ورزش کردن برای همگان فراهم شود. به گزارش همشهری، این روزها ورزش‌کردن به مجموعه‌ها و باشگاه‌های ورزشی خلاصه نمی‌شود. نصب ست‌های ورزشی و راه‌اندازی ایستگاه‌های تندرستی در بوستان‌ها از یک سو سبب خروج ورزش از انحصاری بودن در باشگاه‌ها شده و از سوی دیگر امکانات و تجهیزات ورزشی در دسترس مردم قرار گرفته است. حدود 7سال از راه‌اندازی نخستین ایستگاه تندرستی در بوستان ملت می‌گذرد و امروز تعداد ایستگاه‌های تندرستی پایتخت به هزار و 37رسیده است. ورزش در این ایستگاه‌ها معمولا همزمان با طلوع خورشید ساعت حدود 6یا 6:30شروع می‌شود و شهروندان با حضور مربیان زیر نظر شهرداری تهران حدود یک ساعت به انجام حرکات کششی و هوازی می‌پردازند. هیچ محدودیتی برای حضور در این ایستگاه‌ها وجود ندارد و شهروندان به‌صورت انفرادی یا گروهی در آن شرکت می‌کنند.

فعال‌شدن ایستگاه‌ها پس از 2 سال
اپیدمی کرونا سبب تعطیلی 2ساله ایستگاه‌های تندرستی شده بود، اما مدیریت شهری در دوره جدید با توجه‌ای که به حفظ سلامت شهروندان دارد در راستای توسعه ورزش همگانی و پاسخگویی به مطالبات مردم در حوزه ورزش، طی ابلاغ بخشنامه‌ای به مناطق 22گانه خواستار احیای ایستگاه‌های تندرستی صبحگاهی شده است.
البته در این میان ایستگاه‌های تندرستی عصرگاهی هم لحاظ شده و این ایستگاه‌ها در 5منطقه (1، 5، 6، 15و19) فعال شده‌اند. این ایستگاه‌ها فرصتی هستند برای افراد شاغلی که به‌دلیل ساعت کاری، فرصت مشارکت در برنامه‌های ورزشی ایستگاه‌های تندرستی صبحگاهی را ندارند. انجام 45دقیقه یا یک ساعت حرکات ساده ورزشی پس از فراغت از کار سبب رفع خستگی و قطعا تقویت روحیه و شادابی و نشاط می‌شود. آنطور که نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفته تعداد ایستگاه‌های ورزش شهروندی عصرگاهی، محدود است، اما قطعا افزایش آنها در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. فعالیت ایستگاه‌های عصرگاهی معمولا از ساعت 16شروع می‌شود، ولی مربیان می‌توانند در ماه‌ها و فصول مختلف ساعت را تغییر و به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.
ورزش‌های شهروندی به بوستان‌ها خلاصه نمی‌شود و مدیریت شهری در دوره جدید با توجه به نیاز اقشار مختلف برنامه‌ریزی کرده و قرار است ایستگاه‌های ورزش شهروندی متعددی راه‌اندازی شود.

ایستگاه ورزش شهروندی تخصصی
این ایستگاه با هدف آموزش 11رشته ورزشی (تنیس روی میز، طناب‌زنی، داژبال، دارت، شطرنج، ورزش‌های بومی و محلی و...) در مناطق راه‌اندازی می‌شود و مربیان ورزشی هر ماه یک رشته ورزشی را در قالب 12جلسه به ‌صورت رایگان آموزش می‌دهند.

ایستگاه ورزش شهروندی گروه‌های خاص
مدیریت شهری در راستای تامین نیاز اقشار خاص اعم از معلولان، جانبازان، افراد کم‌توان ذهنی و ... اقدام به راه‌اندازی این ایستگاه‌ها خواهد کرد که با حضور مربیان، افراد خاص متناسب با شرایط جسمانی می‌توانند از برنامه‌های ورزشی بهره‌مند شوند.

 ایستگاه مجتمع‌های مسکونی
خانواده‌محور بودن فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی مورد تأکید مدیریت شهری است. با این رویکرد، راه‌اندازی ایستگاه ورزشی در مجتمع‌هایی که بیش از 60واحد دارند در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است. با این اقدام ساکنان این مجتمع‌ها می‌توانند همراه با همسایه‌ها و افراد خانواده، هفته‌ای 3جلسه در برنامه‌های ورزشی شرکت کنند.

ایستگاه ورزش شهروندی شادمانه
کودکان هم باید ورزش کنند تا تندرست بمانند. این ایستگاه، ویژه کودکان زیر 12سال و با هدف آموزش ورزش‌های گروهی و یادگیری مهارت‌های پایه ورزشی راه‌اندازی می‌شود.

ایستگاه ورزش شهروندی اقشار
برخی از اقشار مانند پزشکان و... به‌دلیل شغل خاصی که دارند، نمی‌توانند از ظرفیت ایستگاه‌های تندرستی صبحگاهی و عصرگاهی استفاده کنند؛ بنابراین مدیریت شهری در مکان‌های خاص مانند بیمارستان‌ها و... اقدام به راه‌اندازی ایستگاه ورزش شهروندی می‌کند تا افراد دارای مشاغل حساس هم فرصت ورزش کردن داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید