کمک اکران آنلاین به سبک شدن ترافیک تولید فیلم
درحالیکه تعداد فیلمهای پشت خط اکران مانده سر به فلک میزند، اکران آنلاین میتواند گزینه خوبی برای کاستن از این راهبندان مؤثر باشد. منوچهر محمدی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با ایرنا درباره تجربه اکرانهای آنلاین در دوران کرونا و تأثیر آن بر سینمای ایران گفت: طبیعتاً این شکل اینترنتی پخش محتوا که آثار سینمایی و مستند را شامل میشود، بهعنوان یک هنجار نمایشی هم در کشورهای دیگر و هم در کشور ما جا افتاده است. این بخشی از روند و پیشرفت تکنولوژی است که گریزناپذیر است و همانطور که میبینید در کشورهایی که صاحب سینمای قوی هستند و از نظر تولیدات سینمایی، چندین برابر ما تولید دارند، پلتفرمهای ویاُدی (VOD) بسیار قوی به راه افتادهاند که هم در عرصه محتوای غیرنمایشی و هم محتوای نمایشی بهشدت فعالاند؛ بهنحوی که تاحدودی عرصه را برای شیوه اکران سنتی در سینما تنگ کردهاند. استقبال مخاطب بهویژه نسل جوان، به این شیوه اکران آنلاین یا اینترنتی زیادشده است، اما یکی از آسیبهای جدی که در کشور ما وجود دارد و اگر چارهاندیشی نشود و زیرساختی برای آن تعبیه نشود، شاهد ادامه اکران آنلاین و فعالیت پلتفرمها با یک مشکل مزمن به نام حق مالکیت، نشر و تکثیر اثر (Copy Right) خواهیم بود. تهیهکننده فیلم سینمایی حوض نقاشی درباره مشکل قاچاق فیلمهای سینمایی در فضای پخش اینترنتی توضیح داد: زمانیکه یک فیلمساز فیلم خود را به سینما میدهد، بهاحتمال ۹۰درصد این فیلم از جایی سر در نمیآورد و قاچاق نمیشود یا وقتی به صداوسیما میدهد، میداند که در صداوسیما پخش میشود، اما در پلتفرمهای اکران آنلاین اینطور نیست.