• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169629
+
-

دختران، تهران را روایت می‌کنند

اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، مسابقه‌ای ادبی با محوریت «تهرانِ خانواده» ویژه دختران نوجوان برگزار می‌کند

گزارش
دختران، تهران را روایت می‌کنند

 نگاه هنرمندانه به شهر و آینده‌نگری درباره سال‌ها و روز‌هایی که در پیش است تنها یک سرگرمی نیست. از اینکه نسل جوان تصوری درباره آینده خود و محل زندگی خویش دارند می‌توان دریافت که شهر به چه برنامه‌هایی نیاز دارد. برای این منظور، مسابقه ادبی «تهران به روایت دختران» با محوریت «تهرانِ خانواده» ویژه دختران نوجوان آغاز به‌کار کرده است.
به گزارش همشهری، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با هدف شناخت و فهم دغدغه‌ها و نیازهای دختران نوجوان و خانواده‌های این کلانشهر و با هدف برنامه‌ریزی برای این گروه سنی که شهروندان آینده پایتخت هستند، این طرح را اجرا می‌کند. در مسابقه ادبی «تهران به روایت دختران» علاوه‌بر کشف و پرورش استعدادهای ادبی در میان دختران نوجوان تهرانی به ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود زندگی دختران و خانواده‌ها در کلانشهر تهران نیز می‌پردازد.
به‌گفته مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهردار تهران «باید نگاه زنانه در مدیریت شهری ایجاد شود؛ زیرا زنان به تمام خانواده توجه می‌کنند و اشاعه نگاه زنان سبب مناسب شدن شهر برای خانواده‌ها می‌شود.» او می‌گوید: «ما در بحث تهران خانواده به‌دنبال این هستیم که مدیریت شهری بخشی از شناخت و تصمیم‌گیری در مسائل را با کنشگری زنان انجام دهد. تعلق خانوادگی در ایران جدی است و این موضوع می‌تواند مبنای تحول اجتماعی قرار گیرد تبدیل تهران به‌عنوان شهری خانواده‌محور به‌معنای این است که اقتضائات تمام اعضای یک خانواده مدنظر قرار گیرد، به عقیده ما تهران خانواده با نگاه زنانه محقق می‌شود.»
معاون فرهنگی- اجتماعی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران هم با اشاره به رویکرد خانواده‌محور شهرداری در دوره جدید می‌گوید: «یکی از کلان‌پروژه‌های شهرداری تهران این است که شهر به سمت خانواده‌محور شدن حرکت کند. مسابقه ادبی تهران به روایت دختران هم در همین مجموعه قرار می‌گیرد. بنابراین در جشنواره اخیر به‌دنبال این هستیم که روایت‌های مختلفی از شهر از قلم دختران روایت شود. تهرانی که مناسب حضور دختران باشد و تهرانی که خانواده‌محور باشد.»
نرجس ابوالقاسمی می‌افزاید: «برای رسیدن به این هدف می‌توان از تصویرسازی‌های دختران درباره آینده تهران استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای این کار ابزار هنر است. این اقدام می‌تواند شروعی برای دیگر برنامه‌های هنری باشد که در آنها دختران نوجوان به‌عنوان گروهی پیشرو  قرار دارند.»
سال پیش با حضور 100هنرمند در 7رشته هنر‌های تجسمی رویداد «تو ترجمان جهانی بگو چه می‌بینی؟» برگزار شد که با محور خانواده بود. امسال نمایشگاهی از آثار گرد‌آوری شده در این رویداد برگزار خواهد شد. ابوالقاسمی در این‌باره می‌گوید: «رویداد تهران به روایت دختران زمینه‌ای فراهم می‌کند که استعداد‌های ادبی را شناسایی کنیم و بتوانیم از توانایی آنها استفاده کنیم. ما نیاز داریم که درباره آینده رویاپردازی کنیم و آن را به تصویر بکشیم. دختران تهران می‌توانند بنویسند که برای تهران آینده چه تصوری دارند و آن را چگونه می‌بینند. برای ما مهم است که بدانیم یک دختر نوجوان چه تصوری از شهر ایده‌ال و مناسب دارد. این را می‌توان از زبان همین دختران شنید. اینگونه است که دختران می‌توانند در برنامه‌های شهری آینده نقش داشته و مؤثر باشند. امیدواریم که افراد متنوعی در ابعاد گسترده در این رویداد شرکت کنند و به مرحله آموزش برسند. بخشی از آنها در باشگاه دختران نوجوان عضو می‌شوند و از خدمات و برنامه‌های بعدی هم استفاده می‌کنند.»
در ادامه مسابقه تهران به روایت دختران که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین امور زنان وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود «طرح بورسیه نویسندگان نوجوان» نیز به اجرا در می‌آید تا در این چارچوب بتوان از اندیشه‌های جدید در حوزه نویسندگی حمایت کرد.

شرکت در جشنواره چطور و چگونه؟
*سن شرکت‌کنندگان باید بین 12تا 17سال باشد.
*شرکت‌کنندگان می‌توانند 3اثر خود را به همراه فرم ثبت‌نام، تا تاریخ 10شهریور به آدرس الکترونیکی tehranoffamily@gmail.com ارسال کنند.
*علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم شرکت در جشنواره به پایگاه اینترنتی https://farhangi.tehran.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22909924-021تماس بگیرند.

مکث
باشگاه نویسندگان نوجوان

3مرحله‌ طرح بورسیه نویسندگان نوجوان که در ادامه مسابقه ادبی «تهران به روایت دختران» برگزار می‌شود:
مرحله 1: نوجوانان علاقه‌مند به ‌کار نویسندگی، می‌توانند با پر کردن فرم ثبت‌نام که حاوی نام، نام‌خانوادگی، سن، نشانی پستی و شماره تماس آنهاست به همراه 3اثر تألیفی خود، در طرح شرکت کنند.
مرحله 2: افراد برگزیده مرحله اول، در کارگاه‌های آموزشی داستان‌نویسی شرکت خواهند کرد. منتخبان این بخش پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف آثارشان و براساس علایق‌شان به ژانرهای مختلف، در کلاس‌های پیشرفته داستان‌نویسی که با حضور استادان و پیشکسوتان برگزارخواهد شد، شرکت می‌کنند.
مرحله 3: آثار برگزیده در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید، ضمن اینکه همه شرکت‌کنندگانی که آثار خود را به فراخوان فرستاده باشند، به عضویت باشگاه نویسندگان نوجوان درخواهند آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید