• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169572
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R62vR
+
-

راننده‌ها، این راننده‌های حادثه ساز

راننده‌ها، این راننده‌های حادثه ساز

فاطمه عباسی

طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جاده‌ای، 3عامل خطای انسانی، خودرو و جاده نقش اصلی را ایفا می‌‌کنند. البته در کشورهای مختلف درصدهای  این عوامل مختلف است. آنچه از گذشته در ایران مطرح بوده، عامل انسانی با سهم ۷۰درصدی بیشترین و عامل جاده کمترین سهم را دارد. اما برخی از دستگاه‌ها و بسیاری از کارشناسان این سهم‌بندی را قبول ندارند و مدعی هستند با توجه به وضعیت جاده‌های کشورمان این عامل می‌تواند سهم بالایی در وقوع تصادفات  داشته باشد. از بحث خودروهای غیراستاندارد و بدون ایربگ که عامل بسیاری از این تصادف‌ها هستند اگر بگذریم، تعداد زیاد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها یکی از عوامل اصلی تصادفات در کشور است. نقاط حادثه‌خیز هم به نقاطی گفته می‌شود که  در یک بازه زمانی تصادفات در آن منطقه بالا باشد. آنطور که رئیس پلیس راهور می‌گوید، ۳۵درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست می‌دهند و ۱۵ تا ۲۰نفر از افراد در این نقاط مجروح می‌شوند.
بعد از آن هم، این رانندگان حادثه‌خیز! هستند که نقش پررنگی در سوانح رانندگی ایفا می‌کنند. به‌گفته این مسئول، در کشور 2میلیون راننده پرخطر رانندگی می‌کنند. از آنجایی که قوانین فعلی به هیچ عنوان برای آنها بازدارندگی ندارد، این رفتارهای پرخطر همواره تکرار و عاملی می‌شود برای بروز تصادفات. سرعت و سبقت غیرمجاز، نادیده گرفتن علائم راهنمایی و رانندگی، ویراژ دادن و... همگی جزو این رفتارهای پرخطر هستند که این رانندگان بدون ترس از قانون آن را تکرار می‌کنند. درحالی‌که قانون باید به‌نحوی باشد که برای این افراد، هم جریمه مالی درنظر گرفته شود و هم مجازات‌های سنگین اعمال شود. ضمن اینکه قوانین طول عمر همیشگی ندارند و باید به روز شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید