• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16956
+
-

توقف رانندگان تاکسی در ایستگاه بیمه

پس از گذشت 5 سال هنوز مشکل بیمه رانندگان تاکسی در شیراز برطرف نشده است

شهری
توقف رانندگان تاکسی در ایستگاه بیمه




آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها گریبانگیر رانندگان تاکسی در شیراز شده است به وضعیت بیمه تأمین اجتماعی آنان مربوط می‌شود. رانندگان تاکسی شیراز که پیش‌تر وجود تاکسی‌های آنلاین، نبود ایستگاه مشخص و فعالیت بیش از اندازه خودروهای شخصی برای جابه‌جایی مسافر را بزرگترین مشکل خود می‌دانستند، حالا با بروز بحران در وضعیت بیمه‌های خود انگیزه کار را از دست داده‌اند و برخی از آنها اعتقاد دارند این شغل دیگر برایشان منفعتی ندارد. رانندگان تاکسی جدا از مباحث مربوط به بیمه تأمین اجتماعی از بی‌توجهی مسئولان به فراهم کردن امکانات رفاهی نیز گله‌مند هستند و اصرار دارند که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.


وضعیت بیمه رانندگان

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز در خصوص چگونگی بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی می‌گوید: بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان تاکسی در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت و شرکت تعاونی تاکسیرانی با معرفی رانندگان به بیمه تأمین اجتماعی آنها را به صورت آزاد تحت پوشش بیمه قرار داد.
«علی اتحادی» با اشاره اینکه از آن زمان تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور به صورت کارگزار بیمه تأمین اجتماعی درآمدند، می‌افزاید: با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و اتحادیه‌های تاکسیرانی سراسر کشور طی نشستی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد دولت برای رفاه حال رانندگان تاکسی، یارانه‌ای برای بیمه در نظر بگیرد.

وی اضافه می‌کند: 5/13‌درصد از ۲۷‌درصد بیمه پرداختی رانندگان به صورت یارانه در نظر گرفته شد و 5/13‌درصد دیگر را رانندگان به حساب تعاونی تاکسیرانی واریز می‌کنند که در نهایت این مبالغ به حساب تأمین اجتماعی انتقال می‌یابد. اتحادی ادامه می‌دهد: یارانه در شرایطی به رانندگان تعلق می‌گیرد که شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز در سامانه هدفمندی یارانه‌ها، نام آنها را ثبت کرده باشد تا پس از تأیید مشخصات رانندگان پاسخ نهایی به سایت کارگزاری سازمان تعاونی تاکسیرانی ارسال شود. سپس رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند و قرارداد بیمه منعقد می‌شود.


مشکل 5 ساله

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز در خصوص علت بسته شدن سایت بیمه تأمین اجتماعی برای بعضی از رانندگان می‌گوید: بخشنامه‌ای از طرف معاون فنی و درآمد سازمان بیمه تأمین اجتماعی ابلاغ شد که طی آن رانندگان بیمه شده دارای مشکل، می‌بایست از تاریخ یک دی ماه 89 تا پایان سال ۹۰ در سامانه ثبت نام می‌کردند، زیرا هزینه یارانه آنها از طرف سایت هدفمندی یارانه‌ها واریز نشده و سایت بیمه برای آنها مسدود بود.
اتحادی می‌افزاید: اما افرادی که از سال ۸۶ تا یکم دی ماه 89 هزینه بیمه را واریز کرده بودند مشکلی نداشتند و همچنان سامانه برای واریز وجه آن‌ها باز است.
وی از پیگیری‌های متعدد از طرف اتحادیه، شورای اسلامی شهر شیراز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: با گذشت 5 سال از این موضوع، هنوز مشکل این رانندگان حل نشده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آنان یارانه واریز نمی‌کند. اتحادی ادامه می‌دهد: به علت بسته بودن سایت، مشکلات مربوط به بیمه رانندگان تاکسی شیراز ادامه دارد و متقاضیان جدید که پس از خرید تاکسی باید بیمه شوند، نمی‌توانند از یارانه‌های پرداختی استفاده کنند.


ارائه خدمات جدید

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز در خصوص ارائه خدمات جدید بیمه تأمین اجتماعی به رانندگان تاکسی می‌گوید: تا قبل از سال ۹۶ رانندگان تاکسی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند از خدمات مربوط به استراحت پزشکی بی‌بهره بودند و فقط یک دفترچه خدمات درمانی داشتند، اما با تلاش و پیگیری اتحادیه‌های سراسر کشور این مشکل برطرف شد و هم اینک حقوق پرداختی به آنها در این شرایط معادل حقوق کارگری است.
اتحادی در خصوص ارائه خدمات از سوی تعاونی برای رانندگان نیز می‌گوید: خدمات کلینیکی و دندانپزشکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده به رانندگان تاکسی و خانواده‌های آنها به شمار می‌رود که این خدمات به صورت اقساط ارائه می‌شود.

اتحادی با بیان اینکه رانندگان تاکسی بیمه شخص ثالث و بدنه را نیز به صورت اقساط پرداخت می‌کنند، ادامه می‌دهد: درصورت استفاده رانندگان از بیمه شخص ثالث در نمایندگی‌ها، آن‌ها می‌توانند اثاثیه منزل خود را نیز در برابر آتش‌سوزی و انفجار تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت رایگان بیمه کنند و اگر از بیمه بدنه نمایندگی مشخص شده نیز استفاده کنند یک بیمه عمر رایگان برای آنها صادر می‌شود. وی اضافه می‌کند: پیگیر خدمات دیگر همچون ارائه کارت اعتباری در ازای مبلغ ۳۰ هزار تومان نیز هستیم و رانندگان تاکسی می‌توانند به مدت یک سال لوازم یدکی ماشین را به صورت اقساط با چند درصد تخفیف ویژه تهیه کنند. همچنین می‌توانند از خدمات رفاهی و تفریحی نیز با تخفیفات ویژه خانوادگی بهره‌مند شوند.


امتیاز سرویس مدارس

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز به تلاش 2 ساله برای تحت پوشش قرار دادن سرویس‌های مدارس شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: با مکاتبات و پیگیری‌های متعدد، همچنین همکاری سازمان تاکسیرانی شیراز تلاش شد تا سرویس‌های مدارس شیراز را زیر پوشش تعاونی تاکسیرانی قرار دهیم.
اتحادی ادامه می‌دهد: سازمان حمل و نقل و ترافیک اعلام کرده است که تعاونی تاکسیرانی می‌تواند یک شرکت حمل و نقل ایجاد کند تا بتواند برای سرویس مدارس به رانندگان مجوز بدهد. سهام رانندگان در شرکت ایران خودرو  وی از سهام ۴ هزار راننده تاکسی شیرازی در شرکت ایران خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید: تعاونی تاکسیرانی نماینده مجاز ایران خودرو است، بنابراین به رانندگان سهامدار فقط سود تعلق می‌گیرد و در صورت زیان، هیچگونه آسیبی به سرمایه آنها نمی‌رسد.


تأسیس آزمایشگاه مخازن گاز

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز از نصب یک دستگاه آزمایشگاه استاندارد برای چک مخزن «سی‌ان‌جی» خبر می‌دهد و می‌گوید: در شعبه‌۲ میدان ولیعصر جایگاه گاز آزمایشگاه هیدرولیک استاتیک مخزن «سی‌ان‌جی» طبق تأیید سازمان استاندارد با بالاترین کیفیت و مجهزترین دستگاه نصب شده است، زیرا طبق دستورالعمل ستاد سوخت تهران باید معاینه فنی همراه با بازدید مخزن سوخت باشد.
اتحادی می‌افزاید: با نصب این دستگاه بعد از معاینه گواهینامه اعتبار ۵ یا ۶ ساله داده می‌شود و هزینه پرداختی برای رانندگان بسیار مناسب و ارزان است.

پیشنهاد اتحادیه برای خدمات بیشتر مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز در خصوص ارائه خدمات بیشتر به رانندگان می‌گوید: در حال حاضر ۱۲ هزار دستگاه تاکسی در ناوگان حمل و نقل شیراز حضور دارد، اما فقط ۴ هزار راننده در شرکت تعاونی تاکسیرانی شیراز عضو هستند.
اتحادی ادامه می‌دهد: اگر رانندگان تاکسی همت کنند و حدود 3 هزار نفر از آنها با سهام یک میلیون ریالی در تعاونی سرمایه‌گذاری کنند، این تعاونی می‌تواند خدمات بیشتر و بهتری را به آنها ارائه دهد. وی اضافه می‌کند: سهامداران می‌توانند درصورت نارضایتی ازشرکت، مبلغ سهام خود را پس بگیرند، اما در صورت سرمایه‌گذاری شرکت تعاونی می‌تواند هر ۶ ماه یک بار سبد لوازم یدکی خودرو را به صورت رایگان به رانندگان تحویل دهد و تعمیرگاه کنونی را به تجهیزات مدرن و پیشرفته مجهز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید