• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16948
+
-

تامین روشنایی تبریز با روش‌های نوین

استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تامین برق شهری و خانگی در دستور کار مسئولان و محققان تبریزی قرار گرفته است

گزارش
تامین روشنایی تبریز با روش‌های نوین




موسی کاظم زاده| تبریز – خبرنگار:

هزینه‌های بالای تولید برق با توجه به استفاده از روش‌های قدیمی لزوم استفاده از روش‌های نوین را دو چندان می‌کند. آذربایجان شرقی هم به دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیت خوبی برای تولید برق با استفاده از روش‌های نوین دارد. تبریز و دیگر شهرهای استان در محیطی کوهستانی و بادگیر قرار گرفته‌اند و امکان استفاده از توربین‌های بادی برای تولید برق در این مناطق وجود دارد. همچنین بیش از نیمی از روزهای سال در این استان بدون ابر است و امکان استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تامین برق فراهم است. نکته مهم در این میان وارداتی بودن این تجهیزات است که در هفته‌های اخیر خبرهای خوبی از تولید تجهیزات موردنیاز در استان شنیده شد.


استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تامین برق
 
یکی از شهروندان تبریزی ساکن خیابان آزادی تبریز که از یک سلول خورشیدی برای تامین برق منزلش استفاده می‌کند، می‌گوید:‌ چند سال قبل و به دنبال افزایش هزینه‌های قبوض برق و با استفاده از مبلغ یارانه‌ای که برای چهار نفر واریز می‌شد، اقدام به خرید تجهیزات سلول خورشیدی و نصب آن بر پشت بام خانه کردم. در حال حاضر می‌توانم چند لامپ، ‌تلویزیون، یخچال و آبگرم‌کن را با استفاده از این تجهیزات روشن نگه داشته و استفاده کنم.
«ناصر علوی» با یادآوری این نکته که هزینه‌های قبض برق منزلش بسیار پایین آمده است، ‌بیان می‌کند: ‌البته هزینه‌های خرید و تعمیر این تجهیزات در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت ارز بالا رفته که اگر این تجهیزات بومی‌سازی شوند می‌توان با هزینه کمتری این انرژی‌های نوین را توسعه داد.
وی به ضرورت حمایت مسئولان شهری از روش‌های نوین تولید برق اشاره می‌کند و می‌افزاید: ‌چندی قبل سایبانی جلوی منزل طراحی کردم و قصد داشتم چند سلول خورشیدی روی آن نصب کنم، اما ماموران شهرداری مانع از نصب این سایبان شدند و بر  گرفتن مجوزهای قانونی تاکید کردند. در حالی که این کار می‌توانست حمایت و فرهنگسازی نیز شود.


طراحی و ساخت نیروگاه خورشیدی در تبریز

یکی از محققان دانشگاهی تبریز که موفق به طراحی و ساخت نیروگاه خورشیدی با استفاده از فناوری‌های نوین شده است، می‌گوید: ‌طراحی و ساخت نیروگاه خورشیدی با استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک به منظور تولید 100 کیلووات برق و هوشمند‌سازی ساختمان مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت کمپرسورسازی تبریز برای حمایت از کالای ایرانی صورت گرفته است.
«نوید نکته‌سنج» جلوگیری از آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح بیان می‌کند و می‌افزاید: با تجاری‌سازی و بومی‌سازی تولید برق از این شیوه می‌توان به خودکفایی در تولید برق بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی دست یافت.


حمایت شهرداری تبریز از روش‌های نوین تولید برق 

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز می‌گوید:‌ خاصیت اصلی این انرژی‌های نوین این است که در نقاط مختلف استان به ویژه تبریز امکان استفاده از آن فراهم بوده و در دسترس همه قرار دارد. با توجه به اینکه انرژی تجدید‌پذیر برخلاف انرژی‌های دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را داشته و هیچ اثر مخرب بر طبیعت و محیط زیست ندارد، ‌از این رو حمایت از این انرژی‌ها را دنبال می‌کنیم.
«محمد‌حسین اسحقی» ادامه می‌دهد: ‌فعالان دانشگاهی و کارشناسان جهاد دانشگاهی تبریز، همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از محل‌های ویژه‌ای مانند پارک 400 هکتاری در آرپادره‌سی و کوه عون‌بن‌علی، همچنین محل‌های دیگری که مناسب سرمایه‌‌گذاری است، دیدن کرده‌اند و با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های علمی تولید برق آشنا شده‌اند.
وی با بیان اینکه برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی تجدید‌پذیر از چند سال قبل در تبریز اقداماتی صورت گرفته است، اظهار می‌کند: این اقدامات محدود بوده و استفاده‌های محدودی هم از آن شده است، اما با سرمایه‌گذاری‌های جدید درصدد بهره‌مندی و تامین بخشی از نیازهای انرژی شهرداری تبریز از این روش‌های نوین هستیم.
اسحقی به تامین بخشی از برق اتوبان پاسداران تبریز از طریق توربین‌های بادی نصب شده در عون‌بن‌علی اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تعداد بیشتری از این توربین‌ها در عون‌بن‌علی نصب و مقدار بیشتری برق تولید شود. در ادامه نیز در توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در تولید برق در نقاط مختلف شهر از این ظرفیت استفاده می‌شود. از روش‌های نوین در تولید برق و ایجاد روشنایی در معابر و کاربری‌های خدماتی دیگر بهره 
خواهیم برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید